juni 1, 2022

Test: Mazda 2 Hybrid er en fin Toyota

Det er ikke en slåfejl. Det ER en Mazda 2 Hybrid – men den deler alt med Toyota Yaris Hybrid. Giver det mening? Vi tester Mazda 2 Hybrid.

Tekst & foto: Simon Hallenslev

Det er svært for mig at skrive noget om Mazda 2 Hybrid, der ikke er skrevet før. Selv for det utrænede øje er det nemlig tydeligt, at Mazda 2 Hybrid i virkeligheden slet ikke er en Mazda. Det er en Toyota Yaris med Mazda-logoer.

Det er hverken en overdrivelse eller en talemåde. Mazda 2 Hybrid er bygget af Toyota, og den er, pånær Mazda-logoerne, identisk med Yaris Hybrid. Så hvad er der tilbage at skrive?

Måske du får svar på det, når jeg prøver kræfter med Mazda 2 Hybrid.


Mazda 2 Hybrid

Motor: R3, 1.490 cm3 + elmotor
Ydelse: 116 hk / 120 Nm + 141 Nm 
0-100 km/t: 9,7 sekunder
Tophastighed: 175 km/t
Forbrug: 26,3 km/l
Mål (L/B/H): 394/178/150 cm
Bagagerumsvolumen: 
286 liter
Startpris: 199.900 kr.


Stadig god

Da jeg testede Toyota Yaris Hybrid for første gang tilbage i begyndelsen af 2021, var jeg begejstret. Her var en minibil, der var økonomisk, velkørende og prisbillig. Og du behøver ikke kun at tage mit ord for det. Yaris Hybrid løb nemlig med titlen som Årets Bil i Europa og fik også en topplacering ved Årets Bil i Danmark.

LÆS OGSÅ | Test: Ny Toyota Yaris mænger sig med de bedste

Udgangspunktet er derfor godt. Toyota Yaris Hybrid er stadig en god bil – også med Mazda-logoer. Den ligger stadig godt til i minibilsklassen, når det kommer til køreegenskaber, er stadig vældigt økonomisk med en CO2-udledning på mellem 87-93 gram/km og et forbrug på 25-26,3 km/l og stadig til at betale med en startpris på 199.900 kr.

Når ikke man ændrer noget, er det klart, at de kedelige ting også følger med. Mazda plejer at være et af de japanske bilmærker, der altid har styr på materialekvaliteten i kabinen. Her lever den dunkle og plastprægede Toyota-kabine ikke helt op til Mazda-mærkets standard. Det samme kan sige om infotainmenskærm og -system, der er lidt lala.

LÆS OGSÅ | Den er god nok – den nye Mazda 2 ER en Toyota Yaris

Mens hybridsystemet er som skabt til bykørsel, og agiliteten hjælper mig friskt om storbyhjørnerne, er motorvejskørsel stadig en udfordring i Mazda 2/Toyota Yaris. Støjniveauet fra vind og vej er til at tage og føle på, mens CVT-gearkassen springer op og ned i omdrejninger, når speederen justeres blot en smule.

Hvorfor?

Mazda sælger stadig deres egen Mazda 2, og mens den efterhånden er en halvgammel sag fra 2014, fås den også hele 50.000 kr. billigere end den Mazda 2, som Toyota bygger til dem. Så hvorfor er det, at Mazda gør, som de gør?

Det hele handler om EU, om miljøet og om bøder. Bilproducenter, der sælger biler i Europa, måles i dag på den gennemsnitlige CO2-udledning på tværs af modelprogrammet. Overskrider bilproducenten en gennemsnitlig CO2-udledning på 95 gram/km, skal producenten betale en bøde for hvert eneste køretøj, der indregistreres i EU.

LÆS OGSÅ | Første tur: CX-30 PHEV varsler nye tider hos Mazda, men den mangler finpudsning

Her skal jeg minde om, at Mazda, foruden elbilen MX-30, ikke havde nogen anden elektrificeret bil i programmet før indkøbet af Yaris. Mazda 2 Hybrid er derfor ret beset en undvigemanøvre, der skal presse CO2-gennemsnittet ned og dermed afværge, at milliardbøder lander i postkassen hos Mazda.

Med en CO2-udledning på mellem 87 og 93 gram/km er der da også en pæn portion at spare med Mazda 2 Hybrid versus den gamle Mazda 2, der ligger på 113-122 gram/km. Derudover er den fuldfede plug-in hybrid Mazda CX-30 lige på trapperne, og den har en gennemsnitlig CO2-udledning på 33 gram/km.

Hvem køber den?

Jeg har svært ved at greje, hvem der er kernekunden til Mazda 2 Hybrid. Hvis man er Mazda-fanatiker, køber man næppe en Mazda, der er bygget af Toyota. Hvis man er helt isoleret tosset med bilen Mazda 2 Hybrid – har man så ikke allerede købt en Toyota Yaris Hybrid?

LÆS OGSÅ | Test: Fem plusser, fem minusser ved Toyota Yaris Cross Hybrid

Den rigtige Mazda 2, som Mazda selv har bygget, fås stadig. Den skal man købe, hvis man er glad for Mazda og ikke er interesseret i hybrid-halløj. Hvis man gerne vil have hybrid-halløj i en velkørende og prisbillig minibil, så er Toyota Yaris Hybrid et godt bud. 

Toyota Yaris Hybrid starter i 198.990 kr. mens Mazda 2 Hybrid starter i 199.900 kr. Du sparer med andre ord svimlende 910 kr. ved at vælge ‘den ægte vare’. Du spares også for at forklare, hvorfor der er Mazda-logo på din Toyota, hvis du vælger Yaris, og det er måske i virkeligheden endnu mere værd end de 910 kr.

LÆS OGSÅ | Duel: Toyota Yaris vs. VW Polo – hvilken mestrer minibilskunsten bedst?

Mazda 2 Hybrid er en solid minibil, præcist som den minibil, den er bygget på. Hvis du af uforklarlige årsager har en kategorisk modstand over for at købe og køre Toyota, kan du sagtens vælge Mazda 2 Hybrid. Så hjælper du også Mazda lidt med CO2-gennemsnittet.

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS