august 28, 2024

Test: Mazda gør det svært for sig selv med ny opdatering af MX-5

Med små, men præcise opdateringer bevarer Mazda MX-5 titlen som en af de mest køreglade biler på markedet. Det seneste facelift tilføjer kun til charmen og gør kun forventningerne til efterfølgeren endnu større.

TEKST & FOTO Simon Hallenslev

Mazda laver en Lada. Altså, næsten. For ligesom det russiske bilmærke har holdt Niva-modellen i uændret stand i årtier, så nærmer Mazda sig snart et årti med fjerde generation af sportsvognen MX-5 i produktion. 

Nok er der foretaget en håndfuld småændringer i tidens løb, men grundkonstruktionen er den samme – og for nu ændrer den sig ikke. Mazda har nemlig endnu engang givet MX-5 et ‘facelift’, der skal holde den aldrende sportsvogn aktuel. Er det smart eller helt i skoven?

Hvad er nyt?

Spotter du de udvendige opdateringer af Mazda MX-5 uden at snyde, bør du automatisk overtage den fornemme post som formand for MX-5 Club Denmark. De er meget diskrete.

Forfra er det forlygterne, der har fået en tur. LED-mønsteret er nyt og forlygterne huser nu også kørelyset, der før sad som enkeltstående dioder længere nede på forkofangeren.

Også baglygterne har fået et skud LED, og foruden nye alufælge, der fås i 16” eller 17”, opsummerer det de optiske ændringer. Vil man have en MX-5, der er så 2024-klar som muligt, kan man også vælge den nye lakfarve Aero Gray Metallic. Testbilen står i farven Zircon Sand.

Indvendigt er opdateringen en anelse mere markant, fordi en ny og tidssvarende skærm på 8,8” nu pryder instrumentbordet. En kærkommen tilføjelse, der erstatter en noget bedaget skærm fra 2015, og som nu giver klar opløsning og hurtig responsivitet.

Til test holder den store 2-liters motor med fire cylindre på sug, som yder uændrede 184 hk, men er udstyret med skarpere speederrespons og et sportsmodus til ESP-systemet. Det er fedt, men irrelevant, fordi motoren forsvinder helt fra det danske modelprogram i klimaets tegn og i dag kun kan bestilles som lagerbil. Den mindre 1,5-liters motor yder 132 hk.

Forfærdeligt tung fakkel

Mit gæt er, at Mazda venter med at gøre noget ved fjerde generation. Så kan de holde en storslået 10-års fødselsdag med en sidste limited edition-variant og (forhåbentlig) samtidig løfte sløret for efterfølgeren. En efterfølger, som der mildt sagt er enorme forventninger til.

Mazda gør kun faklen tungere ved at opdatere den nuværende fjerde generation af MX-5 gang på gang. Den er nemlig sublim. Og når man hver gang sørger for at tilføje en ændring, der akkurat gør den tidssvarende, så gør samtidigt efterfølgeren irrelevant. I hvert fald for en stund.

Alene den opdaterede skærm, der hurtigt og i bredt format sørger for underholdningen gennem Apple Carplay, er nok til mig. Jeg kan ikke forlange mere fra MX-5.

På tværs af de småændringer, de har lanceret i tidens løb, har jeg haft glæden af at teste Mazda MX-5 en håndfuld gange. Hver gang ender jeg med at åbne netbank for at se, om ikke finanserne rækker til at have den holdende som sommerøse.

Attraktiv som altid

Mazda MX-5 er en uspoleret sportsvogn til en pris, hvor mange kan være med. Her sidder man tæt ved jorden i en snæver kabine, hvor der kun lige er plads til chauffør og medpassager. Motorerne er omdrejningsvillige og vellydende uden at være så hurtige, at enhver form for sjov sætter kørekortet i fare.

I Mazda MX-5 kan man have uanstændigt meget sjov uden at bryde loven. Den mekaniske gearkasse er en mekanisk fryd at benytte, og når man går et gear ned, styrer skarpt ind og lader baghjulene mase fjervægteren ud af et sving, skal man have et hjerte af is, hvis ikke man smiler over hele femøren.

Det nye sportsmodus tilføjer kun til oplevelsen. Det arbejder sammen med et nyt spærredifferentiale og giver mere frie tøjler. Nu kan man køre tættere på kanten af bilens kunnen og inddrage kontrollerede tab af greb som et led i underholdningen. Sikkerhedsnettet er der stadig, det er bare tættere ved jorden, og systemet griber først ind, hvis chaufføren taber kontrollen.

Mazda MX-5 er en af de biler, der kan få tid og sted til at forsvinde. Det er svært opnåeligt til de penge, den koster. For den nu eneste konfigurerbare variant med 1,5-liters motor og 132 hk, skal man af med 313.500 kr. mens de tilbageværende lagerbiler med 2-liters motor starter i 402.800 kr.

Det er priser, der i dag kan være svære at sætte i relief, når næsten afgiftsløse elbiler kan gafles for mindre. Fokuserer man i stedet på køreglæde for pengene, vil man finde, at der ikke er noget der topper Mazda MX-5. De små ændringer gør det igen; Mazda MX-5 er nu mere moderne men attraktiv som altid, og det gør kun opgaven for efterfølgeren sværere.


SPECIFIKATIONER

Mazda MX-5 2,0 Homura

Motor: R4, 1.998 cm3
Ydelse: 184 hk / 205 Nm
0-100 km/t: 6,5 sekunder
Tophastighed: 219 km/t
Forbrug: 14,5 km/l
CO2: 153 gram/km
Mål (L/B/H): 
392/174/123 cm
Køreklar vægt: 
1.053 kilo
Bagagerumsvolumen: 
130 liter

Pris: 
432.800 kr. (MX-5 fås fra 313.500 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 14.995/6.395 kr. (MX-5 fås fra 14.995/4.795 kr.)
Beskatningsgrundlag, firmabil: N/A

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Find brugte Mazda MX-5 til salg på Bilbasen

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS