Kia EV3 bliver billigere end forventet
Sammen med priser på flere EV3-modeller kommer også nyheden om, at Kia sælger versionen med den store batteripakke 5.000 kr. billigere end forventet.
TEKST & FOTO Jacob Dalby
Vi kender efterhånden historien om Mazda 2 Hybrid, der egentlig er en Toyota Yaris Hybrid med Mazda-logoer på. Mazda 2 Hybrid er bygget af Toyota og er en Toyota fra inderste til yderste.
Nu har Mazda 2 Hybrid og Toyota Yaris Hybrid fået et lille facelift, og med dét adskiller de to biler sig mere fra hinanden – ikke mindst prismæssigt.
Mazda 2 Hybrid er selvfølgelig stadig bygget af Toyota og al teknik og mekanik er identisk. Med små designændringer adskiller de to sig nu mere visuelt.
Grillen på fronten af Mazda 2 Hybrid er nu lukket i bunden og minder mere om resten af Mazda-modelprogrammet. Bagpå adskiller de to biler sig nu også mere, da Mazda 2 Hybrid har to adskilte baglygter, hvor Toyota Yaris Hybrid har forbundet baglygterne med en sort bjælke.
LÆS OGSÅ | Test: Mazda 2 Hybrid er en fin Toyota
Det betyder, at der nu faktisk er en grund til at vælge Mazdaen, fordi designet differentierer sig mellem de to modeller – og hvis du vel at mærke bedre kan lide designet på Mazdaen.
Det er dog prislisterne, der nu adskiller de to modeller allermest.
Prisen for den billigste version starter ved 217.000 kr. og det er lige knap 17.000 kroner billigere end den billigste Yaris Hybrid.
De er naturligvis forskelligt udstyrede med en del mere udstyr i Yaris’en, men de meget fine køreegenskaber er identiske og brændstoføkonomien er faktisk en smule bedre i Mazdaen med sine 23,6 km/l.
Med besparelsen på de 17.000 kr. går du dog glip af blandt andet klimaanlæg og alufælge, hvor basisversionen af Mazda 2 Hybrid er udstyret med aircondition og stålfælge. Med aircondition kan man ikke indstille en bestemt temperatur, men blot vælge om det skal være varmere eller koldere.
Det samme gælder varme i sæder og i rattet, som er standard i Yaris Hybrid men ekstraudstyr i Mazda 2 Hybrid. Til gengæld er trådløs Apple Carplay og Android Auto heldigvis med i de billigste versioner i begge modeller.
Det er helt sikkert. Særligt i byen er Mazda 2 en fryd med let styretøj og en undervogn, der tager godt imod bump og ujævnheder. Ude på landevejene er der tilmed rigtig fint med greb og den snoede rute er klart at foretrække.
For på motorvejen er særligt motoren mere udfordret. Den eneste mulighed her er den lille 3-cylindrede benzinmotor med 116 hk og CVT-gear. Ved 130 km/t tager motoren mange omdrejninger og støjen bliver lige høj nok fra både motor, vind og vej. De mange omdrejninger går også ud over brændstoføkonomien. Og de er svære at undgå, for selv lette speedertryk får omdrejningerne til at fare i vejret.
På landevejene og særligt i byen er der dog fint med overskud og særligt fra stilstand hjælper hybridteknologien på accelerationen. Den føles hurtigere end de 9,7 sekunder til 100 km/t den er opgivet til.
Testbilen her er den absolut dyreste med udstyrsniveauet Homura Plus. 315.000 kr starter den i. Wow…
Med Homura Plus vokser den digitale instrumentering fra 7 til 12,3 tommer og infotainmentskærmen fra 9 til 10,5 tommer. Den 9 tommer infotainmentskærm er standard i alle udstyrsniveauer, men vil du have digital instrumentering, skal du som minimum vælge Homura med en startpris på 287.500 kr.
Du skal også som minimum vælge Homura, hvis du vil have klimaanlæg i stedet for aircondition og digital instrumentering.
Uanset hvad: Hvis du vil have den billigste Toyota Yaris overhovedet muligt, skal du vælge Mazda 2 Hybrid.
SPECIFIKATIONER
Mazda 2 Hybrid
Homura Plus
Motor: Benzin, R3, 1.490 ccm
Ydelse: 116 hk / 141 Nm
0-100 km/t: 9,7 sekunder
Tophastighed: 175 km/t
Forbrug: 23,3 km/l
Mål (L/B/H): 394/175/150 cm
Køreklar vægt: 1.150 kilo
Trækvægt: 450 kilo
Bagagerumsvolumen: 286 liter
Pris: 315.000 kr. (Mazda 2 Hybrid fås fra 217.000 kr.)
Privatleasing 12 mdr. (engangsydelse/mnd. ydelse): N/A
Beskatningsgrundlag, firmabil: N/A
Sammen med priser på flere EV3-modeller kommer også nyheden om, at Kia sælger versionen med den store batteripakke 5.000 kr. billigere end forventet.
En af de bedste elbiler i den dyre ende af skalaen er lige blevet endnu bedre. Mød BMW i5 Touring, der som stationcar giver endnu mere mening.
Engang var det nemt at pege den koksgrå VW Passat med synlige dioder ud i mængden. I dag råder politiet dog over flere modeller, og så har de taget nye tricks i brug. Kan du stadig spotte civilbilen?
GTX-betegnelsen pryder hele VW’s program af nyere elbiler, men her i den mindste af slagsen føles den særlig sportslig.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.