Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
TEKST & FOTO Jacob Dalby
For de fleste bilinteresserede begynder det at kilde de rigtige steder, når en Mercedes har efternavnet ‘AMG’. AMG-skiltet er lig med sjov og ballade og en lidt for stor motor i en lidt for lille bil. Eller sådan var det i hvert fald i de gode, gamle dage.
En stor, massiv, næsten ildspydende motor plantet i en lille indpakning med voldsomme brøl og oktan-smæld fra udstødningerne. Men tiderne er anderledes, og i dag findes AMG-skiltet endda på Mercedes’ fuldt elektriske modeller. Det handler om downsizing og effektivitet frem for de lidt hooligan-agtige tilstande.
Downsizing har også overgået modellen her: Mercedes-AMG C 43 4Matic. I tidernes morgen var C 43 monteret med en hidsig 3-liters V6’er – i dag er C 43 med en 2-liters benzinmotor med fire cylindre.
Ikke en helt almindelig 2-liters benziner, dog – og de fire cylindre lyder da også af mere end de fire cylindre i en Ford Focus. Men er det nok til et AMG-skilt?
Det har alle dage været motoren, der er vigtigst i en AMG, så lad os starte her. Ude foran ligger som sagt en 2-liters benzinmotor i forening med et 48V hybridsystem og en turbo på siden. Tilsammen giver det en ydelse på 408 hk, plus 14 hk ekstra, der kan bruges i kortere perioder, og 500 Nm.
Sammenlignet med den gamle V6’er med to turboer er det 18 hk mere – godkendt. Til gengæld er hele systemet sat op i effektiviseringens navn hjulpet af elektrificering, og dét betyder, at den velkendte AMG-rabalder udebliver.
Til gengæld fungerer det hulens effektivt og præstationerne er ikke til at tage fejl af. Med firehjulstræk som standard nås 100 km/t på 4,7 sekunder. Og ja, det er hurtigt. Bevares. Men det føles faktisk ikke rigtig hurtigt.
Og det selv med en “ægte” race start. Sæt køreprogrammet i sport eller sport+, træd hårdt på bremsen og så på speederen og C 43 sørger for den mest optimale start, når du løfter foden fra bremsen.
Men selv her bliver man ikke blæst bagover af hastigheden. Den er hurtig, ja, men her er ingen rabalder og ikke noget der antyder, at du har +400 hk til rådighed.
Ned ad en motorvejstilkørsel og op til 130 km/t trækker C 43 helt rent igennem gearene. Hastigheden stiger hurtigt, men det hele føles en smule syntetisk. Der er indlagt kunstige smæld fra udstødningen og gearkassen giver et lille kunstigt ryk, hver gang man skifter gear med høje omdrejninger.
Det kan virke snoppet, jeg ved det. Men problemet er egentlig bare de tre bogstaver på bagsmækken, som man forbinder med noget andet. Det er først når jeg prøver at glemme AMG-skiltet, at C 43 begynder at krybe ind under huden på mig.
For C 43 er yderst effektiv. Smid den igennem en svingkombination og talenterne viser sig hurtigt. Måden C 43 sluger sving efter sving i et yderst højt tempo er faktisk ret imponerende. Godt hjulpet på vej af den adaptive undervogn, et imponerende vejgreb og et ret neutralt styretøj gør C 43 i stand til at tage sving med en hastighed, den gennemsnitlige C 43-ejer aldrig kommer i nærheden af.
LÆS OGSÅ | Det nye GT-brag fra AMG
Og kommer man lidt for hurtigt på speederen, ud af at sving, sørger firehjulstrækket for hurtigt at få styr på geledderne. Men… Udfordringen er bare, at C 43 aldrig bliver spændende. Den er yderst effektiv og overraskende stabil – men det er dét.
Motorvejen er i virkeligheden, hvor den føler sig allerbedst tilpas. Kabinen er vældig godt isoleret, undervognen vældig komfortabel og du undgår at bruge gearkassen for meget. Og vi skal lige vende det med den gearkasse.
Til hverdag, når det ikke handler om gearskift i det helt højre omdrejningsinterval, er gearkassen faktisk ret irriterende. Den er slap og tøvende ved stille kørsel i byen. Samtidig er der lidt for ofte høje klonk, når man, lidt for ofte, fanger den på det forkerte ben.
Og nu bliver det farligt, for det betyder, at C 43 ikke er rigtig hardcore og der desværre er benspænd ved helt almindelig hverdagskørsel. Det er et farligt punkt at befinde sig, hvis man kun er middelgod til mange ting. Heldigvis er der rigtig gode takter i kabinen.
Kabinen er udstyret med alt, hvad man forventer sig af en C-klasse fra øverste hylde. Milevis af knapper og skærme giver en fed wow-effekt – måske det endda kan virke overrumblende på nogen, men det tager ikke mange dage at falde til herinde og føle sig omslugt af fede features.
Tag bare de to runde drejehjul på rattet. Den ene indstiller køreprogrammet og den anden har to knapper, der kan indstilles til funktioner, du finder mest belejligt. Jeg synes det er fedt at have en knap til undervognen og en knap til, hvor meget sjov der skal komme fra udstødningen.
Sæderne er ligeledes helt og aldeles i orden. De ser både godt ud og yder super fed komfort – også ved længere ture.
I bund og grund er det “bare” en hurtig og yderst effektiv Mercedes stationcar. Dens udfordring er de tre bogstaver på bagsmækken, for de får, alt efter din alder, tankerne et helt andet sted hen, end hvor C 43 lander.
Der er helt klart udfordringer, men i bund og grund er C 43 jo fed – og prissat så at den rent faktisk giver mening. 1,2 millioner kroner er rætti mange penge, men skal du længere op ad stigen, hvor der står AMG på en benzinbil, hedder den E-klasse med tilnavnet AMG 53 – og her starter priserne for den nye model, højst sandsynligt, tæt på 1,5 millioner kroner.
Er du til en sportslig Mercedes, hvor der er nok kræfter og masser af underholdning kan C 43 sagtens være for dig. Men forvent hverken en fuldblods AMG-oplevelse eller en fejlfri køreoplevelse.
Én ting er helt sikkert. Hvis du ikke allerede har gjort det, skal du lige genbesøge, hvad det er du forventer af en AMG.
Og her til sidst en lille, personlig opfordring. Tril lige en tur i modstanderen fra Bayern; BMW M340i. Den tilbyder tæt på det samme omend ikke de samme præstationer. Til gengæld sparer du 400.000 (!) kr. og får samtidig en gearkasse, der aldrig skuffer uanset hvad du byder den.
SPECIFIKATIONER
Mercedes-AMG C 43 4Matic Stationcar
Motor: Benzin, R4, 1.991 ccm
Ydelse: 408 hk/ 500 Nm
0-100 km/t: 4,7 sekunder
Tophastighed: 250 km/t
Forbrug: 11,4 km/l
Mål (L/B/H): 479/203/147 cm
Køreklar vægt: 1.810 kilo
Trækvægt: 1.800 kilo
Bagagerumsvolumen: 490 liter
Pris: 1.292.965 kr. (C-Klasse fås fra 564.967 kr.)
Privatleasing 12 mdr. (engangsydelse/mnd. ydelse): N/A
Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.