januar 21, 2025

Test: Mercedes-AMG E 53 er mere til komfort end sport

Den nye E 53 AMG er hurtig, ser hamrende godt ud og lyder lækkert, men den egner sig bedre til motorvej end snoede landeveje.

TEKST & FOTO Jacob Dalby

Det er ikke mange uger siden, vi havde lillebror, den nye Mercedes-AMG C 63, til test, og skuffelsen står stadig ganske klart frem. Det er derfor med en vis portion skepsis at endnu en testuge skal bruges i en elektrificeret Mercedes-AMG.

Ganske hurtigt viser det sig dog, at der her er tale om en helt anden oplevelse. Der er selvfølgelig tale om forskellige modeller og størrelser, men særligt to afgørende faktorer puster til håbet om flere fede Mercedes-AMG modeller i fremtiden.

Den kraftigste E-klasse

På Mercedes-programmet lige nu er E 53 Hybrid 4MATIC+ den kraftigste E-klasse, du kan købe. Den yder 585 hk og 750 Nm. E 53 står dog kun øverst, indtil den nye E 63 kommer, der højst sandsynligt bliver udstyret med nogenlunde samme drivlinje men med flere kræfter.

Motoren i E 53 er naturligvis den første og største faktor, der allerede fra man trykker på startknappen, får lillebror C 63 til at blegne. I E 53 er der nemlig seks cylindre og en volumen på tre liter, der giver et ret lækkert lydbillede – især sammenlignet med den 4-cylindrede i C 63.

Udover benzinmotoren er der monteret et batteri og en elmotor. Men hvor batteriet i C 63 er lillebitte og udelukkende skabt til at maksimere ydelsen, har batteriet i E 53 en størrelse, så man rent faktisk kan bruge til noget. Og det er faktor nummer to.

Batteriet er på lige over 20 kWh og en opgivet elektrisk rækkevidde på 97 km. Du skal regne med omkring 60-70 km i den virkelige verden, men det er stadig en rækkevidde, der kan få mange frem og tilbage på arbejde helt uden at starte benzinmotoren op.

Samtidig er der strøm nok på batteriet til at brændstofforbruget på længere ture bliver tåleligt. Sæt destinationen i navigationen og systemet sørger for at dele strømmen ud over ruten. Det virker forrygende.

Eksempelvis kørte jeg fra Roskilde til Nykøbing Mors – en rute på 349 km. Gennemsnitshastigheden var 99 km/t og forbruget var 12 km/l. 24 % af turen blev kørt fuldt elektrisk.

Batteriet kan endda hurtiglades med 60 kW, men jeg tvivler på, at der er særlig mange E 53-ejere, der nogensinde kommer til at bruge det. Måske på vej på skiferie, når der alligevel er lagt en spisepause ind. Derudover vil de mere almindelige 11 kW fra boksen derhjemme nok dominere.

Desværre tager batteriet en ret stor del af bagagerummet. I en E-Klasse uden plug-in hybrid teknologi rummer bagagerummet 615 liter – i E 53 er der kun 460 liter tilbage. Det mærkes især, hvis du skal have store kasser eller et hundebur ind bagi. Det bliver svært.

Komfort over sport

585 hestekræfter, 750 newtonmeter og en elmotor der træder til, hvor der almindeligvis vil være en lille tøven; det er opskriften på en ægte hurtig stationcar. 3,9 sekunder til 100 km/t i en bil der vejer lige knap 2,5 tons. Og det hele foregår med et ret fint lydspor, hvis du spørger mig.

Men lige så hurtig E 53 er i en lige linje, lige så uinteressant er den at køre om hjørner. Det hele fungerer egentlig, og mekanikken sørger for, at du også kommer hurtigt igennem sving. Det er bare ikke særlig sjovt.

Tag gearkassen eksempelvis. Den 9-trins gearkasse fungerer upåklageligt ved almindelig kørsel, men slår du den over i manuel, og vil køre sportsligt, er den uendeligt lang tid om at geare ned.

E 53 er ikke en sportslig AMG. Det er til gengæld en virkelig hurtig cruiser, og dét gør den rigtig godt – men det betyder samtidig, at der er ekstraudstyr, du skal holde dig fra. Blandt andet AMG Dynamic pakke til 58.000 kr., AMG Performancesædepakke til 39.000 kr. og AMG Premiumpakke til 49.000 kr.

E 53 skal ikke have en hård undervogn og sportssæder. Den skal være blød og have komfortable sæder og leve sit liv på lige landeveje og lange motorvejsstræk. Her fungerer overgangen mellem benzin og strøm fuldstændig smidigt, gearkassen skifter blødt og komfortniveauet er generelt virkelig højt med en lækker og lydløs kabine.

Et lille irritationsmoment er bremsepedalen ved motorvejskørsel. Det er nærmest umuligt at bremse blødt, fordi bilen bruger regenerering til at bremse med. Så nærmest uanset hvor blidt du træder på bremsepedalen, bliver det med et lille ryk hver gang.

DEN ENDELIGE DOM

Der er ingen tvivl om, at E 53 har udseendet kørende for sig. Det er også en ægte hurtig stationcar, med et lækkert lydspor og en elektrisk rækkevidde, der kan bruges til noget i det daglige. Den ér særlig.

Det er til gengæld ikke en særlig sportslig køreoplevelse, og så kan det måske bedre betale sig at spare knap 600.000 kroner og vælge en E 300 e. Ja, du går glip af det ekstra lækre design, den lækre lyd, den virkelig hurtige acceleration, men du får stadig over 300 hk, et langt større bagagerum, en længere elektrisk rækkevidde og en mindst lige så komfortabel cruiser.

Hvis det var mig, der stod med valget, havde jeg valgt at bruge de 600.000 kr. på en brugt bil til weekenderne, der er fed at køre om hjørner, og hygget mig i E 300 e til hverdag.


SPECIFIKATIONER

Mercedes-AMG E 53 e 4Matic+ Stationcar

Motor: Benzin, R6, 2.999 ccm + el
Ydelse: 585 hk / 750 Nm
0-100 km/t: 3,9 sekunder
Tophastighed: 250 km/t
Batteri: 21 kWh
Elektrisk rækkevidde: 97 km
Maks ladeeffekt: 60 kW
Forbrug: 111.1 km/l
Mål (L/B/H): 496/207/148 cm
Køreklar vægt: 2.435 kilo
Trækvægt: 2.100 kilo
Bagagerumsvolumen: 460 liter

Pris: 1.434.437 kr. (E-Klasse stationcar fås fra 839.901 kr.)
Privatleasing 36 mdr., 15.000 km/år (engangsydelse/mnd. ydelse): N/A
Beskatningsgrundlag, firmabil: N/A

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Brugte Mercedes E-Klasse til salg på Bilbasen

Andre fandt dette interessant

Den lille Kia EV2 er på vej

EV3 får kun lov at være den mindste elbil fra Kia i en kort periode. En mindre model, EV2, er godt på vej, og sidst i februar vises konceptudgaven sammen med den færdige udgave af EV4.

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Jacob Dalby

Med baggrund i motorsporten fylder biler med sportslige egenskaber det meste af Jacobs bevidsthed – både nye og brugte giver smil på læben.

Det siges i øvrigt, at Jacob kunne køre før han kunne gå, så interessen for biler startede tidligt. Interessen udviklede sig til passion og siden har arbejdet som motorjournalist på blandt andet Bil Magasinet fyldt det meste af de vågne timer.

Forbrugerstof og vejledning er også blandt Jacobs kernekompetencer og han er ikke ked af at fortælle dig, hvilken bil du skal købe næste gang.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS