Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
TEKST & FOTO Jacob Dalby
Vi kan tale nok så meget om køreglæde i elbiler, men én ting er helt sikkert. Hold nu op hvor kommer vi til at savne lyden fra en AMG-V8. Den er decideret berusende og helt utrolig vanedannende. Åh!
Tag bare den nye C63 AMG med 4-cylindret motor. Et teknologisk vidunder og absurd hurtig – men den har ingen lyd. Og med ét har den mistet AMG-magien. Det er langtfra tilfældet med den splinternye Mercedes-AMG GT.
Designet er rundet af, gjort mere afbalanceret og i det hele taget er den nye model langt mere praktisk og anvendelig. Du kan endda få den med bagsæder. Men heldigvis kan vi stadig nyde bulderet fra de otte cylindre. Selv i tomgang får udstødningerne hjertet til at banke hurtigere med deres dybe rumlen.
Selvom designet er mindre karakteristisk end forgængeren, er det i min optik en smukkere bil. Den lange snude og proportionerne i det hele taget spiller så fint sammen uden at blive for overdrevet. Farven her, Solgul, som er en standardfarve, er måske lige iøjnefaldende nok. Sjældent har jeg kørt en bil, der får så meget opmærksomhed.
Lad os lige starte med hjertet, som i den grad også giver opmærksomhed. Ikke bare fra forbipasserende, men også fra chaufføren. Testbilen her er AMG GT 63 med den velkendte 4-liters V8. Her yder den 585 hk og 800 Nm.
Den samme motor findes i AMG GT 55 bare med 476 hk og 700 Nm og så er der den mindste variant AMG GT 43. Den er udstyret med en 4-cylindret benzinmotor med 395 hk 630 hk.
Den 4-cylindrede er markant billigere end resten af motorprogrammet. Faktisk skal du betale lige over en million kroner, for at opgradere fra fire til otte cylindre. Men selvom vi ikke har prøvet den, kan vi allerede nu afsløre, at du skal holde dig fra den.
Det er nemlig de otte cylindre, der gør AMG GT særligt unik, og det er lyden fra de otte cylindre, der gør AMG GT yderst attraktiv.
LÆS OGSÅ | Det nye GT-brag fra AMG
Dén lyd får du til gengæld i den vildeste og dyreste variant; AMG GT 63 S. Den er også med den 4-liters V8 motor, men i S-varianten er den udstyret med plug-in teknologi, så effekten lyder på 816 hk og astronomiske 1.170 Nm! Elleve Hundrede Og Halvfjerds! Vi har ikke prøvet den, men det må være lidt af en sag
Priserne spænder fra 2.382.116 kr. for AMG GT 43 til 4.283.000 kr. for GT 63 S.
Lad os lige komme ned på jorden igen. For selvom V8’eren buldrer og brager, er overskriften for den nye AMG GT faktisk en øget fleksibilitet og praktikalitet. Det viste sig nemlig, at det var meget, meget få kunder, der faktisk tog deres AMG GT med på bane.
Så nu er kanterne slebet og pladsen i kabinen er blevet større. Det er endda muligt at tilkøbe bagsæder til 37.000 kr. Bagsædepassagererne skal dog helst ikke være højere end 150 cm og barnesæderne skal være ret små for ikke at de små fødder skal ramme forsæderne.
Du havde ikke troet, du skulle læse om bagagerumsstørrelse, da du startede med at læse testen her, men det er faktisk vigtigt. Netop plads i bagagerummet er noget, tidligere ejere har savnet, så nu er det vokset til 321 liter. Rigeligt plads til golfudstyret. Og vælger du den med bagsæder, kan de lægges ned, så at der er hele 675 liter at boltre sig på.
Er der noget, der mangler i den gamle, så er det overblik. Det er virkelig svært at overskue den lange snude i trange gader. Det er langt nemmere nu, hvor forsæderne er rykket 20 cm længere frem og forruden er blevet større, så der er bedre udsyn.
Hele den store optimering af praktik har dog ikke ligefrem optimeret vægten. AMG GT vejer nu lige knap to tons. Men det betyder ikke, at den ikke er virkelig, virkelig hurtig.
Firehjulstræk er standard fra AMG GT 55 og opefter. Testbilen her, AMG GT 63, klarer, blandt andet derfor, accelerationen til 100 km/t på bare 3,2 sekunder. Og det med en launchcontrol så intens, at du lige skal tage dig sammen, før du slipper bremsen.
Med Sport+ modus aktiveret og både speeder og bremse mast helt i bund, buldrer og brager det og hele bilen står og ryster. Og når du så slipper bremsen, lyder den skønneste symfoni samtidig med, at du bliver trykket godt og grundigt tilbage i sædet. I øvrigt klarer den vilde AMG GT 63 S spurten til 100 km/t på 2,8 sekunder.
Lyden fra V8-motoren er en stor del af køreoplevelsen, og det er præcis, hvad vi forventer af en AMG. Og den lyd er i sandhed vanedannende. I tomgang står den og rumler lige så stille og når du åbner op for den på landevej, snerrer den af dig på den helt rigtige måde.
Den skyder endda fra udstødningen, når du slipper speederen ved høje omdrejninger. Igen… Det er svært vanedannende.
Men sammenlignet med forgængeren er den nye AMG GT langt mere medgørlig. Den gamle bider fra sig, hvis du ikke tæmmer den rigtigt igennem sving. Her er den nye mere medgørlig.
Det samme gør sig gældende, når vi taler komfort. Den nye er mere komfortabelt sat op, langt mere raffineret. Den 9-trins gearkasse giver samtidig meget lave omdrejninger ved motorvejshastigheder, så støjen er minimal.
Og selvom den vejer to tons, mærker du det ikke på offentlig vej. Vi har stadig tilgode at prøve AMG GT på bane, hvor vægten naturligvis vil sætte sine begrænsninger. Men tro mig, på offentlig vej vil du sætte pris på den ekstra komfort.
Ud gennem en snoet landevej føles den umenneskelig hurtig og følelsen af, at der altid er overskud af kræfter, er yderst tilfredsstillende.
Prisen for den nye AMG GT er svimlende, og det betyder, at konkurrenterne tæller mærker med mere prestige. Ærkerivalen hedder Porsche 911 Turbo men også Aston Martin DB12 og Ferrari Roma ligger i samme luftlag.
Så hvad vælger du?
Uanset har Mercedes-AMG GT udviklet sig til at være mere end bare en sportsvogn; den er blevet mere rummelig, mere komfortabel og langt mere medgørlig.
Den kombinerer nu luksus med praktisk anvendelighed og ikke mindst den vidunderlige V8-motor. Det sikrer både vilde præstationer og højere anvendelighed.
Vi på redaktionen håber vitterligt, at der stadig vil blive præsenteret nye biler som Mercedes-AMG GT mange, mange år endnu.
SPECIFIKATIONER
Mercedes-AMG GT 63 4Matic+ Coupé
Motor: Benzin, V8, 3.982 ccm
Ydelse: 585 hk / 800 Nm
0-100 km/t: 3,2 sekunder
Tophastighed: 315 km/t
Forbrug: 7,1 km/l
Mål (L/B/H): 473/210/135 cm
Køreklar vægt: 1.970 kilo
Trækvægt: 0 kilo
Bagagerumsvolumen: 321 liter
Pris: 3.839.939 kr. (Mercedes-AMG GT coupe fås fra 2.382.116 kr.)
Privatleasing 36 mdr. (engangsydelse/mnd. ydelse): N/A
Beskatningsgrundlag, firmabil: N/A
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.