Video: Kæmpe prisfald på elbiler i luksusklassen
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
TEKST Jacob Dalby FOTO Simon Hallenslev
“Wow! Dén er pæn” – er det første jeg udbryder da jeg ser Mercedes-Benz CLE. Coupé-formen, den lange snude, linjerne og proportionerne er ramt helt rigtigt, hvis du spørger mig. Og som testbilen står her i den dybe, mørkeblå med en god størrelse på fælgene, toner den meget positivt frem. Jeg skal nok lige vende mig til den sorte bar mellem baglygterne, men ellers: Wow.
Efter en uge med nøglerne til den smukke coupé, er det dog desværre ikke hele bilen, der lever op til det flotte ydre. Særligt ét aspekt, som irriterer mig i mange Mercedes-modeller, har jeg svært ved at forstå.
Apropos forstå… Så hører der en lille fortælling til, hvad CLE er for en størrelse. Mercedes har nemlig skippet C-klasse Coupe og E-klasse Coupe og lagt dem sammen til CLE.
Det betyder, at CLE mest af alt ligner en C-klasse Coupe, men faktisk er den en tand længere end den gamle E-klasse Coupe. Alligevel føles CLE mere som en C-klasse end en E-klasse. Og det er ikke helt uden betydning. For hvis du forventer en E-klasse, er der risiko for, at du bliver en smule skuffet over tyngden af CLE. Mere om det senere.
LÆS OGSÅ | Test: Mercedes E-Klasse er kongen af komfort
Derfor er det også naturligt, at den nærmeste konkurrent hedder BMW 4-serie – også selvom den prismæssigt ligger en smule lavere. For de sammenlignelige motorvarianter koster BMW’en godt 760.000 kr. og Mercedesen 850.000 kr. – begge med 4-cylindrede benzinmotorer og omkring 250 hk.
Dét er mange penge, tænker du måske? Og det er det helt bestemt. Mercedes-Benz CLE er for de få. Selv hvis du vælger den billigste variant, som er en 4-cylindret diesel med 197 hk, starter den ved 775.000 kr.
Udover dieselmotoren findes tre benzinvarianter: CLE 300 som testbilen med fire cylindre og 258 hk, CLE 450 med seks cylindre og 381 hk samt AMG-varianten CLE 53 AMG også med seks cylindre men hele 449 hk.
Med forventningerne på plads, og visheden om, at det er mere C- end E-klasse, du sætter dig ind i, er det en fornøjelse at sætte sig til rette i CLE. Medmindre det er på en meget tæt parkeringsplads, for dørene er virkelig store.
Kvaliteten i kabinen er generelt høj, og der foregår langt mindre knirken og knagen end i mange nye Mercedes-modeller. Jeg sidder godt i sæderne, der støtter godt og følelsen i hænderne omkring rattet fejler absolut ingenting.
Det er dog en anden sag, når du begynder at betjene bilen. Tag for eksempel gearvælgeren. I de gode gamle dage, var der tyngde og vægtning, når der skulle vælges ‘D’ på stilken oppe ved rattet. Stilken, der før føltes som en tyk pind, er blevet til en tynd kvist – det oser ikke ligefrem af kvalitet.
Manglen på tyngde findes flere steder i kabinen. Tag for eksempel de trykfølsomme knapper til at indstille sædet på døren. Før (ja, i de gode gamle dage) var der solide knapper, der bevægede sig, når man trykkede på dem – på den gode måde. Nu er de trykfølsomme og det er faktisk svært at føle, om man aktiverer “knappen” eller ej.
Mercedes-rattet, også med trykfølsomme knapper, er ligeledes at finde i CLE, og mens nogen synes det fungerer, bliver jeg personligt lettere irriteret hver gang jeg skal aktivere den adaptive fartpilot eller skrue op og ned for lyden. Det er simpelthen for kompliceret.
Resten af bilens funktioner findes på den vinklede skærm i midten af kabinen. I starten kan interfacet være en kende forvirrende, men jeg synes ret hurtigt, jeg lærer det at kende og så er det faktisk ganske fornuftigt at betjene. Jeg har altid adgang til de mest nødvendige funktioner og skærmen er skarp og reagerer hurtigt på input.
En morgen, jeg kommer ud i indkørslen, bliver jeg igen duperet over designet. Wow hvor den står flot. Mindre duperet bliver jeg dog, efter at have sat mig til rette og trykker på startknappen. Med trykket på startknappen kommer motoren til live nærmest lydløst – her ville et lille vræl fra seks cylindre passe bedre til det sportslige og smukke ydre.
Testbilen er som beskrevet midter-varianten CLE 300: 2-liters, 4-cylindret benzinmotor med 258 hk og mild hybrid-system, der giver 23 ekstra hestekræfter til en hurtig sprint.
Men det er hér, når jeg skal sætte i gang fra stilstand, at det går helt galt. Gearkassen er mit største irritationsmoment og det er desværre tilfældet ved mange nye Mercedes-modeller.
Når jeg skal sætte i gang, sker det nærmest hver gang med et lille ryk. Den lange, super flotte og lækkert designede Mercedes skal, hvis du spørger mig, trille af sted yndefuldt, helt gnidningsfrit og blødt. I stedet skal jeg hver gang være over speederen – den skal nærmest masseres for ikke at bilen sætter i gang med et ryk.
Når først bilen er trillende, er det meget bedre og hele bilen falder mere til ro. Nærmest lydløst glider den gennem villakvarteret og ud på landevejen. Der er ikke meget ved CLE Coupe, der byder op til dans – til gengæld hviler der en afslappende komfort og yderst behagelig ro over køreoplevelsen.
Lige indtil du holder stille og skal sætte igang igen. Du ved det sker. Du er kørt frem i et kryds, motor og gearkasse er frakoblet for at spare benzin. Du ser et hul, hvor du kan nå at komme ud, men når du trykker på speederen, er der først en forsinkelse, så et lille ryk og så er du af sted. Det ødelægger køreoplevelsen, at du hver gang skal tænke over, hvordan du smidigst muligt sætter i gang.
Bilen er fint afdæmpet og det er ikke nødvendigt at tikke luftundervognen af på ekstraudstyrslisten. Men du bør være opmærksom på, at de allerstørste fælge godt kan gå ud over komforten. Jeg ville holde mig til 19-tommer, selvom de 20 på testbilen ser rigtig, rigtig godt ud.
Benzinvarianterne kommer alle med AMG-udstyr som standard. Det betyder blandt andet 19-tommer fælge, AMG-styling og sportsundervogn. Derudover rummer standardudstyret på alle modeller LED-forlygter, den store infotainmentskærm, 2-zonet klimaanlæg, elektrisk justerbare forsæder, nøglefri adgang og start samt trådløs opladning af telefonen.
Priserne starter ved 775.000 kr. for dieselmotoren med 197 hk og selvom den lover 21,3 km/l, er det ikke en motor, der passer særligt godt til CLE – hvis du spørger mig. For det første er den for svag og for det andet er lyden fra en 4-cylindret dieselmotor sjældent prangende. Den dyreste er CLE AMG 53 til den nette sum af 1.290.000 kr.
Når først du har vænnet dig til, at CLE Coupe er mere C- end E-klasse får du en komfortabel og yderst støjsvag følgesvend til de lange ture. Et meget, meget smukt design og et interiør i generelt høj kvalitet.
Til gengæld skal der indgås store kompromiser med oplevelsen bag rattet. Gearkassen er decideret irriterende at benytte fra stilstand og det vil være sjældent, at du vælger den kringlede vej hjem fra job. CLE føler sig langt bedre tilpas cruisende gennem landskabet eller ad motorvejene.
SPECIFIKATIONER
Mercedes-Benz CLE 300 Coupé
Motor: Benzin, R4, 1.999 ccm
Ydelse: 258 hk / 400 Nm
0-100 km/t: 6,2 sekunder
Tophastighed: 250 km/t
Forbrug: 14,3 km/l
Mål (L/B/H): 485/204/142 cm
Køreklar vægt: 1.780 kilo
Trækvægt: 1.800 kilo
Bagagerumsvolumen: 420 liter
Pris: 850.800 kr. (CLE Coupé fås fra 774.800 kr.)
Privatleasing 36 mdr. (engangsydelse/mnd. ydelse): Ikke oplyst
Beskatningsgrundlag, firmabil: 732.146 kr.
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.