Test: Velbygget MG Cyberster er ikke den sportsvogn, man håber
Med MG Cyberster får man en knaldrød sportsvogn på strøm med saksedøre og over 500 hestekræfter for menneskepenge. Desværre mangler skarpheden, og det forpurrer potentialet.
TEKST & FOTO Jacob Dalby
Helt roligt kommer vi glidende og parkerer lidt nonchalant foran indgangen til Muslinge-stuen i børnehaven. Op går de store, elektriske skydedøre og indenfor sidder to børn i hver sin flystol. De har efterhånden vænnet sig til at blive fragtet rundt som ægte VIP’s med oceaner af plads.
Udenfor trækker ankomsten lange blikke fra de forbipasserende børn og forældre. For selvom Mercedes-Benz V-Klasse på papiret ikke er noget særligt, er der alligevel noget specielt over køretøjet. Som i bund og grund jo bare er en Mercedes Vito-varebil med sæder og ruder hele vejen rundt.
Men det er ikke så meget bilen, folk er interesseret i. Opmærksomheden stammer i virkeligheden fra trangen til at se, hvem det dog er, der sidder indenfor. Hvem stiger ud? Er det en kongelig? Eller måske en rockstjerne?
Der er dog en særlig begejstring at spore fra familiefædre og børnehavebørn, der, som bekendt, bare ikke kan få plads nok.
LÆS OGSÅ | Test: Er 203 hk nok til 2,5 tons Kia EV9?
Testbilen ser endda ekstra VIP-agtig ud. Den er udstyret med ‘Exclusive’-udstyr med den fritstående stjerne på fronten, fede fælge og lidt ekstra krom.
Den nuværende generation V-Klasse blev introduceret for 10 år siden i 2014 og har siden fået en række opdateringer – nu har den fået endnu en.
Udenpå består opfriskningen hovedsageligt af en ny grill (med lys i) samt nye LED for- og baglygter. Det hele pynter, hvis du spørger mig.
Indenfor er kabinen blevet en hel del mere digital og tidssvarende med to 12,3 tommer trykfølsomme skærme, der bruges til den digitale instrumentering og infotainment.
V-Klassen fås i tre længder; standard, lang og ekstra lang. Den kommer med en række benzin- og dieselmotorer og så findes der også en elektrisk variant i form af Mercedes EQV.
LÆS OGSÅ | Mercedes: Kongen af lavt forbrug i elbiler?
Og på det danske marked er det nok nærmere den elektriske, vi skal forvente at se flest af. På grund af det danske afgiftssystem starter V-Klassen ved 1.034.445 kr og elbilen EQV ved 840.000 kr.
Selvom V-klasse udstråler en vis eksklusivitet, er der på bunden tale om en varevogn. V-Klasse er bygget på varevognen Vito, og det betyder, at oplevelsen af varevogn er svær at skjule.
Det knirker og knager rundt omkring i kabinen, når man kører over ujævnheder. Selv solskærmene knirker virkelig højt, når du folder dem ned og op igen. Det er ærgerligt og får eksklusiviteten til at blegne.
Oplevelsen bag rattet er også meget lig at køre varevogn. Bilen hopper noget rundt over ujævnhederne i byen og det mærkes gennem sæderne.
Til gengæld er den faktisk ret nem at manøvrere rundt i trange gader takket være en fin venderadius samt et let og præcist styretøj. Det gør det en del del nemmere at have med den store bil at gøre, der trods alt måler 5,14 meter i længden og hele 2,25 meter i bredden.
V-klasse fungerer bedre på motorvejen, hvor underlaget er mere jævnt. Her er affjedringskomforten helt fin. Desværre følger støjniveauet ikke med, og der er en hel del vindstøj fra den firkantede form.
Støj er der også fra den 4-cylindrede dieselmotor, som også er hentet fra varevognsprogrammet. Der er dog rigtig fint med moment her i V 300 d med 234 hk og 300 Nm og den 9-trins gearkasse fungerer også upåklageligt. Det høje moment gør, at V-Klasse fint kommer fra land ved lave omdrejninger.
Der er dog ingen tvivl om, at V-Klassen ser mere eksklusiv ud, end den føles. Vil du have mere personbil-agtige køreegenskaber, kan du se i retning af VW Multivan.
Der er ingen tvivl om, at det er i kabinen, at V-Klassen tager kegler. Seks individuelle flystole er standard og kan vendes rundt, så de står mod hinanden to og to – så man nemmere kan tale sammen.
Tilmed har det aldrig været nemmere at få ungerne med i børnehave om morgenen. De kan nærmest ikke vente med at komme ud i “bussen”. Der er oceaner af plads.
Det er muligt at konfigurere med to bænke i stedet for flystolene og dermed få plads til otte personer i alt.
Selve materialerne i kabinen fejler bestemt heller ikke noget. Der er naturligvis plast, men holder vi stille, er her en mere eller mindre eksklusiv følelse. Det er først når man begynder at køre, at man bemærker, at samlekvaliteten ikke er på højde med en personbil.
Der er også lækkert komfortudstyr som varme i rattet og trådløs opladning af telefonen.
De to store skærme føles som ét stort stykke glas. De kan styres med touch eller berøringspanelet i midten – men det er der ikke mange der bruger. Der er selvfølgelig trådløs Apple Car Play og Android Auto.
LÆS OGSÅ | Første billeder af elektrisk Mercedes CLA
Bagagerummet er ligesom resten af bilen virkelig rummeligt. En lille smart detalje er, at man kan nøjes med at åbne bagruden i stedet for hele den store bagklap – den er nemlig voldsomt stor og kræver en del plads at åbne.
Som sagt er testbilen med ‘Exclusive’-udstyr. Med det får man blandt andet Burmesteranlæg, Nappalæder, Elektrisk justerbare forsæder, Nedfoldelige borde på ryglænene af forsæderne, Parkeringspakke med 360 graders kamera samt Vinterpakke med sædevarme og ratvarme.
Så, hvem er det egentlig, der køber en V-klasse i sidste ende? Det åbenlyse er firmaer, der beskæftiger sig med limousinekørsel. Både chaufførfirmaer men også mere eksklusive hoteller, der eksempelvis tilbyder at hente sine gæster i lufthavnen.
Men det er også familier med mange børn og hvor penge ikke betyder det store. Og med stjernen på fronten bliver det lige en tand mere eksklusivt end det mere folkelige VW-logo.
Uanset er det federe at være passager end chauffør i V-klasse. Den trænger efterhånden til en opdatering, der gør køreoplevelsen mere som en personbil. Både hvad angår undervogn, styretøj og støj.
Som sagt findes der andre alternativer derude, der også kan fragte mange mennesker på en gang – men ikke med samme stil som i en Mercedes-Benz V-Klasse.
SPECIFIKATIONER
Mercedes-Benz V 300 d Lang
Exclusive
Motor: Diesel, R4, 1.950 ccm
Ydelse: 237 hk / 500 Nm
0-100 km/t: 7,9 sekunder
Tophastighed: 220 km/t
Forbrug: 13,5 km/l
Mål (L/B/H): 514/225/190 cm
Køreklar vægt: 2.427 kilo
Trækvægt: 2.000 kilo
Bagagerumsvolumen: 1.030 – 4.630 liter
Pris: 1.641.031 kr. (V-Klasse fås fra 1.034.446 kr.)
Privatleasing 12 mdr., 15.000 km/år (engangsydelse/mnd. ydelse): N/A
Beskatningsgrundlag, firmabil: N/A
Med MG Cyberster får man en knaldrød sportsvogn på strøm med saksedøre og over 500 hestekræfter for menneskepenge. Desværre mangler skarpheden, og det forpurrer potentialet.
Den første nye minibil med forbrændingsmotor i mands minde er kinesisk og en stærk hybrid. Med 194 hestekræfter er MG3 Hybrid+ kraftig, men ikke alt er, som det burde være.
Prisen for at lade elbilen op på farten svinger rigtig meget og du kan ende med at betale alt for meget for strømmen. Se med og find ud af, hvordan du billigst får strøm på elbilen på farten.
I et evigt prisfokuseret marked tager Cupra konsekvensen og lancerer en ny basisvariant af Tavascan – og sænker priserne generelt. Den spansk fætter til VW ID.5 kan nu fås fra 299.990 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.