januar 13, 2024

Test: Er 203 hk nok til 2,5 tons Kia EV9?

Kia EV9 vejer mere end 2,5 tons, og den er stor som et rækkehus. Alligevel vover koreanerne at sende elbilen ud med kun 203 hk. En dum idé?

TEKST OG FOTO Morten B. Bek

Flagskibet er den model, der skal vise, hvor meget en bilproducent er i stand til. Det er her, producenten kan vise, hvor mange kræfter, hvor meget komfort og hvor meget udstyr og teknologi kunderne kan få, hvis de har mange penge.

EV9 er Kia’en over alle Kia’er. Den største, den mest luksuriøse – og den dyreste. Stor er egentlig for lille et ord. EV9 er et kæmpe fartøj, der som et rumskib på himlen i en sci-fi-film får folk til at glo og til at blive ved med at glo. Det er svært at få 501 centimeter SUV til at gå i et med vejen, men når den som EV9 har et lidt futuristisk og meget kantet design, så har Kia heller ikke tænkt, at det skulle være sådan.

Hvad nok kun få af de glanende folk ved, er at EV9’eren de her glor på er et oxymoron. En bil, der virker til at være i strid med sig selv. De kan tydeligvis se, at den er stor, måske endda aflede, at den er en slags topmodel, og at den koster mange penge. 

Men de kan ikke se, at kæmpen har en usædvanligt “lille” elmotor med uhørt få kræfter. 203 hestekræfter. Til 2.501 kilo bil. Det er to stærke modsætninger i én bil, når Kia har et flagskib med mindre motorydelse end BYD Dolphin. Dumt eller genialt?

Priserne er en topmodel værdige

Et flagskib kræver mange penge. Det har jeg allerede skrevet en gang, og det er også flagskibets rolle på den måde at være eksklusiv og fin på den. EV9 startede for nogle måneder siden på 674.900 kr., og det er faktisk også prisen på den grønne bil, jeg kører i (plus 11.999 kr. for metallakeringen).

Kia har i mellemtiden taget udstyr ud af modellen, som man kan tilkøbe i pakker, så prisen er 100 kr. under 600.000 kr. Det er, hvis jeg skal være flink, mere tilgængeligt, uden at jeg kan se rigtig mange danskere have råd til EV9.

De som har råd, kan vælge at shoppe stor elektrisk SUV hos Kia eller hos nogle af de nytilkomne kinesiske mærker. EV9 ligger i samme prisleje som Xpeng G9, og det gør også BYD Tang, Nio EL6 og Voyah Free. Hos etablerede mærker er det luksusmærker som Audi og BMW, der også laver en SUV i den store klasse, men de er langt dyrere.

Fælles for alle konkurrenterne? De har hestekræfter på et andet niveau end EV9. Fra over 300 hk til langt over 500 hk. Men kun BYD Tang kan, som EV9, byde på syv sæder, og da Tang er kortere end EV9, vinder EV9 på pladsforhold.  

Endnu et højdespring for Kia

Interiøret er en kæmpe styrke for kæmpen fra Sydkorea. Som det bør være, når det kommer til pladsen og rummeligheden i en bil, der er så stor. Bruger man syv sæder (de to bageste kan godt gå til voksne på småture), er bagagerummet bag tredje sæderække stadig rigtig fint.

Tre personer på bænken på række to har rigtig gode forhold. Plads, lækre sæder, høj komfort. De to forreste sæder er der, man skal gå efter at sidde. Med Launch-pakken til 74.999 kr. har førersædet massage, endda også i siddehynden, og automatisk justering af siddestillingen under kørsel, så man ikke falder sammen ved at sidde i samme position i timevis.

Jeg ved, at jeg gentagne gange har skrevet, at EV6 præsenterede os for et endnu højere design- og materialeniveau i kabinen, end Kia havde stået for indtil da. Det sker igen med EV9. Designet integrerer væsentlige funktioner langt bedre end i EV6 (og bedre end i biler fra BMW, Mercedes og VW), for der er faste knapper til temperaturindstillinger og lydanlæggets volumen. Der er også et formfuldendt rat med helt geniale, solide knapper og et helt nyt infotainmentsystem, som er klasser bedre end det, der sidder i EV6.

EV9 har et overvældende væld af udstyrsdetaljer, som med Launch-pakken stikker helt af. Soltaget til 19.999 kr. mangler jeg i testebilens sorte kabine (lyst interiør fås til 4.999 kr.), mens jeg heldigvis ikke er tvunget til at bruge penge på kamerabaserede sidespejle (14.999 kr.).

Uden Launch-pakken, når EV9 Long Range RWD står til 599.900 kr. med Premium-udstyr, forsvinder el-justerbart rat, head-up-display, lydanlæg fra Meridian, sædemassage og de ekstra fine Relaxion-forsæder med hvileposition med benstøtte. Men det vil ikke gøre rigtig ondt, for selv uden det mindste ekstraudstyr har den billigste EV9 varme i rattet, ventilation i forsæderne og de to yderste pladser på anden række og usædvanligt meget andet.   

Der er ingen smalle steder

Jeg er tilbage ved de 203 hk. Det er meget dyre hestekræfter, hvis man regner efter, og hvis man kun ser på det tal på prislisten og ikke prøver bilen, er det en direkte diskvalifikation. Kan sælgeren derimod få folk ud i EV9, hvor de 203 hk og 350 Nm skal få 3.070 kilo til at flytte sig, hvis man pakker EV9 til det maksimale, kan den begynde at tale for sig selv.

Så kan EV9 fortælle, at hestekræfter på et dataark er noget, man skal passe på med at tage for gode varer. Jeg tager de 203 hk som en respons på, at alt for mange elbiler har alt for mange kræfter. Alt for mange kræfter, fordi kapløbet er gået amok, og elbiler skal bevise, at de er meget federe end de benzinbiler, der må “nøjes” med 140 hestekræfter.

Med mig, en passager og tæt på 100 kilo oppakning kommer EV9 Long Range RWD smidigt, helt lydløst og, til dels overraskende, rigtig fint op på den tilladte hastighed. Det er uproblematisk at overhale på landevejen, og marchfart på 130 km/t når jeg op på så let som ingenting.

Hvad er så problemet med 203 hk? Der er intet problem. Kia begrænser godt nok basismodellen med baghjulstræk til en trækvægt på kun 900 kilo, men skal man trække mere, kan man med den firehjulstrukne med 384 hk til kun 40.000 kr. mere trække 2.500 kilo.

Så er jeg sikker på, man også skal leve med et strømforbrug, der er højere end det, jeg oplever. Jeg kommer ikke med et meget lavt tal nu. Kig på EV9. Den er mere hus end bil i forhold til en Tesla, så aerodynamikken er ikke god. Men forbruget på selv meget kolde vinterdage kommer ikke derop, hvor det store batteri ikke rækker til omkring 300 kilometer på motorvej.

Den er for stor for de fleste

Min tid med EV9, som bliver til otte dage med masser af blandet kørsel, ender i en varm anbefaling af den store elbil. En klar indikation af, at selv en fornuftig elmotor med lav ydelse kan få en meget stor bil til at flytte sig, så man aldrig kommer i problemer. Idéen med relativt få hestekræfter viser sig at være genial.

Ydelsen er passende, og i forhold til EV9 GT-Line med 21” hjul og 384 hk, som var den første, jeg prøvede, er der stadig kræfter nok – og samtidig får man med Premium-variantens 19” hjul en langt bedre affjedringskomfort.

EV9 er en meget, meget stor bil. Den er bred, og den er lang, og den er for stor til de fleste danskeres behov. Men EV9 er et flagskib, og den udfører sin opgave på fornem vis. Den viser også, hvad Kia er i stand til, og hvis det kan omsættes til noget lige så godt i den mere kompakte SUV EV5, som forhåbentlig kommer til Danmark, er der virkelig meget at glæde sig til for dem, som ikke har brug for eller råd til flagskibet. 


SPECIFIKATIONER

Kia EV9 Long Range RWD Premium 

Motor: Elmotor (bag)
Ydelse: 203 hk/350 Nm
0-100 km/t: 9,4 sekunder
Tophastighed: 185 km/t
Forbrug: 20,2 kWh/100 kilometer
Batteristørrelse: 99,8 kWh
Ladekapacitet: 210 kW
Rækkevidde: 563 kilometer
Mål (L/B/H): 501/198/176 cm
Køreklar vægt: 2.501 kilo
Trækvægt: 900 kilo
Bagagerumsvolumen: 333-2.393 liter

Pris: 599.900 kr. (EV9 fås fra denne pris)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 29.995/8.395 kr.*
Beskatningsgrundlag, firmabil: Kontakt forhandler

*Prisen på privatleasing gælder for Premium-versionen med Launch-pakke (salgspris 74.999 kr.) og med 15.000 kilometer om året og en løbetid på 36 måneder.

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Brugte biler fra Kia til salg på Bilbasen

Andre fandt dette interresant

BMW iX1 sniger sig ned på 395.000 kr.

Den elektriske iX1 – og søstermodellen iX2 – er faldet 25.000 kr. Med priser fra 395.000 kr. står elbilerne bedre i et marked med hård konkurrence, men der er stadig plads til forbedringer.

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS