Kategorier
Elektrisk Test og anmeldelser

DUEL: Kampen er tæt mellem Audi Q4 e-tron og Volvo XC40 Recharge

Er du på udkig efter en lækker, elektrisk crossover? Så er Audi Q4 e-tron og Volvo XC40 Recharge gode bud – men hvilket bud er bedst? Vi sætter Audi Q4 e-tron mod Volvo XC40 Recharge lige her.

Af: Simon Hallenslev / d. 19. december 2021

Her er to elektriske forstadsdrømme på fire hjul. Audi Q4 e-tron og Volvo XC40 Recharge er rummelige crossovers, der foruden en ren samvittighed også giver status på villavejen. De er elektriske statussymboler, der signalerer stil, velstand og klimabekymring – en drømmekombination for den moderne, quinoaspisende familie.

Til duellen stiller to biler, der som udgangspunkt virker ret forskellige. Der er den skandinaviske og moderne Volvo XC40 Recharge Twin Pro, og så er der Audi Q4 50 e-tron Quattro, der står som den mere traditionelle og måske også eksklusive duellant.

Testen starter ved golfklubben, hvor den moderne forælder aflaster hjernen og nedbringer handikappet. Nærmere bestemt er det den arkitektonisk imponerende golfklub The Scandinavian, der agerer baggrund og startpunkt for den højspændte duel på en næsten frostkold novemberdag. Hvilken af de to lækre elbiler, er den lækreste?

Volvo XC40 Recharge Twin Pro

Motor: To elmotorer

Ydelse: 408 hk / 660 Nm

0-100 km/t: 4,7 sek.

Tophastighed: 180 km/t

Rækkevidde: 441 kilometer

Startpris: 486.422 kr.

(XC40 Recharge Twin starter fra 445.080 kr.)

Audi Q4 Sportback 50 e-tron

Motor: To elmotorer

Ydelse: 299 hk / 460 Nm

0-100 km/t: 6,2 sek.

Tophastighed: 160 km/t

Rækkevidde: 465 kilometer

Startpris: 502.990 kr.

(Q4 Sportback e-tron starter fra 394.990 kr.)

Testbilerne forklaret

Den skarpsindige læser spotter sikkert, at det er en Audi Q4 e-tron Sportback, der stiller til test mod en Volvo XC40 Recharge: Altså, sportback vs. hatchback. Det er hverken fair eller med vilje, men sagen er den, at den spritnye Volvo C40 Recharge ikke havde fået sine danske plader, da testen skulle stå. Derfor kommenterer jeg ikke på hovedpladsen på bagsædet. Derudover er de dog ret ens, og står begge som topmodeller.

Volvo XC40 Recharge Twin Pro er trods sine bløde og ærkeskandinaviske værdier den hurtigste dulleant med hele 408 hk fra to elektriske motorer. XC40 render fra 0 til 100 km/t på 4,7 sekunder og tømmer det 78 kWh store batteri over 418 km. Batteriet kan fyldes igen med 150 kW DC og 11 kW AC. XC40 Recharge Twin Pro starter fra 465.080 kr., mens udstyr som 20-tommer og den specielle lakering presser testbilens pris op i 486.422 kr.

SE OGSÅ | VIDEO: Volvo C40 – Kravler du, når din kone siger “kravl”?

Audi Q4 Sportback 50 e-tron Quattro starter i sammenlignelige 502.990 kr., men stiller til test proppet med udstyr. Testbilen koster 633.722 kr. med bekosteligt udstyr som S-Line-pakke, panoramaglastag og stor teknologipakke. På teknikfronten er den udstyret med to elektriske motorer, der yder 299 hk og tømmer det 82 kWh store batteri over 465 km. Batteriet kan fyldes igen med 125 kW DC og 11 kW AC.

Kulderamte rækkevidder

Som nævnt tager dueltesten sin begyndelse på en dag med klar himmel og en temperatur omkring frysepunktet, og det påvirker et elbilbatteri. Foran golfklubben er de to elbiler lige påvirket af den lave temperatur. Med 90% på batteriet skriver XC40 270 km i rækkevidde ud af 418 km opgivet, mens Q4 skriver 330 km i rækkevidde med 465 km opgivet.

SE OGSÅ | VIDEO: Så meget kortere kører elbiler om vinteren

Med de kulderamte rækkevidder går testturen fra The Scandinavian og 70 km rundt i det nordsjællandske på en god blanding af by-, lande- og motorveje – sågar med et skvæt motortrafikvej oven i hatten. Hvad end man kører 50 eller 80 km/t, er begge biler gode til at administrere rækkevidden, og bruger ikke meget mere end 1 km tilgængelig rækkevidde til 1 kørt km.

På motorvejen ser det straks anderledes ud, og blandingen af koldt vejr og høje hastigheder er et worst case for de fleste elbiler – også for duellanterne. Til gengæld lader de to elbiler til også at følges ad i forbruget her. Der går cirka 4 km af den tilgængelige rækkevidde til 1 kørt km i begge biler, når hastigheden ryger op på 130 km/t. I hverken af de to duellanter vil jeg satse på at komme meget længere end 250 km ved ren motorvejskørsel på kolde dage.

LÆS OGSÅ | TEST: 3 elmotorer giver Audi e-tron S Sportback stort overskud

Jeg har endnu ikke haft cojones til at køre en elektrisk testbil helt flad til funktionsstop, og har det heller ikke til denne duel. Skal jeg give et slag på tasken på, hvor langt man kan komme i det danske landskab, når Kong Vinter hersker, er det godt 300 km i XC40 og 350 km i Q4 med blandet kørsel. Det betyder også, at skellet mellem opgivet og realistisk rækkevidde er nogenlunde ens, og den vigtige rækkevidde-kamp må dømmes uafgjort.

Volvo og de skandinaviske dyder

Rykker vi væk fra vejene og ind i varmen, begynder de to elbiler at adskille sig mere. I Volvo er kabinen præget af nogle skandinaviske og minimalistiske værdier. Opbygningen er simpel, og detaljerne er få men både lækre og velvalgte. Der er blandt andet kold, børstet aluminium på luftventilerne, som man har lyst til at tænde og slukke blot for at få det lækre, metaliske klik.

Som altid har Volvo styr på sæderne, og siddepositionen er til UG. I XC40 sidder man højere end i Q4, hvilket taler godt ind i det ‘store overblik’, som folk køber crossovers for i stor stil. Knapper er der ikke mange af, hvilket er irriterende, fordi basale klimafunktioner skal betjenes på skærmen. 

Heldigvis er Volvo i samarbejde med Google, der leverer det Android-baserede styresystem til XC40. Det er virkelig nemt og intuitivt at bruge, og Google Maps er ganske enkelt en fornøjelse som GPS. Der sættes en streg under fornøjelse, fordi skærmen, som Google har leveret system til, er klar i opløsningen og med en trykfølsom, man kender fra sin smartphone.

Audi og eksklusiviteten

Der sker meget i kabinen af Q4, og minimalisme ikke er et ord, der ligger først for, når man skal beskrive den. Det er mere passende med ordet eksklusivitet. Selv når jeg forsøger at se bort fra de lækre sportssæder, der indgår i den dyre S-Line-pakke til 27.320 kr., er det eksklusivitet, jeg tænker på, når jeg sætter mig bag rattet. Hvor XC40 er meget simpel i sin designstil, er der overalt noget, øjnene kan hvile på i Q4. 

LÆS OGSÅ | DUEL: Amerikanerkamp mellem Tesla Model Y og Ford Mustang Mach-E

Ganske vist er der ikke luftventiler i børstet aluminium som i XC40, men der er rigtige knapper til klimaanlægget, der også giver et udsøgt klik, når de betjenes. Til klimaknapperne er endda et lille digitalt display, der viser, hvad man laver. Det er rart med et fysisk klimapanel, fordi man ikke skal fedte med skærmen under kørsel. 

Også Q4 er opløsningen af infotainmentskærmen krystalklar, ligesom den er udstyret med den helt rigtige trykfølsomhed. Audis MMI styresystem er ikke intuitivt på niveau med det, Google kan bedrive, men det er stadig ganske enkelt og pænt at kigge på.

… så hvilken kabine vinder?

Jeg finder mig bedst tilpas i de mere eksklusive gemakker i Audi. Følgerne på Bilbasens Instagram valgte også Audi over Volvo, da jeg på ganske uvidenskabelig vis opsatte en afstemning om, hvilken kabine, de foretrak.

Kvalitetsmæssigt er de to tæt matchet, hvor der hovedsageligt er velvalgt plast af høj kvalitet, mens det hårde og utiltalende plast kun er spredt lidt sporadisk rundt. Derfor er det hovedsageligt fordi, jeg føler en større premiumværdi i Audi, at jeg vælger den. Det minimalistiske i XC40 er udmærket, men jeg synes ikke, det er decideret lækkert.

Herudover er der noget ved området omkring infotainmentskærmen i XC40, der fremstår lidt gammeldags i mine øjne. Det er måden, at skærmen er omkranset af hård plast med pianolak, jeg synes, er småtarvelig. Det hjælper ikke på det, at netop plastikken omkring skærmen knirker, hver gang jeg accelererer eller bremser.

Hvordan kører Volvo?

Det er faktisk drønærgerligt, at midterkonsollen knirker sådan, når man accelererer. Accelerationen er nemlig lidt af et partytrick i ærmet på XC40, der med sine 408 hk springer frem som en trold af en æske, når pedalen ryger i guldtæppet. Det er et partytrick, fordi XC40 på alle andre områder optræder komfortabelt og civiliseret.

LÆS OGSÅ | TEST: Hyundai Ioniq 5 er den bedste elbil til folket

Undervognen er ikke adaptiv eller noget fancy, selvom man kunne fristes til at tro det. Volvo har fået en ganske almindelig undervogn til at føles som en luftundervogn, og det er en flot bedrift. Komfortorienteringen betyder, sammen med dens højbenede statur, at XC40 læner sig en del ud af sving, ligesom den dykker og stejler ret markant ved hårde nedbremsninger og accelerationer. Her er Q4 sat såvel strammere som sjovere op.

Krængningen betyder dog ikke så meget, fordi det er tydeligt at mærke, at XC40 hører sig bedst hjemme ved stille hverdagskørsel. Selv med rattet i den tungeste indstilling, er det stadig ret blødt, og giver ingen dybere føling med forhjulene. Indstyringen sker ellers på ganske kvik maner, men det bliver aldrig rigtigt sjovt eller sportsligt – og det er heller ikke hensigten.

I Volvo XC40 Recharge er alt, man har lyst til, at drive stille og roligt med vejens forløb. Trangen til dette forstærkes, foruden de komfortable køreegenskaber, også af den gode støjisolation. Verden lukkes ude, og med yndlingsmusikken på det usandsynligt velspillende Harman Kardon-lydanlæg, skaber det en dejligt rolig køreoplevelse.

Hvordan kører Audi?

Testbilen er udstyret med 21-tommer sutter til 11.626 kr., og komfortmæssigt bør det være et kæmpe rødt flag. Men fuldstændig som jeg har oplevet det med de nært beslægtede Skoda Enyaq og VW ID.4 på samme størrelse fælge, håndterer Q4 de store fælge med bravour. Selv med S-Line udstyret, som også betyder sportsundervogn, er Q4 stadig at betragte som komfortabel.

LÆS OGSÅ | DUEL: Kan Skoda Enyaq slå VW ID.4 som elektrisk folkefavorit?

Sportsundervognen betyder indrømmet, at grelle, brolagte veje forplanter sig mere i kabinen end i XC40. Sportsundervognen betyder til gengæld også, at Q4 klart er det mest velkørende valg i denne duel, når man snakker dynamik og sjov. Styretøjet er strammere og undervognen mere livlig, når man finder en kringlet bagvej.

På bagvejen opdages det også, at bremsepedalen er afstemt præcist, som man vil have det. Den er til den tunge side og let at dosere, uanset om man kører bykørsel eller lægger kræfterne i den. Hermed ikke sagt, at bremsepedalen i XC40 er helt skæv, men den bliver lidt mere svampet i det. I Q4 fornemmer man slet ikke det regenererende element, der ligger bag.

Ved motorvejskørsel må Q4 se sig slået af XC40 – men kun med en lille margen. Tyskeren er en kende mere retningsstabil end svenskeren, men den stramme undervogn betyder også, at den danser en smule mere over vejens ujævnheder. Der kan ikke sættes en finger på støj isoleringen, hvor Q4 har arvet den vakuum-agtige stilhed fra storebror Audi e-tron, hvilket igen er imponerende taget fælgenes størrelse i betragtning.

Svært at gå galt i byen

Uanset hvilken af disse to duellanter, du vælger at køre til golfbanen i, kommer du til at vælge rigtigt. De to er nemlig usandsynligt tæt matchet. De er velbyggede og velkørende statussymboler, der vil pryde enhver carport, og give den moderne familie præcist den rækkevidde, plads og luksus, der hungres efter.

Jeg ved det godt. Det er en vag konklusion. Og fordi jeg kan mærke, at du vrider armen om på mig, vælger jeg Audi Q4 e-tron som min foretrukne. Den er lidt dyrere i startpris men giver også en my længere rækkevidde såvel som mere køredynamik, til når man har lyst til at tage den kringlede omvej, når man skal hjem fra job. 

Som det sidste argument pro Q4, må jeg sige, at jeg stemmer i med følgerne på Bilbasens Instagram, der fandt den tyske kabine mere interessant end den i XC40. Den fremtræder i min optik lidt mere eksklusiv og gennemført. Er du mest til de skandinaviske kabinedyder og til en mere rolige køreoplevelse, bør du vælge Volvo XC40 Recharge. Du får stadig et anerkendende nik med fra mig, hvis du gør.

Af Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.