Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
TEKST & FOTO Jacob Dalby
Føler du dig ikke helt hjemme i Mercedes’ modelprogram og -betegnelser? Det er ingen skam, for der er virkelig noget at holde styr på. Lad os lige sætte scenen.
Mercedes EQE SUV: EQ betyder, at den er elektrisk. E’et efter betyder, at den størrelsesmæssigt ligger i den store ende af skalaen og SUV kan du nok regne ud.
Den benzindrevne bror har betegnelsen GLE og blandt konkurrenterne har vi Audi Q8 e-tron og BMW iX. De er begge en smule større end EQE SUV, men priserne matcher. Se den lille (meget simple) sammenligning af startpriser herunder:
Mercedes EQE SUV – 546 km – 740.000 kr.
Audi Q8 e-tron – 574 km – 740.000 kr.
BMW iX – 412 km – 750.000 kr.
NIO EL7 – 394 km – 817.000 kr.
XPeng G9 – 520 km – 600.000 kr.
Af listen fremgår også to ikke-tyskere, som konkurrerer i samme klasse – og det er ikke helt uvæsentligt. Nemlig kinesiske Nio EL7 og Xpeng G9 hvor særligt sidstnævnte har høstet stor ros.
Endelig er der storebror Mercedes EQS SUV, som er større end resten på listen og samtidig markant dyrere med en startpris på 1.321.080 kr. OG så findes EQE SUV i øvrigt også som sedan – den hedder bare Mercedes EQE.
LÆS OGSÅ | Test: Mercedes EQS SUV er suveræn
EQE SUV befinder sig i den dyre ende af markedet for elbiler med en startpris på 740.000 kr. Overvej et sekund hvad der ville ske, hvis elbilerne var udsat for samme registreringsafgifter som benzin- og dieselbiler…
Bil i denne prisklasse skal altså spille fra ende til anden og være toppet med lidt lækkert. Og det starter godt. Første indtryk giver en fornemmelse af klasse. Der er masser af plads indenfor og kabinen er luksuriøst udstyret med fine materialer, lækkert design og store skærme til infotainment og digitale instrumenter.
Testbilen er udstyret med den almindelige størrelse skærm på 12,8 tommer, men EQE SUV kan også fås med den såkaldte Hyperscreen, der strækker sig helt over i passagersiden. Det giver blandt andet passageren muligheden for at streame film og serier på farten – men kun så længe føreren ikke kigger med. Er bilen i bevægelse, og der kører film på skærmen, slukker skærmen efter to sekunders skærmkiggeri fra chaufføren.
Ærligt; Du kan rigeligt “nøjes” med den “lille” på 12,8 tommer i midten – særligt når det går op for dig, at du skal betale 107.000 kr. for den store. Skærmen fungerer reagerer hurtigt og er en fornøjelse af benytte, når man lærer hvordan menuerne er bygget op. Hyperscreen er i øvrigt kun muligt som ekstraudstyr i de to største motorvarianter.
Der er rigeligt at vælge imellem. Billigst er EQE SUV 300 med 245 hk og en rækkevidde på 546 km. Herefter følger 350+ med 292 hk og 568 km rækkevidde, som også fås med firehjulstræk.
På øverste hylde finder vi de firehjulstrukne EQE SUV 500 og AMG-varianten EQE SUV 43 med henholdsvis 408 og 476 hk. Batteristørrelsen er tæt på den samme i alle varianter, ligesom de alle lader med samme hastighed; op til 170 kW. Rækkevidden er længst i 350+ med 568 km og kortest (naturligvis) i AMG-varianten med 468 km.
Priserne strækker sig fra 710.000 kr. for den billigste til 1.290.000 kr. for AMG’en.
Varianten til test er middelvejen EQE SUV 350 4Matic med 292 hk og firehjulstræk. Den er rigelig hurtig til 100 km/t (som de fleste elbiler) med sine 6,6 sekunder – ikke mindst takket være de 756 (!) Nm. Men skal du have kræfterne ud af den ved højere hastigheder, skal der mases lidt mere med speederen. Det er ikke fordi kræfterne ikke er der, der skal bare trykkes hårdere end man lige forventer.
Firehjulstrækket kan de fleste sagtens undvære, men skal du køre med tungere læs på krogen er det netop den firehjulstrukne, du skal vælge. Varianten uden firehjulstræk på kun trække 750 kg. hvor varianten med firehjulstræk må trække 1.800 kg på krogen.
Varianten uden firehjulstræk har egentlig samme antal hestekræfter som den med, men momentet er markant anderledes. De 765 Nm i den firehjulstrukne lyder nærmest svulmende ved siden af de 565 Nm i den baghjulstrukne. Men jeg tror nu ikke, at du nogensinde kommer til at savne kræfter uanset.
Den baghjulstrukne 350+ er i øvrigt den variant med det laveste forbrug. Og det er særligt lavt sammenlignet med de andre tunge konkurrenter Audi Q8 e-tron og BMW iX.
EQE SUV 350+ er opgivet til 18,4 kWh / 100 km. Til sammenligning præsterer BMW iX xDrive 40 kun 20,1 kWh / 100 km og Audi Q8 e-tron 50 20,4 kWh / 100 km. Mercedesen er også den med klart længst opgivet rækkevidde med 568 km mod 412 km i BMW’en og 485 km i Audien.
SÅ! EQE SUV 350+ vil være valget for de fleste.
Den kører faktisk lidt ligegyldigt. Mercedes vil gerne have, at den skal køre henad sportsligt – det gør den ikke. Den føles langt mere sat op til komfort. Særligt med luftundervognen til 26.000 kr. ekstra.
Men det er lige før, at det hele bliver for blødt, for EQE SUV vejer 2,5 tons, og det kan godt mærkes. Undervognen absorberer fint ujævnheder og deslige, men den har svært ved at skjule den høje vægt og det hele kan blive en smule gyngende.
Til gengæld er du rigtig, rigtig godt isoleret mod støj i kabinen og sæderne er gode til mange hundrede kilometer af gangen. Det er her, at EQE SUV excellerer. Det er blødt og lækkert fra undervogn til materialer i kabinen.
Lidt mere sportsligt og lidt mere stabilt bliver det, hvis du tilkøber firehjulsstyring til godt 19.000 kr. Her styrer baghjulene modsat forhjulene ved lav hastighed og i samme retning ved højere hastighed.
Det betyder både, at indstyringen bliver bedre og skarpere, vognbaneskift ved motorvejshastighed mere stabile og manuerering i byen lettere takket være en kortere venderadius.
Ja for søren da. Hvis penge ikke var et problem holdte der hellere end gerne en EQE SUV i indkørslen. Og nok også hellere en EQE SUV end både Audi Q8 e-tron og BMW iX.
Mercedes bringer ikke noget nyt med sig, men kombinationen af luksus, masser af plads til familien og rigtig fin komfort gør EQE SUV til en luksuriøs familiebil af høj klasse. Men husk på, at du skal vælge Mercedesen for komforten og ikke fordi du kan lide at køre bil.
SPECIFIKATIONER
Mercedes EQE SUV 350 4MATIC
Motor: Elmotorer (for og bag)
Ydelse: 292 hk/ 765 Nm
0-100 km/t: 6,6 sekunder
Tophastighed: 210 km/t
Forbrug: 19 kWh/100 kilometer
Batterikapacitet: 89 kWh
Rækkevidde: 541 kilometer
Ladekapacitet: Op til 170 kW
Mål (L/B/H): 486/214/169 cm
Køreklar vægt: 2.505 kilo
Trækvægt: 1.800 kg
Bagagerumsvolumen: 520 liter
Pris: 810.000 kr. (EQE fås fra 740.000 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Ikke oplyst
Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst
Brugte Mercedes elbiler til salg på Bilbasen
Se flere brugte Mercedes elbiler til salg på Bilbasen her
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.