marts 19, 2023

Test: Mercedes EQS SUV er suveræn

Selvom SUV er en forkortelse for ‘Sports Utility Vehicle’, er det også de tre første bogstaver i ordet suveræn. Det må Mercedes have haft i tankerne, da de udviklede EQS SUV.

Tekst & foto: Simon Hallenslev

I modsætning til Teslas ‘S3XY’-modelprogram, er Mercedes noget mindre farverige i deres navngivning. De holder helst navnene så stringente og korrekte som muligt, hvilket EQS SUV er et levende bevis på.

Den er en EQS i SUV-format – heraf navnet. Platformen og drivlinjen er derfor den samme som i EQS, mens man i kabinen også finder det samme design og den samme monstrøse Hyperscreen på i alt 56”.

Så er der overhovedet noget tilbage at fortælle? Der er heldigvis masser! Mercedes EQS SUV er nemlig intet mindre end suveræn. Læs hvorfor, når jeg kører Sjælland tyndt i det elektriske overflødighedshorn.

Bybil på 5,1 meter

Jeg modstår fristelsen til at køre nord for København, hvor Mercedes EQS SUV utvivlsomt ville passe godt ind. Den voluminøse elbil fra Stuttgart kalder på længere stræk og åbne veje, hvorfor jeg sætter kursen sydpå. Altså, Falster.

Først handler det dog om at få EQS SUV ud af hovedstaden, hvilket, på papiret, er lettere sagt end gjort – apropos voluminøsitet. For selvom det vindglatte design ikke vidner om et monstrum, set med det blotte øje, er totallængden 5,1 meter, hvorfor den naturligvis ikke er skabt til storbyen.

LÆS OGSÅ | Med Mercedes-EQ EQS når elbilerne et foreløbigt højdepunkt

Alligevel er det ikke uoverskueligt at få den ud af København. Trods myldretid og horden af kamikaze-cyklister. EQS SUV er nemlig 20 cm højere end den sedan, den er bygget på, og sammen med de store vinduespartier får man udsyn for alle pengene.

Derudover er EQS SUV udstyret med bagakselstyring, som i testbilen svinger 10°. Det betyder, at man med lethed får bilen ind og ud af parkeringsbåse, der synes små. Selv uvendinger klares i et snuptag, da venderadius kun er 11 meter.

Faktisk føles den så agil i byen, at man skal orientere sig en ekstra gang for at forhindre, at bagenden ikke svinger ud i en anden parkeret bil.

Kæmpe kirkemus

Turen ud af byen er nærmest surrealistisk, fordi alt fra ringeklokker til vejarbejde holdes hermetisk ude fra kabinen. Jeg mindes ikke at have kørt en mere tyst bil, og det bliver kun bedre, som jeg kommer ud og op i fart. Vind og vejstøj er nemlig ikke til stede, og EQS SUV er tyst som en kirkemus.

Foruden at være en kæmpe kirkemus, er den også en komfortabel kirkemus. Luftundervognen suger alle ujævnheder op og spytter dem skjorteglatte ud igen. Hverken i løbet af turen sydpå eller ugens test som helhed møder jeg en ujævnhed, der forplanter sig i kabinen. Det er ganske udsøgt.

LÆS OGSÅ | Test: BMW i7 er et abstrakt mesterværk

Den førnævnte bagakselstyring sikrer en allestedsnærværende retningsstabilitet, der gør, at den store SUV altid føles som et solidt godstog på skinner. Alt andet ville også være mærkeligt, da EQS SUV nærmest vejer som et godstog med en kampvægt på 2,7 tons.

Det er derfor selvsagt, at EQS SUV føles tung – men den føles alligevel aldrig klodset. Det skyldes dels den intelligente luftundervogn og bagakselstyringen men også styretøjet, der er tungt afvejet. Gennem rattet har man altid en fin fornemmelse af, hvad alle 5,1 meter laver – også når vejen kringler.

Hvad med rækkevidden?

Den store Mercedes kæmper en brav kamp for at være både større og bedre end den sedan, den er bygget på. Desværre kan den ikke bøje fysikkens love, og det bliver tydeligt, når jeg lader den strække ben på den tomme E55-motorvej.

Mercedes EQS 580 kan med sin slanke bolsjeform skære igennem luften og forvandle batteriets brugbare kapacitet på 107,8 kWh til 673 km under optimale forhold. SUV-versionen klemmer på papiret 79 km mindre ud af samme batteri.

LÆS OGSÅ | Test: Nio ET7 er den hidtil bedste elbil fra Kina

Mens EQS som sedan let kommer tæt på sin opgivne rækkevidde, er virkeligheden en anden for EQS SUV. På den vindblæste og kolde Sydmotorvej med 130 km/t bliver det ikke til mere end 350 km for mig. Det er prisen for de ekstra 20 cm, den rager i vejret, og altså prisen for at være SUV-smart.

Heldigvis er der fart på opladningen, og batteriet kan lades med en effekt på op til 200 kW. Selv får jeg kørt testbilen under 10 procent, der på en lynlader bliver til 90 procent på omkring 30 minutter. Det er lige nok til en tur på det lille hus samt til at fortære en flammegrillet burger.

Dekadent residens

Aldrig før har jeg oplevet, at tiden ved ladestanderen føles for kort – men det gør den i EQS SUV. Kabinen er mere dekadent end de gennemsnitlige danske residenser med en overflod af lækre materialer samt moderne teknik, hvor den massive Hyperscreen altid løber med den indledende opmærksomhed.

På Bilbasen har vi dog allerede været pænt igennem og rundt om det eminente MBUX-styresystem og skærmenes krystalklare opløsning, når vi har testet EQS samt stillet Mercedes EQE i dueltest med ET7. Derfor vil jeg i EQS SUV vende opmærksomheden andre steder.

LÆS OGSÅ | Duel: Kan det passe, at kinesiske Nio er federe end Mercedes-AMG?

Hvis jeg absolut skal berøre teknikken i EQS SUV, er det den ekstra medieskærm til passageren, de to medieskærme eller den lille tablet mellem bagsæderne. Fra den dedikerede tablet kan man stille temperaturen på én af de fire klimazoner eller blot skrue op for Burmester-anlægget for en fuld koncertoplevelse.

På medieskærmene kan Ramasjang køre i realtid eller Netflix kan projiceres fra mobilen. Her er underholdningsmuligheder for de fleste. Alligevel er det faktisk materialerne og kabinens helhed, der begejstrer mig mest.

LÆS OGSÅ | Første tur: Mere rækkevidde er kærkommen i Audi Q8 E-Tron

Testbilen er udstyret med nappalæder og multikontursæder, som alle kan blive komfortable i. De paneler, der ikke er beklædt med tykt læder, er enten iført kølige aluminumsdetaljer eller valnøddetræ, hvori små Mercedes-stjerner er fræset ind. Det føles præcist lige så dyrt, som det lyder og er både anden og tredje sæderække forundt.

Tredje sæderække?

Det har jeg glemt at nævne! Mercedes har på EQS-platformen fundet gulv- og loftplads til en tredje sæderække, der, arrogant som det end lyder, har egen sædevarme i tre trin. Det er en sæderække, der er forbeholdt de allermindste, eller som kan bruges som to nødpladser, hvis der skal fragtes otte mennesker over en kort distance.

Distancen bør være kort, fordi anden sæderække skal skubbes godt frem, før voksne passagerer med ben kan sidde på tredje sæderække. Det bliver klemt for alle parter. Med de to bagerste sæder oppe kniber det også med bagagepladsen med 195 liter. Det kan lige blive til to små kufferter.

LÆS OGSÅ | test: Lækker BYD Tang mangler et prishug

Uden tredje sæderække er det regulære bagsæde en minister værdig. Foruden alle underholdningsmulighederne er her også justerbare komfortsæder med puder i nakkestøtterne samt varmeisolerende ruder. I opstillingen med fem sæder er der også rigelig benplads, hovedplads og bagageplads, da bagagerummet vokser til 645 liter.

Lækreste, dyreste

Det er ikke så meget Falster, der er noget galt med, som det er Mercedes EQS SUV, der lokker mig til at tage turen tilbage til hovedstaden igen. Om det er på by-, lande- eller motorveje, i kø eller ved lynladeren, så har jeg lyst til at bruge mere tid i bilen.

SE OGSÅ | Video: BMW tog sig sammen – endelig er BMW iX klar!

Anmeldelsens sidste ‘men’ er ikke overraskende og har en lidt for påtaget symbolik til Grundtvigskirken i København, hvor billederne er taget. Arkitekterne Peder og Kaare Klindts kirke er præcist lige så prægtig, som den var svinedyr at opføre. På samme måde er Mercedes EQS SUV suveræn; ikke kun i sin lækkerhed, men også i sin pris.

Selv hvis du er i dit sparsommelige hjørne, når det kommer til udstyr, starter EQS SUV 450+ i 1.321.080 kr. og det er uden stor del af det lir, man bare have. Det er godt 250.000 kr. dyrere end en tilsvarende BMW iX – som dog alligevel ikke når EQS SUV til sokkeholderne.

Testbilen er en EQS SUV 580 4Matic, der starter i 1.711.080 kr., hvortil der skal lægges mindst 245.000 kr. , hvis man vil have nappalæderet, valnøddetræet, Burmester-anlægget, multikontursæderne, akustikpakken, medieskærmene til bagsæderne og alt det andet lir.

Hurtigt har man en elbil til over 2 mio. kr., og på den måde er Mercedes EQS SUV ikke kun den lækreste elbil, jeg nogensinde har kørt i, men så sandelig også den dyreste. Det gør den suveræn – både på godt og ondt.


Mercedes-EQ EQS SUV 580 4Matic

Motor: To elmotorer
Ydelse: 544 hk / 858 Nm 
0-100 km/t: 4,6 sekunder
Tophastighed: 210 km/t
Rækkevidde: 515-615 kilometer
Mål (L/B/H): 512/215/171 cm
Køreklar vægt: 2.735 kilo
Bagagerumsvolumen: 
645-2.100 liter
Pris: 1.711.080 kr. (EQS SUV fås fra 1.321.080 kr.)

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS