Video: Kæmpe prisfald på elbiler i luksusklassen
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
TEKST OG FOTO: Morten Bek
At få 500 danskere til at købe en ny bilmodel er ingen større præstation for mærker som Hyundai, Volkswagen og Toyota. Men for et nyt bilmærke fra Kina er det faktisk værd at bide mærke i. Selv om MG vækker minder om små britiske sportsvogne, så er MG i dag kinesisk – og det er SUV’er og crossovers, ikke sportsvogne, kineserne sender vores vej.
Som ZS EV, den elektriske crossover, der tilbage i sommeren var den første kinesiske bil med officiel import. Det er den, MG har solgt omkring 500 af siden dengang. Så langt fra salget af Hyundai Kona EV, men MG er altså startet helt fra nul i Danmark. En prisbillig, rummelig og fornuftig elbil.
LÆS OGSÅ | TEST: MG Marvel R er et FOR godt tilbud
Så prisbillig, at det har været svært at finde sammenlignelige biler i samme prisklasse. 219.999 kr. for den godt udstyrede Comfort, 30.000 kr. mere for den overdådigt udstyrede Luxury. Det er småpenge for en bil af den type.
Men siden sommeren 2020 er der kommet så mange nye elbiler, at MG ZS EV har mødt meget hård konkurrence. MG har dog stadig haft sit supervåben: Den lave pris.
Det supervåben er rustet, for MG har givet ZS EV et grundigt facelift og større batteri. Der skal ikke den store fantasi til at se, at det kunne give et prishop. Merprisen er endt med at være 60.000 kr., så den kompakte elbil nu koster mindst 279.999 kr. Når en bil stiger med næsten 30 procent, så skal der virkelig være mere af det hele.
Jeg tager den indefra og ud. Større batteri, som mere effektivt, og en elmotor med 18 hk ekstra. Meget større batteri, faktisk. Det tidligere på i dag ikke imponerende 44,5 kWh er blevet erstattet af et, der rummer 69,9 kWh. Igen, der skal meget lidt fantasi til at forestille sig, at det gør gevaldig meget for rækkevidden.
Den ryger fra kun 263 kilometer til 440 kilometer. Det er ikke bare en forskel, det er hele forskellen. MG ZS EV kan også lades lidt hurtigere. Nu kan den tage maksimalt 92 kW i timen, op fra 80 kW. Og 18 hk ekstra fra elmotoren, som bliver til i alt 154 af dem, skulle også hjælpe på det.
LÆS OGSÅ | TEST: Kia EV6 er svær at komme uden om
Det meste af det synlige på ZS EV har også fået en grundig overhaling. Præcis som Hyundai Kona EV mistede sin (antydning af en) grill med faceliftet, så er den ligegyldige grill nu fjernet fra ZS EV-fronten. Den får al den køling, der er brug for, uden grillen. LED-forlygter og LED-forlygter er altid ombord, og interiøret byder på meget bedre materialekvalitet og et nyt infotainmentsystem. 10,1” touchscreen og helt nyt styresystem.
Desværre er klimaanlægget uden rigtige knapper og begravet i en menu, og et-trinssædevarmen gemmer sig flere tryk inde i skærmen. Nej, sådan skal det simpelthen ikke laves – og selve infotainmentsystemet reagerer, som det gamle, alt for langsomt.
Der er flere virkelig irriterende ting i den kompakte elbil. Rattet kan justeres og og ned. Men ikke ind og ud, altså i længden. Jeg fandt i løbet af en uge med ZS EV aldrig en helt passende kørestilling. Den store touchscreens belysning kan ikke dæmpes nok, når det er mørkt, og Luxury-modellens 360 graders kamera fortjener ikke at blive kaldt et kamera. Det er grotesk ringe kvalitet, og billedet er ubrugeligt.
Den ekstra pulje af kræfter, MG har givet elmotoren er mærkbar. Med 154 hk er ZS EV markant kvikkere og nu i stand til mindre panikfremkaldende overhalinger. Som affjedringskomforten og det lette styretøj er der tale om ting, som gør ZS EV til en udmærket bil. Der er ikke skyggen af præcision i køreegenskaberne, men bilen føles sikker og mere komfortabel end Kona EV.
LÆS OGSÅ | ELEKTRISK LEKSIKON – En ordbog for elektrificerede biler
Men der er noget med rækkevidden. Det giver mig et rigtig godt indblik i, hvad de bedste elbiler kan i dag, da jeg ugen op til testen af MG’en kører Kia EV6 med 325 hk og det store batteri. I vinterkulden lover den mig omkring 350 kilometer på en opladning, og den virker ikke til at overdrive.
Selv på motorvej er EV6 nøjsom med strømmen. ZS EV æder løs, som var de 440 kilometer bare kinesisk propaganda. Der står måske omkring 280-300 kilometer på en opladning, men alt over 50 km/t udløser dummebøder fra batteriet. Kører man meget motorvej, vil MG ZS EV være et decideret dårligt valg, for 440 kilometer på en opladning kommer ikke til at ske.
Til mindst 280.000 kr. og 310.000 kr. for den testede Luxury med panoramasoltag og rustikt kunstlæderindtræk er ZS EV ikke god nok. I samme prisklasse tager jeg hellere den nye Cupra Born med 204 hk eller Kia Soul EV med samme ydelse – eller til 325.000 kr. den vellykkede Kia e-Niro med 204 og rækkevidde på 455 kilometer. Den holder simpelthen bedre på strømmen.
Den faceliftede ZS EV er mere lækker, mere kraftfuld, mere harmonisk i designet og egentlig en udmærket bil. Men prisen, rækkevidden og en detaljer i kabinen frustrerer. Konkurrencen er hård, for der er mange konkurrenter – og ZS EV er så langt fra den mest inspirerende eller den med bedst rækkevidde.
En redning for ZS EV er måske på vej. Den faceliftede version findes nemlig også med mindre batteri, som alligevel er lidt større end i den første udgave af ZS EV. Med en kapacitet på 50,3 kWh har den en officiel rækkevidde på 320 kilometer. Der er ingen dansk pris endnu, men hvis MG skræller 30.000 kr. af prisen for modellen med det store batteri, hjælper det lidt på det hele.
MG har en anden nyhed på vej til Danmark, og det er MG5. Den første elektriske stationcar i Danmark (i hele verden, faktisk), og importøren regner med, den kommer hertil i foråret. Den er, som ZS EV, lige kommet ud af designafdelingen med et stort facelift, for den er nemlig slet ikke ny.
MG5 kommer med batteri på 50,1 kWh (med 177 hk) og en rækkevidde på 320 kilometer eller med batteri på 61,1 kWh (med 154 hk) og en rækkevidde på 400 kilometer. Den 460 cm lange stationcar, og her er vi altså i Golf-klassen, har et bagagerum på op til 1.367 liter. Priser er der endnu ingen af på MG5, men på Bilbasen holder vi selvfølgelig et skarpt øje med den slags.
—
Specifikationer
MG ZS EV Luxury
Motor: Elmotor
Ydelse: 154 hk/280 Nm
0-100 km/t: 8,6 sekunder
Tophastighed: 175 km/t
Rækkevidde: 440 kilometer
Mål (L/B/H): 432/181/165 cm
Bagagerumsvolumen: 448-1.166 liter
Pris: 299.999 kr. (MG ZS EV fås fra 279.999 kr.)
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.