Kategorier
Elektrisk Test og anmeldelser

TEST: MG Marvel R er for godt et tilbud

Den kinesiske elbil med det hårdtslående navn MG Marvel R giver læder, luksus og masser af udstyr til spotpris. Spørgsmålet er, om tilbuddet er for godt til at være sandt? Vi tester MG Marvel R.

Af: Simon Hallenslev / d. 12. december 2021

Kineserne kommer. Det er et faktum, og det er det, fordi de kinesiske bilproducenter løber stærkt. Vi har allerede Aiways i Danmark som nyetableret, kinesisk bilmærke, mens XPeng eftersigende er lige på trapperne. De kinesiske bilproducenter gør sig også i opkøb af mærker, vi kender, med betydelige ejerandele i Volvo og fuld ejerskab af MG.

Selvom MG dårligt har fået styr på deres showrooms herhjemme, er de nu allerede klar med deres tredje model til danskerne. Først fik vi den prisbillige, elektriske crossover MG ZS EV, dernæst plug-in hybridbilen MG EHS og nu får vi elbilen med det pudseløjerlige superheltenavn MG Marvel R.

Er tredje gang lykkens gang for det fremadstormende, kinesiske bilmærke? Jeg tester MG Marvel R.

MG Marvel R
Performance

Motor: Tre elmotorer

Batteri: 69,9 kWh

Ydelse: 288 hk / 665 Nm

0-100 km/t: 4,9 sek.

Tophastighed: 200 km/t

Rækkevidde: 370 kilometer

Startpris: 379.999 kr.

(Marvel R fås fra 349.999 kr.)

MG Marvel R i tal

Testbilen er en MG Marvel R Performance, der starter i 379.999 kr. Den er udstyret med hele tre elektriske motorer, der sammenlagt yder 288 hk og 665 Nm, og som er koblet op på et 69,9 kWh stort batteri. De elektriske motorer dræner på papiret batteriet efter 370 km, mens det kan fyldes op igen med 11 kW på AC eller 94 kW på DC. 

I den billigere Luxury-variant, der starter i 349.999 kr., må man undvære en elmotor og 109 hk, sammenlignet med Performance-varianten, mens man dog vinder 32 km mere i rækkevidde.

Kinesisk kabine med klasse

Hvis man har den budgetorienterede kabine fra den første MG ZS EV in mente, når man sætter sig ind i Marvel R, bliver man oprigtigt overrasket. Selvom den svimlende store infotainmentskærm på 19,4-tommer er den, man først får øje på, fortsætter overraskelserne, når man lader øjne og fingre vandre over den nærmest dekadente kabine.

LÆS OGSÅ : Første test: MG ZS EV er en BILLIG elektrisk crossover

Kabinen er gennemført læderbetrukket, hvor det bløde og lækre læder kryber helt op på instrumentbordet. Der er kolde aluminiumsdetaljer her, der og alle vegne, inklusive på de ni højttalere der er leveret af selveste BOSE, og som giver ganske uovertruffen lyd. Aluminiumsdetaljerne gør, at det føles dyrt, uanset om man retter på luftdysen eller ruller op for vinduerne.

De store læderstole på forreste række er ikke alene lækre at se på men også lækre at sidde i. Forsædet er 6-vejs justerbart med hukommelse, mens passagersædet er 4-vejs justerbart. Begge kommer med varme såvel ventilation i tre trin. Læderrattet er også 4-vejs justerbart, hvorfor det er ganske let at finde den rigtige køreposition.

Både den digitale instrumentering på 12,3-tommer og den enorme infotainmentskærm fremstår i krystalklar opløsning. Instrumenteringen er proppet med lidt for mange rodede informationer til min smag, mens systemet i infotainmentskærmen virker rimeligt intuitivt sat op.

Af øvrig luksus kan nævnes fuld LED-lyspakke, et stort panoramasoltag, der kan åbnes, dæmpet og stemningsskabende ambientebelysning, trådløs mobilopladning samt både Apple CarPlay og Android Auto. Og det bedste af det hele er, at det hele er standard på nær BOSE-systemet. Det er saftsuseme meget udstyr for en startpris på 349.999 kr.

Kvik og komfortabel

Testbilen er, som nævnt, en Performance-variant. Det betyder intet færre end tre elektriske motorer og 288 hk. Her skal jeg dog skynde mig at slå fast, at det sportslige performance-element hovedsageligt begrænser sig til måden, MG Marvel R accelerer på. Resten er knapt så sportsligt – og det er et plus.

LÆS OGSÅ : DUEL: Er Polestar 2 elbilen, der kan vippe Tesla Model 3 af pinden?

Jeg forventer ikke en rendyrket køremaskine, når jeg ser en højbenet crossover på strøm. De kunder, der aflægger bestilling på en MG Marvel R må forventes at være danske familier snarere end aspirerende racerkørere. Derfor er det i min optik kun positivt, at komforten er vægtet højere end dynamikken.

Undervognen er sat svampet op. På den ene side betyder det, at ujævnheder absorberes på glimrende facon, mens det på den anden side også giver en god portion krængning i sving. Hårde accelerationer og nedbremsninger får MG Marvel R til at stejle og dykke, ligesom den læner sig gevaldigt ud af friske landevejssving. Det er åbenbart prisen for komfort hos MG.

Styretøjet er besynderligt afvejet. Det er til den tunge side, uden overhovedet at give en respons fra, eller føling med, forhjulene. Jeg vil nærmest sige, at det er slapt og småirriterende, men det er kun noget, der viser sig, når man arbejder med det. Derfor er det også svært for mig at blive rigtigt sur på, fordi den gennemsnitlige Marvel R-kunde ikke vil opdage det i hverdagen.

Begrænset bagageplads

Hvis man tilvælger Performance-pakken og den dertilhørende kvikke acceleration, fravælger man samtidigt et frunk foran. Et frunk, der i den billigere Luxury-variant har en kapacitet på 150 liter. Den tredje elektriske motor optager al pladsen i bilens forende, og det er ikke et uvæsentligt fravalg, fordi det almindelige bagagerum bagtil kun rummer 357 liter. Det er 200 liter mindre end konkurrenter som Hyundai Ioniq 5 og Skoda Enyaq.

LÆS OGSÅ : TEST: 5 grunde til at Hyundai Ioniq 5 er den bedste elbil til folket

Pladsen på bagsædet er ganske anstændig, hvilket betyder, at en passager på 1,80 meter i længden snildt kan finde sig til rette. Både hoved- og benplads er således udmærket, dog uden at Marvel R kan bide skeer med Ioniq 5. Batteriet fylder en del i bunden af bilen, og det medvirker, at man sidder højt med benene. Det er dog langt fra kun Marvel R, der døjer med det.

Tænk længere end testkørslen

Foruden den gode komfort, lækre kabine og decideret imponerende standardudstyrsliste kommer MG Marvel R også med en bred vifte af sikkerhedsudstyr: Fra adaptiv fartpilot og vejbaneassistent til blindvinkelassistent og multikollisionsbremse. Og så burde der vel ikke være mere til den historie? Jo, det er der.

LÆS OGSÅ : DUEL: Amerikanerkamp mellem Tesla Model Y og Ford Mustang Mach-E

De ting, jeg har beskrevet indtil videre, er noget, potentielle kunder kan læse fra salgsbrochuren og opleve på en prøvetur. Når man kratter lidt i overfladen på den prisbillige og veludstyrede elbil, som jeg har gjort i løbet af en uges test, er der ting, der trækker i den helt anden retning.

Lad mig starte med den iøjnefaldende store infotainmentskærm. For hvor opløsningen og trykfølsomheden er god, er systemet langsomt og programmeret på en måde, hvor man skal ramme meget præcist på skærmen for at få den til at lystre. Herudover kan man ikke justere lysstyrken, hvilket betyder, at den blænder, når man kører i mørke.

Flere af sikkerhedssystemerne er det modsatte af velafstemt. Vognbaneassistenten er decideret vanvittig og glemmer af flere omgange, at jeg har blinket ved vognbaneskift. Derfor giver den et ganske resolut og mærkbart ryk i rattet midtvejs i mit vognbaneskift. Nødbremsen er overforsigtig, hvorfor den bimler og bamler på vej op til en lyskurv – også selvom jeg kravler langsomt frem med foden på bremsen.

Dernæst er der noget med bilens bygge- og samlekvalitet, der ikke slet spiller. Testbilen har 6.500 kilometer på klokken, og har allerede et problem med førerdøren, der ikke altid vil åbne. Jeg oplever, at skulle hive lidt ned i håndtaget, samtidigt med at jeg hiver ud, før at mekanismen får fat og døren kan åbnes. En kollega kommer i den forbindelse til at hive håndtaget helt af bilen.

LÆS OGSÅ :  DUEL: Kan Skoda Enyaq slå VW ID.4 som elektrisk folkefavorit?

MG Marvel R har også et problem med irriterende, små lyde. Med BOSE-anlægget slukket, finder man i regnvejr ud af, at bilens viskermotorer larmer. Når klimaanlægget er sat på ‘auto’, kører blæserne på fuld styrke (og larmer). Selv når blæserne er slukket, opdager jeg, at der er en form for kølerenhed til den store infotainmentskærm. Her høres en lille, elektrisk blæser, der tænder og slukker i 10-sekunders intervaller. Konstant og hele tiden. Absurd irriterende.

Hvad så med rækkevidden?

Rækkevidden er kort sagt ikke imponerende. Som så mange andre elbiler lider MG Marvel R under de lave vintertemperaturer i lille Danmark. Når rækkevidden så oven i købet er opgivet til middelmådige 370 km, går det hurtigt ned ad bakke. Efter en uge med blandet kørsel vil jeg anslå, at den reelle rækkevidde om vinteren er mindst 100 km under det, der er opgivet.

DUEL : Konkurrencen mellem VW ID.3 og Opel Mokka-e er ikke tæt

Ligesom det er tilfældet med de fleste andre elbiler, er det motorvejskørsel, der er særligt hård ved rækkevidden. Ved by- og landevejskørsel er Marvel R fint nøjsom med strømmen. Den korte vinterrækkevidde kunne måske undskyldes, hvis Marvel R kunne lade hurtigt. Men det kan den ikke. Maksimal opladningshastighed på DC er 94 kW, hvilket er 1,5 gang langsommere end Hyundai Ioniq 5.

Et lidt for godt tilbud?

Ved første øjekast er MG Marvel R en sand prisbasker i luksusklæder. Det er vildt, at man kan få en af markedets største infotainmentskærme, fuld læderkabine, varme og køling i sæderne, tre elmotorer og jeg skal komme efter dig, til den nette sum á 379.999 kr. Men når noget virker som et lidt for godt tilbud, er det som oftest også sådan.

Byggekvaliteten er for ringe til, at MG Marvel R giver mening i mit hoved. Særligt fordi man kan få Årets Bil 2022, Hyundai Ioniq 5, der er langt mere rummelig, rækkeviddestabil og velbygget til nøjagtigt samme pris.

De mange mærkelige lyde fra bilens elektriske visker- og blæsermotorer, den langsomme og irriterende skærm, og selvfølgelig det strejkende dørhåndtag gør, at jeg glemmer alt om den ellers overdådige luksus, Marvel R har på tilbud. Hvis man kan leve med den slags, og finder tryghed i de syv års fabriksgaranti, den leveres med, får man meget udstyr for små penge. Det er bare ikke noget for mig.

Af Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.