TEST Toyota BZ4X 2024 5874
Test og anmeldelser
12. november 2024

Test: Nu er Toyota BZ4X en bedre bil

Morten B. Bek

Morten Bek

Toyota har fået bedre styr på rækkevidden i sin hidtil eneste elbil, og priserne er faldet over flere omgange. BZ4X er blevet bedre uden at være bedst.

TEKST OG FOTO Morten Bek

Det lovede rigtig godt, da Toyota langt om længe kunne begynde salget af sin første elbil i midten af 2022. BZ4X kom ind som en rummelig crossover med godt udstyr, rimelige priser og forholdvis lang rækkevidde.

Rækkevidden var elementet, der hurtigt viste sig slet ikke at holde stik. Da jeg tog BZ4X med på forbrugstesttur på en oktoberdag i 2022, var forbruget katastrofalt højt. Det var umuligt at anbefale elbilen til nogen, og det var – og er – en skuffelse, at en af de mest velrenommerede bilproducenter kunne fejle og fejle så eftertrykkeligt.

Toyota har arbejdet på først softwareforbedringer og, hen mod slutningen af 2023, kom forbedringer også af hardware til. Det skulle give batteriet en bedre chance for at præstere. Samtidig blev priserne sat ned til det niveau, de er på i dag: fra 329.990 kr.

Det er ikke gået elbilskøbernes næse forbi. Salget af BZ4X er steget meget her i 2024, og i forhold til 2023, vil jeg gætte på, stiger salget nok sammenlagt med omkring 100 procent. BZ4X er langt mere populær her i landet end Hyundai Ioniq 5 og Kia EV6.

TEST Toyota BZ4X 2024 5937
TEST Toyota BZ4X 2024 5881
TEST Toyota BZ4X 2024 5893
TEST Toyota BZ4X 2024 5863

Lavere forbrug, men batteriet er stadig lille

Den nye hardware til forbedring af opladningshastigheden i koldt vejr består blandt andet af en ny varmepumpe og en ny batterivarmer. Der var allerede sat ind med forbedret software for at øge rækkevidden. Sandsynligvis ved at låse op for flere kilowatt-timer i batteriet – og ved at begrænse klimaanlæggets tidligere voldsomme påvirkning af rækkevidden.

Men batteriet er stadig noget mindre end de største i klassen, hvor der typisk er 10-15 kWh mere at suge på en i BZ4X. Der er 71,4 kWh, og kun 64 kWh kan man bruge til daglig opladning. Resten gemmes til at give bedst mulig levetid for batteriet.

Det får en rækkevidde op til 513 kilometer til at fremstå rigeligt optimistisk. Men på en dag som den lune septemberdag, jeg tager billeder på, vil jeg regne med en rækkevidde på mellem 350-400 kilometer ved blandet kørsel. Det ser anderledes godt ud end tilbage i 2022.

TEST Toyota BZ4X 2024 5883
TEST Toyota BZ4X 2024 5936
TEST Toyota BZ4X 2024 5859
TEST Toyota BZ4X 2024 5889

Neutrale køreegenskaber

BZ4X er det, jeg vil kalde for en mildt motoriseret elbil. Hvis du tænker, at den er undermotoriseret, så er det ikke det, jeg mener. Men 204 hestekræfter, for ikke at tale om kun 266,3 Nm, i den forhjulstrukne udgave gør BZ4X mere blid og langsommere end næsten alle andre biler i klassen.

BZ4X scorer fint på andre parametre. Affjedringen med 18” hjul med dæk med store sider er et godt miks af fasthed og komfort, og mens styretøjet taber til en hvid væg, når det kommer til at være interessant, så er det neutralt og tilforladeligt.

Elbilen fra Toyota er meget rummelig i kabinen (ikke nær så rummelig i bagagerummet), og forsæderne støtter alle de rigtige steder. Jeg synes, interiørdesignet nu begynder at se noget forældet ud, og den høje midterkonsol med luftdyser i midten og infotainment øverst er et klodset stykke design.

Jeg kan ikke finde forklaringen på, hvorfor den lille og grynede skærm til instrumenteringen skal sidde i en kæmpe ramme i plast, og selv om jeg gerne vil kæmpe for flere fysiske knapper i nye biler, så er der for mange i BZ4X-rattet.

TEST Toyota BZ4X 2024 5932
TEST Toyota BZ4X 2024 5934
TEST Toyota BZ4X 2024 5927
TEST Toyota BZ4X 2024 5928
TEST Toyota BZ4X 2024 5905
TEST Toyota BZ4X 2024 5908
TEST Toyota BZ4X 2024 5922
TEST Toyota BZ4X 2024 5925
TEST Toyota BZ4X 2024 5940
TEST Toyota BZ4X 2024 5895

Konkurrencen er hårdere end nogensinde før

Toyota har været god til at følge markedet og sænke priserne på BZ4X. Først blev der skåret 20.000 kr. i hele modelprogrammet i august 2023, og med de nyeste ændringer blev der i januar i år skåret endnu mere. På den måde er billigste BZ4X gået fra 397.990 kr. til 329.990 kr.

Elegant er basismodellen til 329.990 kr. med 18” alufælge, nøglefri betjening, varme i rattet og infotainment med en skærm på kun 8”. Først i den testede Prestige til 359.990 kr. får man el-betjent bagklap, p-sensorer foran, blind vinkel-system, trådløs mobiloplader – og en infotainmentskærm på 12,3”.

Det er priser, som ikke er overdrevne, men i dagens marked er de heller ikke virkelig attraktive. Mange konkurrenter fås med markant mere kraftoverskud, længere rækkevidde, bedre køreegenskaber, mere udstyr, hurtigere opladning og/eller mere lækker kabine til samme eller lavere pris.

Toyota har brugt lang tid på at forbedre ting, som fra starten burde have været i orden, og jeg regner med, japanerne har lært noget i forhold til de kommende modeller på el. Den japanske uorden har kostet på salget, og den har givet ridser i lakken. Men nu er BZ4X der, hvor den gør, hvad den skal. Den er gået fra at være umulig for mig at anbefale til at være en elbil, jeg ikke vil fraråde. Ville jeg vælge den over Hyundai Ioniq 5 eller Kia EV6? Nej, det ville jeg ikke.


SPECIFIKATIONER

Toyota BZ4X FWD Prestige

Motor: Elmotor (for) Ydelse: 218 hk/266,3 Nm 0-100 km/t: 7,5 sekunder Tophastighed: 160 km/t Forbrug: 14,7 kWh/100 km Rækkevidde: 504 kilometer Batteristørrelse: 71,4 kWh Ladekapacitet: 150 kW Mål (L/B/H): 460/186/165 cm Køreklar vægt: cirka 1.895 kilo Trækvægt: 750 kilo Bagagerumsvolumen: 452 liter Pris: 359.990 kr. (BZ4X fås fra 329.990 kr.) Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 29.999/4.399 kr. (BZ4X fås fra 29.999/3.899 kr.) Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen

Læs mere om: