september 22, 2024

Test: Toyota C-HR Plug-in Hybrid – letkørt livsstilsbil til en tung pris

Flot, kompakt, letkørt og økonomisk. Toyota C-HR Plug-in Hybrid har det, der skal til for at være den kække bil nummer to i carporten – undtagen en pæn pris.

TEKST OG FOTO Simon Hallenslev

Toyota C-HR er en bil, man lægger mærke til. En designdrevet livsstilsbil, der står ud; ikke kun fra Toyotas modelprogram men fra mængden generelt. Desværre står den også ud med et prisskilt, der er hårdt præget af afgifter i en tid, hvor tilsvarende elbiler får mere rabat. Også selvom denne variant faktisk har strømstik og 67 km elektrisk rækkevidde.

Som plug-in hybrid kører denne Toyota C-HR med en teknologi, der gik lige så hurtigt af mode, som den kom ind. Salget af plug-in hybridbiler rasler ned i Danmark, og mens det er godt det samme, hvad der angår mange modeller, så er det synd for C-HR. Den er nemlig så rar, som en plug-in hybrid bliver.

En gennemtænkt plug-in hybrid

Havde kalenderen skrevet 2021, hvor store afgiftsrabatter fik folk til at flokkes om plug-in hybridmodellerne, var Toyota C-HR Plug-in Hybrid gået rent ind. På papiret får man 13,8 kWh batteri og en elmotor med 160 hk, der arbejder sammen med en 2-liters benzinmotor med 152 hk. Det er fint nok – men forskellen ligger i udførelsen.

Toyota har et godt tag i teknologien, når det kommer til at blande strøm og benzin. Nok er det de almindelige hybrider uden strømstik, der er spidskompetencen, men anvendelsen af plug-in hybridsystemet minder meget om netop det i C-HR Hybrid. Den kan du læse en anmeldelse af her.

Når batteriet er tomt, kører Toyota C-HR Plug-in Hybrid stadig i overvejende grad som en hybrid. Der bibeholdes altid et minimum af strøm på systemet, selvom batteriet viser tomt i displayet, hvorfor igangsætninger og langsom kørsel fortsat kan klares på strøm. Selvom man ganske vist ikke klarer 111 km/l med tomt batteri, så skriger forbruget ikke til himlen.

Vil man tættere på de utopiske 111 km/l, den er opgivet til, skal man derfor selvfølgelig lade bilen op. Det sker med gennemsnitlige 6,6 kW, hvor en opgradering til 11 kW havde givet topkarakter over hele linjen. Med fuldt batteri skriver bilen 67 km i elektrisk rækkevidde, hvilket ikke er utopisk, hvis de primært bruges i byen.

Ekspertisen skinner igennem

Ét er økonomien, der forbliver fin i Toyota C-HR Plug-in Hybrid. Noget andet er, hvordan hybridsystemet benyttes – og her skinner ekspertisen fortsat igennem.

Elmotoren er rigeligt kvik til, at man kan klare sig til hverdag. Accelerationen til 50 og 80 km/t sker i et passende tempo, og bilen forbliver i det fuldt elektriske modus selv med klampen i bund. Først når man snuser til motorvejshastigheder, løber overskuddet op, hvor man så til gengæld skal huske at trykke på knappen, der tillader hybridkørsel og vækker benzinmotoren.

Når benzinmotoren vækkes, sker det med en velorkestreret sømløshed. Uanset om det er midtvejs i en acceleration eller fra stilstand, så hopper benzinmotoren ind i det svigende sjippetov sammen med elmotoren uden at ødelægge legen. Det er særligt takket være CVT-gearkassen, der altid er gearet til én lang glidende bevægelse.

Åbner man helt op for sluserne vil man tilmed finde, at der er et pænt overskud i C-HR Plug-in Hybrid. I alt er der 223 hk at gøre godt med, hvilket sikrer en kvik acceleration fra 0 til 100 km/t på 7,3 sekunder. Her mindes man dog hurtigt om CVT-gearkassens svaghed, der er den kontinuerlige hvinen fra benzinmotoren, som ved mere moderat speederfod ellers er ret tyst.

Den lavmælte motor og sømløse gearkasse går godt i spænd med, hvordan C-HR ellers kører. Den beskrives bedst som en letkørt bil med et let styretøj og generelt agil facon om storbyens hjørner. Testbilen står på 20” fælge, der ikke gør noget godt for komforten, hvor C-HR i forvejen er i den mere kontante ende.

Spækket med sport

Det er på sidste side i salgsbrochuren, at man finder den testede Toyota C-HR Plug-in Hybrid. Det er nemlig den topudstyrede GR Sport Premiere Edition, der har alt i udstyr. På komfortfronten er det elektrisk bagklap, JBL-lydanlæg, LED-matrix forlygter med kurvelys, head-up display og digitalt bakspejl.

På sport-fronten får man GR for- og bagkofangere, GR sportssæder foran i kunstlæder og ruskind, GR trimlister og 20” GR alufælge. Dertil følger også den tofarvede lakering, 360 graders kamera samt sikkerhedsgrej som automatisk vognbaneskift og fuldautomatisk parkeringsassistent med fjernstyring. Die ganze molevitten.

Det giver en C-HR, der står endnu mere ud, og som instinktivt føles udstyrsmæssigt velpolstret og lækker i kabinen. Til gengæld giver det også en C-HR, der er temmelig meget dyrere end en i forvejen bekostelig indgangsvariant. Så hvor C-HR Plug-in Hybrid starter i 399.990 kr., skal man for den testede GR Sport Premiere Edition betale 506.990 kr.

Det er mange penge og nok også flere, end de fleste vil give for en kompakt livsstilsbil, uanset hvor letkørt og økonomisk den er. Og endnu mere når den er bygget med basis i en teknologi, der ikke længere er på mode. Den almindelige hybrid er ikke billigere, men vil alligevel nok give mening for flere. Det er også Hybrid-varianten, som Toyota Danmark forventer at sælge flest af. Den kan du læse vores fulde anmeldelse af lige her.


SPECIFIKATIONER

Toyota C-HR 2,0 Plug-in Hybrid GR Sport Premiere Edition

Motor: R4, 1.987 + elmotorer
Ydelse: 223 hk (samlet)
0-100 km/t: 7,3 sekunder
Tophastighed: 180 km/t
Forbrug: 111 km/l
CO2-udledning: 19 gram/km
Elektrisk rækkevidde: 67 km
Mål (L/B/H): 436/183/156 cm
Køreklar vægt: 1.645 kilo
Trækvægt: 725 kilo
Bagagerumsvolumen: 350 liter

Pris: 506.990 kr. (C-HR PHEV fås fra 349.990 kr.*)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Ikke oplyst
Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst
*Kampagne til d. 29. september 2024

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Find Toyota C-HR til salg på Bilbasen

Andre fandt dette interessant

3x japanske kultbiler

De japanske bilproducenter har altid haft en særlig evne til at skabe ikoniske modeller, som ikke bare præsterer, men også får en helt speciel plads i bilentusiastens hjerte. 

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Simon Petry Hallenslev

Simon er en ung og passioneret motorjournalist, der har specialiseret sig i anmeldelser af biler, sammenlignende dueltests og nyheder fra bilindustrien.

Han følger altid nøje med i, hvad der rører sig i branchen, og bestræber sig på at formidle sin viden i et, til tider farverigt, men altid let forståeligt sprog. Hans artikler er rettet mod både de læsere, der ikke er bileksperter, og de dedikerede entusiaster som ham selv.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS