august 5, 2023

Test: Nu giver VW ID.3 endelig en rigtig god fornemmelse

Der var for mange svipsere, da VW sendte ID.3 på markedet i 2020. Det meste er der rettet op på med den faceliftede. Test af ID.3 Pro S med 77 kWh batteri.

TEKST OG FOTO Morten Bek

Det gik for stærkt for Volkswagen, da den ID.3 skulle udvikles. For at overhale konkurrenterne og for at få den nye elbilsplatform MEB ud at rulle allerede i 2020, blev der flere steder hugget en hæl og klippet en tå. Virkelig ærgerligt.

Det var ikke på vitale dele, hardware som elmotor, batteri eller undervogn, der blev gået på kompromis. De dele af ID.3 er hævet over enhver tvivl, men software, infotainmentsystem, indretning og materialekvalitet levede ikke op til forventningerne om, hvad en Volkswagen skal præstere.

Det var, helt forudsigeligt, et problem. Alt hvad man rører ved og betjener i en bil, er det første, der gør indtryk. Jeg er slet ikke i tvivl om, at ID.3 har mistet VW potentielle kunder, fordi infotainmentsystemet var overbebyrdet, betjeningen forvirrende og materialerne billige. Hvis ID.3 havde været den eneste elbil i prisklassen, var det måske tåleligt, men MG4, Renault Megane Electric og Tesla Model 3 har presset den tyske elbil.

Faceliftet må være sat i gang meget hurtigt efter lanceringen, for vi fik de første meldinger allerede i efteråret 2022. VW vidste, at ID.3 ikke var god nok. Nu er den så på markedet, den faceliftede ID.3, og jeg skal finde ud af, om forbedringerne tager ID.3 langt nok.

Mødet med en mere lækker bil

Var ID.3 også for fersk i designet? Før man kommer ind for at se, om der er godt nyt i kabinen, møder man et opdateret design, som gør ID.3 godt. Den sorte bjælke mellem forrude og frontklap er taget væk til fordel for en større klap, og de bløde forkofangere har ikke længere “bumser” i “huden”, men er glatte og kommer med skarpe luftindtag i siderne. Den nye lakering, Dark Olivine Green, er interessant, og jeg tror godt, jeg selv kunne finde på at bestille en ID.3 i den farve.

Måske for at slå fast, at ID.3 nu er en bil, man kan være mere stolt af, møder man et ID.3-logo under de midterste luftdyser, når man sætter sig bag rattet. En unødvendig detalje, som VW også har gjort brug af i Passat, hvor navnet-plaketten erstattede et ur i midterkonsollen. I ID.3 erstatter det ikke noget.

Rattet er og bliver en oplevelse, jeg gerne var foruden. Det ellers lækre rat har stadig trykfølsomme knapper til lyd, adaptiv fartpilot og andet godt, og mens de giver fysisk respons gennem fingrene, gør de i høj grad tingene tilfældigt. Nå, så du vil gerne sætte fartpiloten på 90? Bedre held næste gang.

ID.3 er stadig belastet af mere af den slags. Touchpanelet til venstre for rattet til forlygter, tågebaglygter, elbagrude og fuld luft på forruden ser egentlig smart ud. Men når jeg gerne vil have tændt forlygterne på mere end kørelys, får jeg en ud af to gange fuld skrue på afdugning af forruden med i købet. Der er – stadig – ikke lys i listen ved infotainmentsystemet til lyd og klima-temperatur, og i førerdøren er der – stadig – kun to knapper til fire elruder, hvor man skal trykke på REAR for at skifte til bagdørene. Ting, der har været for dyre at lave om.

Hvad der er lavet om, er infotainment og materialerne. Øjnene ser mere lækre ting, om det er elegant brug af krom eller “syninger” i instrumentbrættet, og fingrene mærker bløde paneler og et infotainmentsystem med større skærm (12” mod tidligere 10”), som reagerer prompte.

Når man vælger ID.3 Pro S, hvor S står for Stort batteri (den har jeg selv fundet på) på 77 kWh, får man mere udstyr som standard. El-justerbare ErgoActive-forsæder med hukommelse og massage er den store gevinst, og de er kanon på både korte og lange ture. Men selv i den billigste ID.3 vil man nu føle, at man får værdi for pengene, for nu matcher materialerne samlekvaliteten, som i forvejen var rigtig god.

God plads til fire. Men kun til fire

Hvis man har brug for en forklaring på, hvorfor ID.3 er noget dyrere end MG4, så er kabinen et godt sted at starte. De 45.000 kr. fra en MG4 med det store batteri til 274.999 kr. til ID.3 med det lille batteri til 319.990 kr., som er de to modeller, som passer sammen, er nogle af de bedste penge, man kan bruge.

MG4 har et interiør med billig Kina-plast af en særligt tynd slags, og den har flade sæder med et betræk, der minder mere om materialet til gulvmåtter end til sæder. Det kan godt være, infotainmentsystemet i ID.3 giver panderynker, men det er som et pragteksemplar i forhold til MG4-systemet.

ID.3 har en anden fordel, der har med det rent praktiske at gøre. Den er rummelig, og den er mere rummelig på bagsædet end MG4 og Renault Megane Electric, som er de to (sammen med søstermodellen Cupra Born), der udgør klassen, før Opel Astra-e og Peugeot E-308 kommer på banen. Her er god plads, så fire voksne kan køre rigtig langt, og man sidder rigtig godt i bagsædet.

En kuriositet, som har med bilens nyttelast at gøre, er, at med 77 kWh-batteri har ID.3 kun fire siddepladser, mens udgaven med 58 kWh har plads til fem. I andet kvartal 2024 bliver fem pladser en mulighed med 77 kWh batteri, så man skal vente, hvis man vil have begge dele.

Komfort som i en større elbil

At køre langt i ID.3 har aldrig været et problem, og især støjniveau, stabilitet og kørekomfort er steder, hvor ID.3 føles dyr og i en helt anden klasse end MG4. Derfor er der da heller ikke pillet ved de kernekompetencer, selv om VW har pillet ved så meget andet med faceliftet.

Med det store batteri på 77 kWh (anvendelig kapacitet) i den testede ID.3 Pro S er rækkeviddeangst, i hvert fald her om sommeren, ikke noget, der kommer op. 557 kilometer siger WLTP-rækkevidden, og det er komfortabelt mere end de 426 kilometer, Pro-modellen med 58 kWh har som WLTP-tal. For 40.000 kr. ekstra får man 131 kilometer mere rækkevidde, opladning med op til 170 kW i stedet for 120 kW, de lækre el-justerbare sæder og 19” alufælge i stedet for 18”. En god forretning, hvis man har de 40.000 kr. ekstra.

Testbilen er udstyret med endnu større fælge, nemlig 20” med et særpræget design. De koster 5.195 kr., og så koster de helt sikkert også rækkevidde. Mere end omkring 8 kilometer af den samlede rækkevidde skulle det ikke være, hvis jeg skal tro brochuren.

Men det er værd at undlade de specielle 20” hjul, hvis det kan afbøde støjen fra den mest larmende kilde i ID.3, nemlig dækkene. Vindstøj og øvrig støj er der nemlig ikke meget af, og med elbilens tunge, sikre, virkelig komfortable, men alligevel også friske køreegenskaber, opfører ID.3 sig som en bil, der hører til i en højere (pris-)klasse. Med 204 hk er den også klar på en fyrig overhaling – og det store batteri vejer kun 115 kilo mere end det lille, så man mister kun ganske lidt af overskuddet.

Stærk på prisen

Volkswagen er sjældent en prisleder. Tag bare en Polo, som er forholdsvis meget dyrere end en Opel Corsa eller en Hyundai i20. Med ID.3 er det tydeligt at se, at VW gerne vil vinde tabt terræn, hvorfor den kompakte elbil introduceres i faceliftet udgave til stærke priser.

Jeg har forklaret, hvorfor ID.3 har ret til at være dyrere end MG4, men ID.3 er samtidig billigere end Kia Niro EV og Renault Megane Electric. Den billigste ID.3, som er Pro med 58 kWh batteri, 204 hk og 426 kilometer rækkevidde, er som den testede Pro S-model veludstyret. LED-forlygter, 12” infotainment, varmepumpe, varme i rat og forsæder, navigation, separate armlæn ved forsæderne, p-sensorer og meget andet er standard.
Med Assistent-pakken til 9.195 kr. kommer nøglefri betjening, tyverialarm, crash-forberedende sikkerhedsystem og bakkamera, og mere er der i virkeligheden ikke brug for.

ID.3 er blevet løftet på en del af de områder, hvor den fra starten har stået svagt. Der er stadig svage områder, hvor konkurrenterne er bedre, men de er ikke nok til at ødelægge oplevelsen af en elbil, der er stærk på vigtige punkter og samtidig konkurrencedygtig. 


SPECIFIKATIONER

Volkswagen ID.3 Pro S

Motor: Elmotor (bagtil)
Ydelse: 204 hk/310 Nm
0-100 km/t: 7,9 sekunder
Tophastighed: 160 km/t
Batteristørrelse: 77 kWh (anvendelig)
Ladekapacitet: 170 kW
Rækkevidde:
557 kilometer
Forbrug: 15,4 kWh/100 kilometer
Mål (L/B/H): 426/181/156 cm
Køreklar vægt: 1.946 kilo
Trækvægt: 0 kilo
Bagagerumsvolumen: 385-1.267 liter

Pris: 359.995 kr. (ID.3 fås fra 319.995 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 15.000/4.399 kr. (ID.3 fås fra 15.000/3.999 kr.)
Beskatningsgrundlag, firmabil: 334.995 kr. (ID.3 fås fra 294.995 kr.)


Brugt VW ID.3 til salg på Bilbasen

Se flere brugte VW ID.3 til salg på Bilbasen lige her

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS