november 5, 2024

Test: Opdateret Xpeng G9 med efterspurgt udstyr

Det er ikke til at se udenpå, men XPeng G9 er blevet opdateret og har endelig fået efterspurgt udstyr. Læs med og find ud af, om det virker.

TEKST & FOTO Jacob Dalby

Som et af de få kinesiske bilmærker har Xpeng fået fat i det danske marked. Først med den store G9 og herefter med lanceringen af G6 i sommer. Fra januar til september er der indregistreret 1.114 Xpeng G9 og det med en bil til knap 500.000 kr.

Nu har den store G9 fået en opdatering. Der er intet nyt at se på designet udenpå, men indenfor er en ret efterspurgt integration af Apple CarPlay og Android Auto nu virkelighed.

Tidligere kritikpunkter er dog ikke løst, og en ret markant blæserstøj fra nyt udstyr i kabinen kan blive en gene for mange.

Fin integration af Apple CarPlay og Android Auto

Ved lanceringen af Xpeng G9 var der ingen mulighed for at koble iPhone eller Android-telefon op med hverken Apple CarPlay eller Android Auto – og nuværende ejere af modeller fra før opdateringen, vil heller ikke få muligheden.

Men med den opdaterede G9 er integrationen af både Apple CarPlay og Android Auto nu standard.

Løsningen fungerer ret fint på den store skærm i G9 og ligesom ved brug af Xpengs eget infotainment, reagerer skærmen hurtigt på input.

Et lille irritationsmoment er dog, at Apple CarPlay overtager hele skærmen. Det betyder, at betjeningen af eksempelvis klimaanlægget forsvinder og du skal swipe op fra bunden af skærmen for at få funktionerne frem på skærmen. De forsvinder igen efter kort tid, og så skal du swipe igen.

Lynhurtig trådløs opladning

Den anden større nyhed med opdateringen er to nye trådløse mobilopladere. Udformningen af de to holdere er super fine. Telefonen ligger fast og du kan se telefonens skærm, når den ligger i holderen.

Samtidig er de to holdere nu opgraderet fra 15 watt til 50 watt. Det betyder, hvis din telefon understøtter det, at du kan oplade telefonen rigtig hurtigt. Det er dog få telefoner, der endnu understøtter trådløs opladning med 50 watt.

Den høje effekt betyder dog også, at der er brug for køling. For at undgå at telefonen overopheder under opladning, er der installeret en blæser i bunden af holderen. Problemet er bare, at den blæser larmer ret meget – og du kan ikke slå den fra, uden også at slukke for den trådløse opladning.

En mulighed er at slå opladningen fra på den ene holder, så du kan have telefonen liggende fremme – men det er jo ikke ligefrem det, der er meningen.

I afdelingen for små ting

Den opdaterede G9 må i øvrigt laste 100 kilo mere end tidligere, så at nyttelasten nu er på 550 kilo. Det har næppe været noget, du har tænkt yderligere over, men det betyder uanset, at der nu er rigeligt med luft til fem voksne mennesker plus bagage.

Derudover er der en ny interiørfarve, Diamantgrå, som testbilen her er udstyret med.


SPECIFIKATIONER

Xpeng G9 Performance

Motor: Elmotorer
Ydelse: 551 hk / 717 Nm
0-100 km/t: 3,9 sekunder
Tophastighed: 200 km/t
Forbrug: 21,3 kWh/100 kilometer
Batterikapacitet: 93,1 kWh (netto)
WLTP Rækkevidde: 520 kilometer
Ladekapacitet: Op til 300 kW
Mål (L/B/H): 489/194/167 cm
Køreklar vægt: 2.340 kilo
Trækvægt: 1.500 kg
Bagagerumsvolumen: 660 – 1.576 liter

Pris: 629.900 kr. (G9 fås fra 499.900 kr.)
Privatleasing, 48 mdr., 15.000 km (engangsydelse/mnd. ydelse): N/A
Beskatningsgrundlag, firmabil: N/A

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

Suzuki E Vitara – endelig el fra Suzuki

Suzuki E Vitara er en kompakt elektrisk crossover, som fra foråret 2025 produceres i Indien. Toyota får en udgave med eget logo på, og begge modeller vil kunne fås med forhjulstræk og firehjulstræk.

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Jacob Dalby

Med baggrund i motorsporten fylder biler med sportslige egenskaber det meste af Jacobs bevidsthed – både nye og brugte giver smil på læben.

Det siges i øvrigt, at Jacob kunne køre før han kunne gå, så interessen for biler startede tidligt. Interessen udviklede sig til passion og siden har arbejdet som motorjournalist på blandt andet Bil Magasinet fyldt det meste af de vågne timer.

Forbrugerstof og vejledning er også blandt Jacobs kernekompetencer og han er ikke ked af at fortælle dig, hvilken bil du skal købe næste gang.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS