Hyundai Ioniq 9 byder på store elektriske forhold til hele familien
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
TEKST & FOTO Jacob Dalby
Som et af de få kinesiske bilmærker har Xpeng fået fat i det danske marked. Først med den store G9 og herefter med lanceringen af G6 i sommer. Fra januar til september er der indregistreret 1.114 Xpeng G9 og det med en bil til knap 500.000 kr.
Nu har den store G9 fået en opdatering. Der er intet nyt at se på designet udenpå, men indenfor er en ret efterspurgt integration af Apple CarPlay og Android Auto nu virkelighed.
Tidligere kritikpunkter er dog ikke løst, og en ret markant blæserstøj fra nyt udstyr i kabinen kan blive en gene for mange.
Ved lanceringen af Xpeng G9 var der ingen mulighed for at koble iPhone eller Android-telefon op med hverken Apple CarPlay eller Android Auto – og nuværende ejere af modeller fra før opdateringen, vil heller ikke få muligheden.
Men med den opdaterede G9 er integrationen af både Apple CarPlay og Android Auto nu standard.
Løsningen fungerer ret fint på den store skærm i G9 og ligesom ved brug af Xpengs eget infotainment, reagerer skærmen hurtigt på input.
Et lille irritationsmoment er dog, at Apple CarPlay overtager hele skærmen. Det betyder, at betjeningen af eksempelvis rat- og sædevarme samt ikonet til radio forsvinder og du skal swipe op fra bunden af skærmen for at få funktionerne frem på skærmen. De forsvinder igen efter kort tid, og så skal du swipe igen. Funktionerne kan kontrolleres med engelsktalende stemmestyring – det kræver lige lidt tilvænning.
Den anden større nyhed med opdateringen er to nye trådløse mobilopladere. Udformningen af de to holdere er super fine. Telefonen ligger fast og du kan se telefonens skærm, når den ligger i holderen.
Samtidig er de to holdere nu opgraderet fra 15 watt til 50 watt. Det betyder, hvis din telefon understøtter det, at du kan oplade telefonen rigtig hurtigt. Det er dog få telefoner, der endnu understøtter trådløs opladning med 50 watt.
Den høje effekt betyder dog også, at der er brug for køling. For at undgå at telefonen overopheder under opladning, er der installeret en blæser i bunden af holderen. Problemet er bare, at den blæser larmer ret meget – og du kan ikke slå den fra, uden også at slukke for den trådløse opladning.
En mulighed er at slå opladningen fra på den ene holder, så du kan have telefonen liggende fremme – men det er jo ikke ligefrem det, der er meningen.
Den opdaterede G9 må i øvrigt laste 100 kilo mere end tidligere, så at nyttelasten nu er på 550 kilo. Det har næppe været noget, du har tænkt yderligere over, men det betyder uanset, at der nu er rigeligt med luft til fem voksne mennesker plus bagage.
Derudover er der en ny interiørfarve, Diamantgrå, som testbilen her er udstyret med.
SPECIFIKATIONER
Xpeng G9 Performance
Motor: Elmotorer
Ydelse: 551 hk / 717 Nm
0-100 km/t: 3,9 sekunder
Tophastighed: 200 km/t
Forbrug: 21,3 kWh/100 kilometer
Batterikapacitet: 93,1 kWh (netto)
WLTP Rækkevidde: 520 kilometer
Ladekapacitet: Op til 300 kW
Mål (L/B/H): 489/194/167 cm
Køreklar vægt: 2.340 kilo
Trækvægt: 1.500 kg
Bagagerumsvolumen: 660 – 1.576 liter
Pris: 629.900 kr. (G9 fås fra 499.900 kr.)
Privatleasing, 48 mdr., 15.000 km (engangsydelse/mnd. ydelse): N/A
Beskatningsgrundlag, firmabil: N/A
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Renault 5 E-Tech Electric kommer i foråret 2025 med retro-charme og rækkevidde op til 410 kilometer. En sammenligning med den første Zoe viser, hvor langt batteriteknologien er kommet.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.