Duel: Hyundai Tucson og Nissan Qashqai er fine benzinbiler
Benzinbilerne er kørt ud på et sidespor, men på det sidespor er der masser af gode biler. De faceliftede udgaver af Hyundai Tucson og Nissan Qashqai er to af dem.
TEKST & FOTO Jacob Dalby
Hvordan køber du bil? Har du igennem 20 år købt Toyota hos den samme forhandler nede på hjørnet? Prøver du på ugentlig basis en håndfuld biler for at finde ud af, hvad du bedst kan lide at køre i? Eller sætter du dig ved computeren, undersøger hvor du får mest bil for pengene og trykker bestil?
LÆS OGSÅ | Er Elroq det næste hit for Skoda?
Sikkert en mellemting. Uanset ser det ud til, at flere og flere danskere i mindre grad køber bil med følelserne og i højere grad krydser krav af på en liste og vælger modellen til den bedste pris. I særlig grad når det kommer til elbiler.
Derfor er der, blandt andet, allerede nu mange bestillinger på den nye XPeng G6, der på papiret giver usandsynligt meget bil for pengene. Men hvad med resten? Oplevelsen af at køre bilen eksempelvis? Læs med og bliv klogere.
På programmet hos XPeng i Danmark kan du vælge mellem P7, G9 og G6. Den mellemstore sedan, P7, blev aldrig populær. Det gjorde til gengæld den store SUV G9, der som den første kinesiske bilmodel rigtigt tog kegler i Danmark. En virkelig lækker bil.
Derfor er der også store forventninger til lillebror G6, der går direkte efter struben på den populære Tesla Model Y.
G6 lander i en klasse, hvor konkurrencen er hård. Til gengæld er der også mange danskere, der køber bil i netop denne klasse. Udover Model Y er VW ID.4 og den yderst populære Skoda Enyaq også at finde i samme kategori og prisklasse.
Priserne for G6 starter ved 340.000 kr. for Standard Range med 435 km rækkevidde. For 370.000 kr. får du Long Range med 570 km og for 400.000 kr. toppes listen med den firehjulstrukne Performance med 476 hk og 550 km rækkevidde.
Til sammenligning starter Tesla Model Y ved 330.000 kr. med 455 km rækkevidde. For 350.000 kr. får du Long Range med 600 km rækkevidde.
Er der så i virkeligheden mere at tale om? Selvfølgelig er der det.
Når man ser ned over specifikationerne, opfylder G6 alle de vigtigste parametre, når vi taler elbiler. Den har lang rækkevidde, den lader absurd hurtigt – hurtigere end samtlige konkurrenter – alt udstyr er med standard og så har den intet mindre end syv års garanti. De fleste konkurrenter kører med sølle to år.
Det eneste du kan vælge til som ekstraudstyr, er elektrisk svingbart anhængertræk til 8.900 kr. og en metallak til 8.000 kr., hvis du vil have en anden farve end hvid. XPeng G6 må trække 1.500 kg på krogen.
Blandt standardudstyret er blandt andet stort lydsystem med 18 højtalere, opvarmede og ventilerede forsæder, et arsenal af assistentsystemer, 15” infotainmentskærm, trådløs Apple CarPlay og Android Auto, 20 tommer fælge og panorama glastag.
Xpeng har med længder iført sig førertrøjen, når det kommer til opladning. Varianten til test er Standard Range, og det betyder en lidt lavere peak hastighed end Long Range og Performance-varianterne.
Standard Range lader med op til 215 kW hvor Long Range og Performance er opgivet til vilde 280 kW. Flere tests viser dog, at det er muligt at komme et godt stykke over de opgivne 280 kW i maksimal effekt.
Men G6 brillerer ikke bare i forhold til den maksimale effekt, den lader generelt hurtigt over det meste af ladekurven. Det betyder, at opladningen af batteriet fra 10-80% er klaret på 20 min. Det gælder for både Standard Range, Long Range og Performance.
På daglig basis betyder den hurtige opladning ikke det store for de fleste. Skal du til gengæld, en gang eller to om året, køre rigtig mange kilometer på ferie, er der altså tid at spare med XPeng G6.
Der er ingen tvivl om, at G6 er yderst effektiv. Den hurtige opladning kombineret med en rækkevidde, der også i den virkelige verden er med helt fremme, er der ikke en finger at sætte på.
Men når man lægger andre og mere subjektive vurderinger ned over bilen, støder vi på udfordringer. Særligt hvis du går op i, hvordan bilen kører.
Den er komfortabelt sat op, og det betyder, at særligt de lange ture på motorvej klares med en behagelig ro. Også støjniveauet er holdt fint nede. Desværre er følelsen gennem styretøjet også holdt på et minimum.
G6 er simpelthen uinspirerende at køre. Styretøjet føles dødt og det er faktisk heller ikke særligt præcist. Rigtig mange elbiler mangler følelse igennem styretøjet, men det er sjældent, at det samtidig føles upræcist. Det er lidt en skam, hvis du kan lide at køre bil.
LÆS OGSÅ | Første tur: Audi E-Tron GT når nye højder
Til oplevelsen bag rattet bør assistentsystemerne ligeledes nævnes. Da storebror G9 først ramte de danske veje, var assistentsystemerne virkelig ringe. Siden er flere opdateringer sendt ud til G9 og de er klart blevet bedre. XPeng er stille og roligt begyndt at spore sig ind på, hvordan vi kører bil i Europa, men der er rum for forbedring. Og det gælder også G6.
Eksempelvis den adaptive fartpilot, der trænger til et isbad og en tur i sauna. Med andre ord skal den slappe lidt af, så afstanden til den forankørende ikke justeres i stressende ryk, men mere afslappet og glidende.
Det er nok lidt en smagssag. Den er i hvert fald, ligesom Tesla Model Y, meget minimalistisk. Grænsende til klinisk, vil jeg mene. Heldigvis er der gjort lidt for at højne hyggen med stof et par steder på instrumentbordet og dørsiderne.
Materialerne er generelt fine, men du skal ikke forvente samme materialekvalitet som i storebror G9, der er en meget dyrere bil.
Til gengæld har den arvet den fornemme samlekvalitet fra storebror. G6 er gedigent bygget og samlekvaliteten er helt i top. Selv henover meget ujævne brosten er der ingen knirken og knagen.
Den store infotainmentskærm i midten er også arvet fra G9, og selve skærmen fungerer egentlig fint og hurtigt, men layoutet og måden man betjener menuerne på er for bøvlet. Der er simpelthen for mange muligheder samlet i få menuer, så de vigtige funktioner forsvinder lidt i mængden.
Der er dog en særligt fed feature i G6, som du bliver rigtig glad for i længden. Grundet nye EU-krav skal alle nye biler, hver gang de startes, aktivere advarselslyde ved fartoverskridelse. Men i G6 kommer der en lille pop up frem første gang advarslen lyder, og du kan nemt deaktivere funktionen. Virkelig smart!
Ved en hurtig prøvetur i G6 er der elementer, du med stor sandsynlighed ikke vil opdage, men som vil irritere dig på daglig basis. Dem får du lige her.
For det første fungerer bluetooth telefoni ikke rigtig godt. Ved by- og landevejskørsel er det egentlig OK, men ved motorvejshastighed er det ofte ret svært for personen, du snakker med, at høre hvad du prøver at fortælle.
Jeg synes også, at den nøglefri adgang, du opnår ved at koble bilen til din telefon med XPengs app, fungerer middelmådigt. Jeg oplever ofte, at bilen låser op for sent og at jeg kommer til at stå og vente på, at håndtagene popper ud. Det til trods for, at jeg i appen har valgt max i forhold til, hvornår dørene skal låse op.
Slutteligt har G6 to trådløse opladere til mobiltelefonen i centerkonsollen. De har en effekt på 50 kW, så de rent faktisk lader på batteriet frem for bare at holde batteristanden status quo som i mange andre bilmodeller.
50 kW er meget, så for ikke at telefonen skal overophede, er der køling til hver opladerplads i form af blæsere. Desværre larmer de blæsere så meget, at jeg er nødt til at fjerne telefonen for ikke at blive irriteret over støjen – og kølingen kan ikke slås fra.
Med til historien om XPeng hører en lille positiv kommentar. Det forholder sig nemlig således, at mange af de udfordringer, som G6 unægteligt har, er softwarebaserede, og de kan løses med opdateringer hjemme i din egen indkørsel.
Til historien hører også, at det danske XPeng-hold vitterligt kerer sig om kunderne. De lytter, og bruger rent faktisk den feedback de får til at forbedre produktet. Det betyder, at de softwarebaserede irritationsmomenter højst sandsynligt bliver bedre over tid.
Uanset hvor mange små irritationsmomenter der dukker op i G6, er der dog ingen tvivl om, at G6 bliver en succes i Danmark. Den skal nok komme til at sælge. For mest af alt handler bilkøb for danskerne om bil for pengene.
Og det har XPeng G6 med sig. Bil, teknologi og udstyr for pengene er der ingen, der kan tage fra den. Og G6 er i bund og grund en virkelig fin bil.
Så selvom det hurtigt bliver hverdag med G6 – en god og effektiv hverdag forstås – vil begejstringen over det nyindkøbte vogntøj med stor sandsynlighed hurtigt aftage.
SPECIFIKATIONER
XPeng G6 RWD Standard Range
Motor: Elmotor
Ydelse: 258 hk / 440 Nm
0-100 km/t: 6,6 sekunder
Tophastighed: 200 km/t
Forbrug: 17,5 kWh/100 kilometer
Batterikapacitet: 66 kWh (brutto)
WLTP Rækkevidde: 435 kilometer
Ladekapacitet: Op til 215 kW
Mål (L/B/H): 475/192/165 cm
Køreklar vægt: 2.025 kilo
Trækvægt: 1.500 kg
Bagagerumsvolumen: 571 – 1.374 liter
Pris: 339.900 kr. (G6 fås fra denne pris)
Privatleasing, 36 mdr., 15.000 km (engangsydelse/mnd. ydelse): 14.995 kr. / 4.195 kr.
Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke opgivet
Benzinbilerne er kørt ud på et sidespor, men på det sidespor er der masser af gode biler. De faceliftede udgaver af Hyundai Tucson og Nissan Qashqai er to af dem.
Hvem vil ikke gerne spare penge? I dette afsnit af Bilbasen Strøm bliver vi klogere på, hvordan du billigst får strøm på elbilen derhjemme.
VW Tayron er en forlænget Tiguan, der skal sælges i store dele af verden. Den byder på syv sæder og svarer i høj grad til den nye Skoda Kodiaq.
… afsløres først den 26. november, men ni finalister til finalefeltet er netop blevet fundet. Væsentlige elbiler som Hyundai Inster, Kia EV3 og Skoda Elroq er med i finalen.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.