september 26, 2023

Test: Peugeot 2008 med skarpere kløer end de fleste

Peugeot 2008 er blandt de mest populære i et minefelt af konkurrenter. Med faceliftet ser 2008 bare endnu bedre ud end før.

TEKST & FOTO Jacob Dalby

Der er solgt knap 10.000 eksemplarer af Peugeot 2008 i Danmark siden lanceringen i 2019, og modellen er dermed blandt de absolut mest populære i en klasse, hvor rigtig, rigtig mange konkurrenter gør sig til.

Klassen rummer blandt andre Renault Captur, Ford Puma, VW T-Cross og Opel Mokka, som 2008 deler teknik med.

Og det er ikke svært at se, hvorfor Peugeot 2008 er den foretrukne blandt mange købere i klassen. Den ser virkelig godt ud, og med faceliftet er det fede design kun blevet endnu federe.

10″ infotainment til alle

Blandt nyhederne på designet er der udenfor en ny og bredere kølergrill, der får 2008 til at se bredre ud – i sig selv ligner 2008 faktisk en relativt større bil, end den er. Foran er der et opdateret design af de karakteristiske “lys-kløer”, der går igen på alle nye Peugeot-modeller. Bagpå er der nye LED-lygter.

Indenfor er det sværere at få øje på, at det her faktisk er den faceliftede 2008. Førerpladsen skiller sig stadig markant ud med i-Cockpit; det lille rat og en instrumentering, man skal se hen over rattet for at få øje på. Normalt ser man gennem rattet. Man kan mene om det, hvad man vil, men jeg vænner mig nok aldrig rigtig til det.

Instrumenteringen er med digital instrumentering, der erstatter de analoge ure. Med mindre du vælger det laveste udstyrsniveau, hvor de analoge ure er beholdt. Vælger du til gengæld GT-udstyr, er instrumenteringen i 3D, hvor nogle af informationerne er trukket frem.

Samtidig er skærmen i midten til infotainment nu 10” som standard i alle udstyrsniveauer. En fin opgradering fra 7” i den forgange. Systemet fungerer fint og er nemt at finde rundt i. Det samme kan siges om gearvælgeren, der er gjort til en lille knap på midterkonsollen.

Generelt er der fint med plads i 2008. Bagagerummet på 434 liter en smule mindre end eksempelvis Ford Puma, men til gengæld er der rigtig fin plads på bagsædet. Selvom 2008 er bygget på samme platform som 208, er akselafstanden længere, og det kommer pladsen på bagsædet til gode.

Styrer som designet: skarpt!

Det skarpe design hænger fint sammen med køreegenskaberne, hvor man kan bruge samme tillægsord. Styretøjet er skarpt, og undervognen til den hårde side. Særligt hvis man vælger fælge over 16”. Affjedringen er for hårdt afstemt til min smag – og hårdere end i eksempelvis Renault Captur.

Både styretøj og undervogn bidrager til en lidt mere “sportslig” køreoplevelse. Men helt ærligt: Spørger du mig, skal jeg bare be’ om en blød og komfortabel undervogn i min crossover. Jeg kommer aldrig til at kaste den rundt alligevel.

Trade-off på det sportslige er nemlig komforten i byen. Det går nu okay, men huller og fartbump er ikke en livret i mere end gå-tempo. 

Til gengæld er komforten mere end fin ved motorvejshastighed, hvor lydniveauet er lavt og komforten fra affjedringen bedre afstemt.

Motorprogrammet er det samme

Peugeot har med faceliftet beholdt de eksisterende motorvarianter. En benzinmotor med tre cylindre og slagvolumen på 1,2 liter fås med 100 eller 130 hk (130 hk med 8-trins automatgear). Dieselmotoren på 1,5 liter har fire cylindre, 130 hk og 8-trins automatgear – men den er gledet ud af det danske modelprogram.

Varianten til test er den 3-cylindrede med 130 hk og automatgear. Accelerationen er anstændig, vil jeg sige. 9,1 sekunder til 100 km/t er rigeligt til de fleste, men kan synes lidt undervældende i praksis. Måske mest fordi automatgearkassen skifter relativt langsomt. Presser du ikke gearkassen, fungerer den dog udmærket.

I 2024 kommer endnu en motorvariant på programmet. Stellantis har udviklet et nyt hybridsystem med en helt ny benzinmotor, en lille elmotor, 48 volt-system og en ny dobbeltkoblingsgearkasse med seks trin. Motorydelsen er 136 hk, men det mest interessante er, at Peugeot oplyser, at 2008 som hybrid bruger 15 procent mindre brændstof end ikke-hybriden – og 50 procent af tiden ved bykørsel vil man kunne køre på strøm.

Men… Det du i virkeligheden bør se efter, er den opdaterede elektriske Peugeot E-2008. Den har fået et større batteri med en opgivet rækkevidde på over 400 km. Og i virkeligheden gør den det bedre på alle punkter end den fossildrevne variant – lige bortset fra tiden, det tager at “fylde tanken”. 

Skarpere end de fleste

Markedet for de små crossovers er overvældende med et hav af forskellige mærker og modeller. Peugeot 2008 er blandt de absolut mest interessante med sit slående design og masser af fed teknologi.

Varianten med de 100 hk er nok lige i underkanten. Hvis der er råd, bør du vælge den 130 hk stærke benziner, selv om automatgearkassen ikke er den hurtigste i klassen.


SPECIFIKATIONER

Peugoet 2008 PureTech 130 EAT8 Allure

Motor: Benzin, R3, 1.199 ccm
Ydelse: 130 hk/ 230 Nm
0-100 km/t: 9,1 sekunder
Tophastighed: 198 km/t
Forbrug: 16,9 km/l
Mål (L/B/H): 430/199/155 cm
Køreklar vægt: 1.298 kilo
Trækvægt: 1.200 kilo
Bagagerumsvolumen: 434 liter

Pris: 299.990 kr. (2008 fås fra 229.990 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 9.995 kr. / 3.495 kr.
Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst

Del artikel:

Brugte Peugeot 2008 til salg på Bilbasen

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Jacob Dalby

Med baggrund i motorsporten fylder biler med sportslige egenskaber det meste af Jacobs bevidsthed – både nye og brugte giver smil på læben.

Det siges i øvrigt, at Jacob kunne køre før han kunne gå, så interessen for biler startede tidligt. Interessen udviklede sig til passion og siden har arbejdet som motorjournalist på blandt andet Bil Magasinet fyldt det meste af de vågne timer.

Forbrugerstof og vejledning er også blandt Jacobs kernekompetencer og han er ikke ked af at fortælle dig, hvilken bil du skal købe næste gang.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS