Test og anmeldelser

TEST: Peugeot 5008 – behagelig og budgetvenlig med et benspænd

Af i Test og anmeldelser
Hvis du for alvor er fanget i familiefælden og skal bruge en bil med 7-sæder, kan du hurtigt købe dig fattig. Men du behøver det ikke. Vi tester den budgetvenlige store familie-franskmand Peugeot 5008.

Af: Simon Hallenslev / d. 7. april 2021

Er du et luksusdyr med dybe lommer, kan du sagtens få lov til at bruge mange penge på en 7-personers SUV til din store familie. Vælg frit mellem Audi Q7, Volvo XC90 eller BMW X5, og så snakker vi ikke mere om det.

For langt de fleste familier med behov for en 7-personers bil, er husholdningsbudgettet dog i højere grad forbeholdt Bilka end bilkøb. Hvis det er dit tilfælde, kan du med ro i sindet læse videre her.

Vi tester nemlig den nye Peugeot 5008, der er lavet specifikt til den store, budgetorienterede familie, der skal have plads og praktik frem for pomp og pragt.

Peugeot 5008 Active

1,5 BlueHDI

Motor: R5, 1.499 cm, diesel

Ydelse: 130 hk / 300 Nm

0-100 km/t: 11,8 sek.

Tophastighed: 190 km/t

Forbrug: 19,6 km/l

Startpris: 349.990 kr.

Fede franske familieforhold

Bienvenue à l’intérieur! Velkommen indenfor i de fede familieforhold i Peugeot 5008. Her er oceaner af plads, og da du allerede er i gang med at læse en anmeldelse af en 7-personers bil, går jeg ud fra, at børnene har en stor stemme i bilvalget. Derfor starter vi testen på bagsædet.

Forholdene er fede blandt andet fordi at gulvet er fladt bagtil uden kardantunnel. Det giver god benplads til alle tre passagerer på den midterste sæderække, høj som lav. De tre sæder er gode og justerbare, og kan pakke tre børnesæder med isofix uden problemer.

LÆS OGSÅ | STORTEST: Ford Kuga, Opel Grandland X og Peugeot 3008 i tæt kamp om PHEV-guldet

Den tredje og bagerste sæderække bør forbeholdes folk af anden afstamning end høj. Tredje sæderække er med andre ord kun til de allermindste. Vil du transportere 7 halv- eller helvoksne personer med lige lange ben, må du købe dig en minibus.

Bagagerummet er uden overraskelse stort uden tredje sæderække og mindre stort med tredje sæderække. Her pakkes 952 liter bagage med fem sæder slået op og 166 liter med syv sæder slået op. Med alle sæder nedlagt får du varevognslignende tilstande med 2.042 liter bagagekapacitet.

Lyst og tyst

Uanset hvor mange passagerer du stopper i 5008, er der i kabinen både lyst og tyst. Udsynet af de store rudepartier er spot-on for både fører og passagerer. Bag rattet giver det et godt overblik, og for passagererne giver det en lys kabine med godt udsyn, hvilket kan mindske køresyge.

En god støjdæmpning sikrer, at der er stille i kabinen – i hvert fald fra udefrakommende støjkilder. Trods de store vinduespartier, er det begrænset med vindstøj selv på vindblæste dage, ligesom vejstøjen også dæmpes fint i den store kabine. Den indefrakommende støj fra børn og lignende kan Peugeot ikke klare.

Cool cockpit løser et ikke-problem

5008 er udstyret med det futuristiske i-Cockpit, som Peugeot smider i de fleste af deres modeller. Det betyder et lille og lavt monteret rat, man kigger henover, når man aflæser instrumenteringen.

Selvom Peugeots i-Cockpit fungerer fint, er det et forsøg på at løse et problem, ingen har. De konventionelle kørepositioner, som der findes i Skoda Kodiaq og Seat Tarraco, fungerer fortsat fint. Jeg kan godt lide det alternative cockpit fra Peugeot, men det er der med garanti nogen, der ikke kan. Så prøv det før du køber.

LÆS OGSÅ | Oui, Peugeot 3008 er stadig med i toppen

Igen, som i de fleste andre Peugeot-modeller, er 5008 udstyret med en flot og velbygget kabine, hvor blødt plast og stofdetaljer pryder. I midterkonsollen er der bibeholdt en række fysiske knapper, og det er rart, selvom man ikke slipper for at skulle op på skærmen for at skifte temperatur på klimaanlægget.

Der findes bedre infotainment end den store 10-tommer skærm, du kan tilkøbe hos Peugeot, både når det kommer til opløsning, trykfølsomhed og systemets brugervenlighed. Det er ikke dårligt, men ej heller meget mere end middelmådigt. Heldigvis fås det med Apple Carplay og Android Auto, hvilket løfter lidt, selvom det kun er via kabel.

Men hvad med køreindtrykket?

Man kan ikke tillade sig at gå forfærdeligt meget op i køredynamik, når man er på udkig efter en 7-personers crossover. Peugeots fartafhængige styretøj gør, at rattet er let i byen mens det bliver tungere og sikrer stabilitet på motorvejen. Det fungerer godt, men det bliver aldrig underholdende.

Undervognen er sat op til komfort, hvilket den mestrer godt. Om ujævnhederne er bløde som vejbump eller skarpe som vejhuller, gør ingen stor forskel i, hvordan 5008 smyger sig over dem.

LÆS OGSÅ | TEST: Renault Megane som prisbillig plug-in

Der er dog én balance, som Peugeot har tabt, når det kommer til køreindtrykket, og det er noget så specifikt som afvejningen af pedalerne. Speederpedalen er slap. Kører du med spidse sko eller vinterstøvler er der garanti for, at du ikke kan mærke pedalen. Bremsepedalen har kort vandring, uden at være rigtigt hård, hvorfor 5008 kan være svær at lave en blød nedbremsning i. Det kræver tilvænning.

Den 1,5-liters BlueHDI dieselmotor, som testbilen er udstyret med, yder 130 hk og er én af de mest lavmælte dieselmotorer, jeg har hørt i nyere tid. Ved hårde accelerationer bliver det lidt astmatisk, både i lydbillede og i præstationer, hvilket tiden fra 0 til 100 km/t på 11,8 sekunder illustrerer. Og det er ikke den eneste udfordring, dieselmotoren giver.

Konkurrence fra (ikke så) uventet kant

Peugeot har sovet lidt i timen. De udbyder 5008 i to dieselvarianter og to benzinvarianter men ingen hybrid. Det betyder, at den ellers budgetorienterede Peugeot 5008 har fået nye konkurrenter fordi plug-in-modeller, der tidligere har været forbeholdt højere luftlag, nu er omfattet af lavere registreringsafgifter.

Den billigste Peugeot 5008 er en diesel med 130 hk, der starter ved 349.990 kr. Seat sælger nu deres Tarraco eHybrid med 245 hk fra benzin- og elmotor til 374.990 kr. Og mens Skoda endnu ikke har priserne klar på Kodiaq hybrid, ender de nok i samme leje som Tarraco.

Den større og mere luksuriøse Kia Sorento PHEV starter fra dyrere 429.000 kr. Og ja, det er 80.000 kr. mere end 5008. Men plug-in hybriderne er også billigere i de løbende afgifter. Så hvor 5008 diesel koster 2.460 kr. i halvårlig ejerafgift, slipper man med Sorento 430 kr.

Vælg Peugeot på sigt

Peugeot 5008 brillerer på mange parametre. Udfordringen bliver, at nye konkurrenter kan bide til samme budgetbolle, grundet de nye registreringsafgifter. Som testbilen står med 1,5-liters BlueHDI-motor med 130 hk, fremstår den som en halvkvalt og halssløv dinosaur, selvom bilen overordnet set er velbygget, velkørende og komfortabel.

Og ja. Så er der det med kørselsbehov. Her holder en dieseldreven Peugeot 5008 sig på snæver vis relevant, hvis du kører mange, lange motorvejskilometer samt har et ufravigeligt behov for den tredje sæderække. For hvis det kun er motorvejskørslen, der betyder noget, er det lillebror 3008 med samme dieselmotor, du skal vælge.

LÆS OGSÅ | TEST: Peugeot e-208 gør overgangen til elbil let

Hvis din 7-personers familiekasse skal bruges til det, som de fleste familiekasser skal, som småture til supermarkedet, børnehaven og tilbage igen, skal du først vælge Peugeot 5008 på sigt.

Først når Peugeot får sjosket sig sammen til at smide deres effektive og intelligente hybridsystemer fra 3008 til 5008, begynder den at give mening. Her vil den også nyde godt af samme afgiftsrabat som de nytilkomne konkurrenter og i den grad blive værd at vælge. Med dieselmotoren er jeg ikke lige så skråsikker.

Simon - billede
Om forfatteren

Simon Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon i det daglige roder med. På Bilbasen kombinerer han sin viden om ting som SEO og klik-rater fra CBS med den brændende passion for biler.