Test og anmeldelser

TEST: Oui, Peugeot 3008 er stadig med i toppen

Af i Test og anmeldelser
Nyt frontdesign, flere sikkerhedssystemer og nyt infotainmentsystem pynter på den franske model, og 3008 står stærkt overfor nyere konkurrenter. Test af dieselvarianten med 130 hk og automatgear.

Af: Morten Bek / d. 13. februar 2021

Franskmændene har alle dage haft styr på mode, mad og mousserende vin. Styr på bilindustrien har de også. Hvis du er gået glip af de seneste opdateringer, så er PSA-gruppen med Citroën og Peugeot som de ‘gamle’ mærker i folden for nylig blevet en gigant. Efter at have udskilt det tidligere Citroën DS til det selvstændige DS Automobiles og for få år siden at have opslugt Opel, er PSA nu lagt sammen med Fiat-Chrysler. Det hele er døbt Stellantis, og den nye koncern er den fjerde største bilproducent i verden.

Peugeot 3008

15 mærker hører under Stellantis, og Peugeot er lagt i en kasse sammen med Opel, hvorpå der står “øvre mainstream”. Ikke så lavt rangerende som Citroën og Fiat, men heller ikke så premium som Alfa Romeo, DS og Lancia.

SE OGSÅ | Fremragende Fiat 500e viser VW, hvordan det skal gøres!

Øvre mainstream er to ord, som har en lige så spændende klang som selvangivelse, klar suppe og discountsupermarked. Men det er virkelig også meget præcise ord for, hvad Peugeot allerede er i dag. Fra og med den seneste 308’er, som landede på markedet i 2013 og som bliver afløst af en ny her i 2021, har Peugeots modeller undergået en forvandling fra, hvis jeg skal være hård, discountbiler, til en position højere oppe af rangstigen. Øvre mainstream – det passer.

Specifikationer

Peugeot 3008 1,5 BlueHDi

EAT8 Allure Pack

Motor: R4, 1.499 cm, diesel

Ydelse: 130 hk / 300 Nm

0-100 km/t: 11,5 sek.

Tophastighed: 192 km/t

Forbrug: 19,2 km/l

Startpris: 399.990 kr.

(3008 fås fra 324.990 kr.)

Tid til ansigtsløft

SUV’en 3008 er mit bedste eksempel på, hvordan Peugeot har løftet sig. Kan du huske forgængeren? En MPV som mange har kaldt ‘flodhesten’. Jeg kalder det Peugeot inde i en dårlig periode, og den nu fire år gamle (anden generation) 3008 har fejet fødderne væk under mange. Attraktivt og unikt design, et vildt og lækkert interiør og højt komfortniveau har gjort den til en af de mere populære SUV’er i Danmark.

LÆS OGSÅ | Første tur: Hyundai vover pelsen med vildt design på den nye Tucson

Fordi fire år i bilindustrien er som 20 år for mennesker, så er tiden inde til en make-over. Et løft og en opgradering, så 3008 kan leve op til at høre hjemme i det øvre mainstream-lag. Her hvor friske konkurrenter som Hyundai Tucson og Ford Kuga prøver at mænge sig.

Hvad har franskmændene lavet om ved SUV’en?

Når noget virker, så er der ingen grund til at lave det helt om. 3008-designet virker, og det har den elegance Ford ikke har været i stand til at give Kuga. Men også noget unikt, som nok de færreste vil mene, Nissan Qashqai besidder. At designerne hos Peugeot så alligevel har krøllet de originale tegninger sammen og lavet et nyt frontdesign til 3008, er alligevel endt som en succes.

LÆS OGSÅ | TÜV-rapport: Her er de brugte biler, der har færrest fejl til syn.

Nye forlygter, som på alle 3008-versioner nu er med LED som standard, med den på alle måder fremtrædende sabel, der huser kørelyset, sidder over nogle små ribber, som danner udkanten af en ny og større grill. Tallet 3008 sidder nu prominent på kanten over grillen med det store løve-logo. (Før stod der Peugeot i rammen omkring grillen og sad et løve-logo i grillen). Også stor ros til designerne for at have givet SUV’en et friskere og mindst lige så attraktivt design foran, som passer med resten af bilens eksteriør, som kun er ændret i små detaljer.

Peugeot 3008

Gode takter indenfor

Interiøret ligger bestemt over mainstream, hvis ikke helt på premium-niveau. Peugeots mantra med meget lille rat og højt monteret instrumentering er knald eller fald, alt efter kropsbygning. Nogen vil passe perfekt ind, andre vil have problemer med at se instrumenteringen. Jeg regner mig selv for gennemsnitlig og sidder perfekt. Og jeg kigger på en digital instrumentering med ny og mere kontrastrig skærm – altid standard – og en ny touchscreen på 10”, som de fleste versioner leveres med. Kun basismodellerne leveres med 8″ touchscreen. Det gælder stadig, at indstilling af for eksempel klima sker via skærmen og kræver flere tryk, så funktionaliteten lider lidt under det flotte interiørdesign.

LÆS OGSÅ | TÜV-rapport 2021: Her er de brugte biler, der har færrest fejl til syn 

Mens en opdateret pakke af sikkerhedsudstyr (opdateret aut. nødbremse og forbedret adaptiv fartpilot standard på de fleste versioner, mulighed for nattesyn, som vises i instrumenteringen) er kommet til, falder den kraftige af de to dieselmotorer væk. Det er 2-liters motoren med 177 hk, Peugeot ikke længere tilbyder. Så testbilens 1,5’er med 130 hk er eneste mulighed for dieselmotor i 3008. Benzin og plug-in hybrider er som før: Benzin med 130 og 180 hk, plug-in hybrid med 225 hk og 300 hk.

Peugeot 3008

Er 3008 en god bil?

Jeg har snakket meget om design og udstyr, men 3008 har også substans, som gør den til et godt valg i en klasse med rigtig mange biler. Det er ikke sådan, at SUV’en pludselig har ændret karakter. Peugeot har ikke haft trang til at justere på undervogn, styretøj og alt det andet, der påvirker køreegenskaber og -oplevelse.

LÆS OGSÅ | TEST: BMW X2 25e er et slagtilbud

3008 er målrettet efter at levere balance og komfort, mens det adrætte ved bilen mest ligger i, at styretøjet er hurtigt (men ikke præcist). Det er en fornemmelse, som forstærkes af det lille rat. Affjedringen er meget motorvejsduelig, men fordi 18” hjul er de mindste til 3008 og affjedringen er så rettet mod komforten, slår de skarpe ujævnheder i gennem. Kun en let kritik, for køreegenskaberne er i den grad neutrale og stabile.

130 hk og gennemsnitlige 300 Nm til en mellemstor SUV med en vægt over 1.500 kg resulterer i 0-100 km/t på adstadige 11,5 sekunder med testbilens automatgearkasse. Der er bare det ved 1,5-liters dieselmotoren, at den er smidig og har et fornemt bundtræk. 3008 er derfor aldrig sløv eller på anden måde i fare for at være undermotoriseret. Det er som om automatgearkassen, en klassisk med 8 trin, er skabt sideløbende med motoren, for også den fungerer fremragende.

I den franske model finder man god plads også på bagsædet, et stort bagagerum med justerbar bund, et højt niveau for standardudstyr og meget lavt støjniveau. Der er dog tegn på, at 3008 ikke er helt ung, og opdateringerne kunne have bragt mere med sig. Eksempelvis manglen på varme i rattet, trådløst Apple CarPlay/Android Auto og auto-hold til bremsen, når man holder stille i et kryds eller en kø.

LÆS OGSÅ | Første tur: Opdateret VW Tiguan er den dyre dreng i klassen

Nogle konkurrenter har bedre køreegenskaber, andre er billigere, nogle klart mere overskueligt og funktionelt indrettede omkring førerpladsen. Men 3008 har mange styrker, om det så er plads, design, udstyr eller komfort. Selv efter mere end fire år på markedet tæller 3008 som noget af det bedste i klassen.

Hvad koster den franske model, og hvad koster en brugt?

Den billigste 3008, som det ser ud lige nu, er plug-in hybriden med 225 hk til 324.990 kr. Den stærkere PHEV med 300 hk, den eneste 3008 med firehjulstræk, er meget dyrere med 464.990 kr., og lige præcis dén kunne ikke imponere i duel med Toyota RAV4 Plug-in Hybrid. Så med mindre faceliftet har gjort mirakler, er den 300 hk stærke PHEV både for dyr og for dårlig.

SE OGSÅ | De nye bilafgifter gør bedre biler billigere

Med 3-cylindret benzinmotor med 130 hk og automatgear fås SUV’en fra 364.990 kr. Med 4-cylindret benzinmotor med 180 hk og automatgear fra 437.990 kr. Dieselmotoren koster med manuel gearkasse fra 354.990 kr., mens den testede model med automatgear starter ved 384.990 kr.

En årgang 2016 med en ældre dieselmotor med 120 hk (1,6’er med aut.gear med 6 trin) kan erhverves fra cirka 220.000 kr., mens benzinvarianten med 130 hk ligger på samme prisniveau – men typisk med manuel gearkasse.

Peugeot 3008
Om forfatteren

Morten Bek

Morten har testet tusindvis af nye biler. Mens superbiler med 700 hk kan være meget sjove, så er hans passion de biler, danskerne rent faktisk køber og bruger til dagligt.