Video: Kæmpe prisfald på elbiler i luksusklassen
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Af: Esben Skrumsager / d. 24. april 2018
Børn kræver plads, og har du mere end tre af slagsen, indsnævres mulighederne markant, når du står hos bilforhandleren. Men lad være med at gå i panik, hvis den fjerde positive graviditetstest er en realitet. Livet med flotte og velkørende biler er ikke nødvendigvis fortid.
Da 5008 første gang blev præsenteret for mere end 10 år siden, var den med sit deforme MPV-design om muligt en endnu større trussel mod familiefarens fertilitet end en Berlingo. Men bare rolig. Bortset fra navnet og muligheden for syv sæder er der ikke meget tilbage af forgængeren.
LÆS OGSÅ: Berlingo er tilbage: Se den nye udgave af bilen, vi elsker at hade
Vi har testet den friske franskmand, og her får du svaret på fem ting, du har brug for at vide, hvis du er på udkig efter rummelig familiebil med plads til det hele.
Formidabelt. Køreegenskaberne i Peugeot 5008 er absolut en af bilens største styrker. Det lille rat giver en fin føling med underlaget, og selv med den 3-cylindrede motor er der tilstrækkeligt moment til at levere en hæderlig acceleration.
Affjedringen er ikke så blød, som man kunne frygte i en fransk bil med et højt tyngdepunkt. Og automatgearet er en fornøjelse – særligt mår man tænker på, at franskmændene lidt for længe og lidt for stædigt har holdt fast i en billigere løsning med manuel gearkasse med en skifterobot.
LÆS MERE: Her er forskellene på de mest udbredte typer af automatgear
Så uden at have lavet en direkte sammenligning er det næppe at tage munden for fuld at sige, Peugeot 5008 leverer en af de bedste køreoplevelser i klassen.
Minimalistisk, moderne og meget rummelig. Peugeot har med succes skruet ned for mængden af knapper, og i stedet betjenes eksempelvis klimaanlægget også via infotainment-systemet. De få resterende knapper er tydeligt cockpit-inspirerede i deres design, som giver et futuristisk look. Det kræver dog tilvænning at bruge skærmen, og funktionaliteten er ikke helt i top. Bogstaverne i tastaturet er små, og responsen er generelt til den sløve side.
Komfortniveauet er højt! Forsæderne har masser af støtte i siderne, så du sidder afslappet og fast – også i skarpe sving. For en velvoksen fyr på 193 centimeter mangler nakkestøtterne justeringsmuligheder. Den sidder en anelse akavet, og særligt en mulighed for at justere den i dybden ville gøre underværker for komforten.
Anden sæderække består af tre reelle sæder, der kan justeres frem og tilbage for enten at tilgodese benpladsen eller bagagerums-kapaciteten. Vinklen kan justeres i fem trin, og alle tre ryglæn kan foldes helt ned, så gulvet bliver plant. Så med en luftmadras og en sovepose i bagagerummet er der intet til hindring for at snuppe en vandret, udstrakt lur i bilen, hvis trætheden melder sig.
Tredje sæderække er nærmest et par klapstole, som hverken byder på egentlig plads eller polstring, men de er der, og de kan sagtens bruges til ungerne på kortere ture.
LÆS OGSÅ: Syv sæders eventyr: Stor test af Skoda Kodiaq
Den digitale instrumentering bag rattet er meget futuristisk. Men det går ikke ud over brugervenligheden. Mulighederne for selv at fremhæve udvalgte funktioner og informationer fungerer fint. Ingen steder kan du dog permanent få vist forbrug og resterende rækkevidde i tanken. Det kan du få frem ved at trykke ind på højre stilk, men informationen forsvinder igen øjeblikkeligt. Det er en skør prioritering.
Generelt er Peugeot 5008 knap så praktisk indrettet som eksempelvis Skoda Kodiaq, som vi tidligere har testet under ekstreme forhold. Der er færre aflægningsrum, og bagagerummet er mindre, men den franske model kommer trods alt også med en noget lavere pris. Den vender vi tilbage til.
Foruden køreegenskaberne er designet det største fremskridt på den nye generation af Peugeot 5008. Udvendigt rummer det alle de moderne SUV-kendetegn med en lang flad motorhjelm, en lodret front og en frihøjde på 236 mm, mens den indvendigt er både futuristisk og komfortabel. Og så er rummeligheden i denne type bil naturligvis et kæmpe plus for enhver familie.
Med priser fra 279.990 er Peugeot 5008 ufatteligt skarpt prissat. Men desværre stiger prisen hurtigt, hvis du gerne vil have nogle af de interessante detaljer. Adaptiv fartpilot koster 9.500, elektrisk bagklap koster 17.000, nøglefri betjening står til 8.000, mens du må slippe 5.000 for en parkeringssensor på bagenden. Og i de billigste varianter kan du slet ikke få klimaanlæg men må nøjes med aircondition.
Det meste af ekstraudstyret er naturligvis heller ikke standard hos konkurrenterne, men du må ikke se dig blind på den lave basis-pris, for du skal gribe dybere i lommerne, hvis du vil have den lettere luksuriøse oplevelse ud af bilen.
Alle udgaver af Peugeot 5008 er i Danmark udstyret med syv sæder. Og i det perspektiv er det ret imponerende, at priserne begynder ved 279.990 for en 1,2-liters benziner med 130 hestekræfter og manuelt gear i udstyrsvarianten Acces.
Til sammenligning koster Skoda Kodiaq fra 395.980, men til dens forsvar skal det siges, at den både har flere hestekræfter, automatgear og væsentligt mere standardudstyr. På Bilbasen kan du søge specifikt efter Peugeot 5008-modeller under 300.000 her.
Fra Acces-niveauet stiger priserne gennem Active, Allure, GT Line og GT, der prismæssigt topper med 489.990 med en 2-liters dieselmotor, der med 180 hestekræfter og en 6-trins automatgearkasse, der giver et teoretisk forbrug på 20,8 km/l.
Den er flot, den er velkørende, og den praktisk. Den er også både billig, sikker og relativt grøn. Og særligt når man sammenligner med den deforme forgænger må man sige, at den franske familieslæde nu er i så formidabel form, at man formodentlig bander den langt væk hos konkurrenterne.
Hvis du tænker, det er et bud på familiens næste bil, kan du søge blandt mere end 100 eksemplarer af 5008 til salg på Bilbasen.
Motor: 1,2 e-THP (benzin)
Gearkasse: 6-trins automatgear
Ydelse: 130 hk | 230 Nm
Acceleration: 10,7 sek.
Tophastighed: 188 km/t
Forbrug: 19,2 km/l
Bagagerum: 780/2.150 liter
Vægt: 1.518 kg
Påhæng: 1.000 kg
Sikkerhed: Fem stjerner i EuroNCAP (testet 2016)
Garanti: 2 år
Søg efter 5008-modeller til salg på Bilbasen
Testbilens pris: 405.990 (fås fra: 279.990 kr.)
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.