Test og anmeldelser

TEST: En billig omgang strøm i Peugeot 508 SW Hybrid

Af i Test og anmeldelser
Med en startpris under 300.000 kr. finder 508 som plug-in hybrid et hul i markedet, som næppe bliver fyldt med mange konkurrenter lige foreløbig. Vi tester den elektrificerede Peugeot som stationcar.

Af: Morten Bek / d. 12. september 2020

Der går sjældent mere end en uge mellem introduktionen af nye plug-in-hybrider (PHEV). Sådan føles det i hvert fald, når man følger meget med i bilbranchen og nybilsmarkedet; De danske bilimportører fortæller gerne vidt og bredt om de delvist elektrificerede modeller. Det er ikke så underligt, for afgiftssystemet gør de fleste PHEV-modeller prismæssigt meget attraktive.

LÆS OGSÅ | DUEL: Strømførende firmabiler fra Mercedes-Benz og Volvo

Den store opmærksomhed gælder dog en lille gruppe modeller, som eksempelvis den storsælgende Ford Kuga PHEV, og i realiteten er udvalget stadig lille. De fleste biltyper kan man ikke frit vælge som benzin, diesel eller PHEV.

Peugeot 508 SW Hybrid

Peugeot 508 er den billigste

Den flotte Peugeot 508, der fås som hatchback (der ligner en sedan) og stationcar, hører hjemme i en klasse, hvor udvalget er ret så stort. Det til trods for, at den mellemstore sedan/stationcar er truet på livet af SUV’er som Ford Kuga. SUV-bølgen har for længst kostet flere modeller livet (Citroën C5, Toyota Avensis, Honda Accord, snart også Ford Mondeo). Blandingen af strøm og benzin fås i BMW 3-serie, Kia Optima SW, Mercedes-Benz C-Klasse, Skoda Superb, Volvo V60 og VW Passat, men Peugeot 508 Hybrid, som plug-in-varianten hedder, er den billigste af dem alle.

Specifikationer

Peugeot 508 SW Hybrid

GT-Line

Motor: R4 benzin, 1.598 ccm + elmotor

Ydelse: 225 hk / 360 Nm

0-100 km/t: 8,2 sek.

Tophastighed: 250 km/t

Forbrug: 66,7 km/l

Startpris: 379.990 kr.

(Basismodel fra 314.990 kr.)

Hvad koster den elektrificerede 508?

Peugeot kører med både introduktionspriser og kampagnepriser, så jeg holder mig til de laveste priser, jeg kan finde. En 508 Hybrid med det smukke fastback-/hatchback-karrosseri kan komme hjem i indkørslen mod en betaling af 299.990 kr. Den testede stationcar koster kun 15.000 kr. mere, og den skal man vælge, hvis loftshøjden ved bagsædet skal være mere end kneben.

Den billigste 508 Hybrid kommer med Allure-udstyr, og den version vil jeg kalde pænt udstyret, men bestemt ikke prangende. Inkluderet i de 300.000/315.000 kr. er 17” alufælge, el-klapbare sidespejle, regnsensor, p-sensorer hele vejen rundt, infotainmentsystem med 10” touchscreen, Apple CarPlay og sikkerhedssystemer som aut. nødbremse og blind vinkel-system. LED-forlygter, varme i sæderne og adaptiv fartpilot kommer i pakker eller dyrere versioner – og som standard i en VW Passat GTE. En ladeboks fra Clever, monteret på hjemmeadressen, koster 7.500 kr., og abonnementet på den “gratis” strøm koster hver måned 369 kr.

SE OGSÅ | VIDEO: Golf GTE gør enhver anden Golf irrelevant

Testbilen er mellemudstyrsvarianten GT-Line til 380.000 kr., mens topmodellen GT med masser af udstyr fås til kampagneprisen 440.000 kr. Introprisen på den er 490.000 kr. Jep, helt forvirrende.

Overordnet set er basismodellerne ude til priser, som kun Kia kan være nogenlunde med på. Kia Optima SW PHEV, en stationcar, fås fra 329.999 kr. (det er dog lidt dyrere at få en ladeboks til den hjemme i indkørslen), mens de andre i klassen er langt dyrere. Skoda Superb iV koster som stationcar mindst 440.000 kr., og BMW 330e Touring starter ved 541.000 kr.

Beskatningsgrundlaget, prisen firmabilister skal tage udgangspunkt i, er 299.990 kr. for 508 Hybrid som stationcar med Allure Pack-udstyr.

Hvad ligger der under motorhjelmen?

Peugeot kombinerer en benzinmotor, som allerede findes i 508-modelprogrammet, med en elektrisk motor. Turbomotoren på 1,6 liter yder alene 180 hk, mens elmotoren alene yder 110 hk. De to tal kan aldrig bare lægges sammen, så den samlede ydelse i 508 Hybrid er ikke 290 hk, men i stedet 225 hk. Kræfterne overføres af en klassisk automatgearkasse med otte trin. Altså ingen trinløs gearkasse i den franske PHEV.

Batteripakken, som er stedet hvor elmotoren henter sine kræfter, er med en kapacitet på 11,6 kWh af en okay størrelse. I Skoda Superb iV er kapaciteten på 13 kWh. Peugeot har dog også en batteripakke på 13,2 kWh, men den er indtil videre forbeholdt den kraftigere PHEV-version af 3008 med 300 hk.

SE OGSÅ | VIDEO: Renault går all PLUG-IN

508 Hybrid kan lades op med 3,7 kW som standard, og finder man en kraftig ladestander på sin vej, kan den tilføre 22 kW i timen. Gør man det, skal man ikke regne med at kunne lade op til 100% kapacitet, men i stedet 80% , som er helt standard for elektrificerede biler. Peugeot lover 56-60 km på el på en fuld opladning for den testede stationcar. Det vil kun være realistisk, hvis man konstant færdes i bytrafik.

Du kan også snyde, som jeg holder at kalde det, og blæse på både forbrug og miljø. Med eSave-funktionen kan brændstofmotoren tvinges til at køre konstant og lade batteriet op. I menuen vælger man selv, om det skal være strøm til 10, 20 eller den maksimale kapacitet på batteriet, benzinmotoren skal tvinges til at levere.

Hvordan fungerer systemet så på vejen?

Jeg kører af sted med omkring 35 km på den elektriske tank, og 508 SW Hybrid sætter derfor automatisk af sted i Electric – fuld elektrisk kørsel. Med en tung fod på speederen, som man gerne sætter ind, når man skal ud fra en sidevej, starter benzinmotoren forholdsvis hurtigt op. Det foregår med et mindre ryk i drivlinjen. Som en, om man vil, bøvs i transmissionen, hvor systemet vil sørge for en gnidningsfri omgang, som ender med at virke som et utilsigtet gearskifte.

SE OGSÅ | VIDEO: Peugeot e-208 slår Tesla 3 på ét punkt

Men drivlinjen falder hurtigt til ro, og ved at være bare lidt tilbageholdende, kan jeg uden problemer fortsætte højt op i hastighed på ren el. Jeg foretrækker dog at skifte til Hybrid-indstillingen, da jeg rammer motorvejen – det giver benzinmotoren hjælp af elmotoren, men sparer samtidig meget af strømmen til landevej og, i højere grad, byen. Holder jeg den i elektrisk ved høj fart, så er strømmen væk på en kort motorvejsstrækning. Som den altid er i en PHEV, så intet nyt at berette her.

Benzinmotoren er kraftig, og der er altid strøm på batteriet til, at man sætter i gang på strøm – og til et godt skub under overhalinger. Benzinmotoren er desværre til den støjende side, og den sender vibrationer gennem instrumentbordet, når den presses. Kræfterne er gode, oplevelsen af drivlinjen og de forskellige kraftkilders samarbejde kunne trænge til en mindre opgradering.

Peugeot 508 SW Hybrid GT Infotainment

Hvordan er 508 SW Hybrid ellers?

Den franske stationcar er smuk og lækker på bekostning af rummelighed og udsyn. Det ved man godt, når man køber den. Og jeg tror ikke nogen forventer, at 508 SW skal være rummelig og overskuelig som en Skoda Superb. Hvad man får er i stedet et interiør og en indretning, som er usædvanligt lækker. Peugeot er god til at bruge unikke materialekombinationer af meget høj kvalitet, og samlekvaliteten er på et niveau, som ingen kunne have drømt om at finde i en Peugeot for 10 år siden.

LÆS OGSÅ | 10 irriterende trends i nye biler

Det lille rat og den højt satte instrumentering, hvor Hybriden har sin egen visning i digitalinstrumenteringen med blandt andet kraftfordeling, passer langt fra alle. For nogle mennesker er det umuligt at finde sig til rette, så der er frit udsyn til instrumenteringen. For andre passer det bedre end i de fleste andre biler. Infotainmentsystemet vil være det samme for alle. Det er langsomt, bagud på grafisk indtryk – og når bilen har bakkamera, er opløsningen så ringe, at det minder mig om de første digitalkameraer. Du kan se, hvad det er, men resten må du gætte dig til.

LÆS OGSÅ | Redaktionen anbefaler: Fedeste firmabil til maks 350.000 kr. i beskatning

Med plug-in-drivlinjen er 508 SW godt og vel 275 kg tungere end uden. Det sætter spor i køreegenskaberne. Positive som negative. Den ligger mere solidt og tungt på vejen, og effekten på affjedringen er overskuelig. Til gengæld er 508 SW Hybrid aldrig helt tilpas i svingene, hvis farten er mere end gennemsnitlig. Så overvældes undervognen og det lidt løse styretøj giver ingen informationer gennem rattet.

Bag selvsamme rat tænker jeg mange gange under testen, at det her er meget bil for pengene. Drivlinjen mangler den sidste grad af udvikling for at være kultiveret, men 508 SW Hybrid har ganske meget andet kørende for sig.

Om forfatteren

Morten Bek

Morten har testet tusindvis af nye biler. Mens superbiler med 700 hk kan være meget sjove, så er hans passion de biler, danskerne rent faktisk køber og bruger til dagligt.