Kategorier
Elektrisk Test og anmeldelser

Test: Peugeot 508 PSE er helt håbløs, helt fantastisk

Peugeot 508 PSE er med sin Le Mans-teknologi den kraftigste personbil, Peugeot har bygget. Den er også helt fantastisk – og helt håbløs.

Tekst & foto: Simon Hallenslev

Engang imellem støder man på biler, der på mange måder er helt håbløse, men som man knuselsker alligevel. 

Der er Honda e, der er for tung, for upraktisk og har for kort rækkevidde, men som stadigvæk er højt elsket af mange, inklusive Berner, der ejer en privat. Stor kærlighed er der ligeledes til Suzuki Jimny, selvom den både kører og er bygget som en budgetbil fra 2003.

Og nu er der også Peugeot 508 PSE. Det er en bil, der har mange ting imod sig, men som jeg på en kort testuge falder pladask for.

Peugeot 508 PSE

Motor: Benzin- og elmotor
Ydelse: 360 hk / 520 Nm
0-100 km/t: 5,2 sekunder
Tophastighed: 250 km/t
Forbrug: 55,6 km/l
Batterikapacitet: 11,8 kWh
Elektrisk rækkevidde: 51 km
Ladekapacitet: Op til 3,7 kW
Mål (L/B/H): 475/190/141 cm
Køreklar vægt: 1.976 kg
Bagagerumsvolumen: 487-1.537 liter
Pris: 723.990 kr. (508 fås fra 398.990 kr.)


Lånt af Le Mans

Det er tidlig formiddag i det sydfynske, og Peugeot 508 PSE er med på familievisit i det, der skal vise sig at blive den sidste weekend med mildt efterårsvejr. De ualmindeligt lune landeveje venter, og jeg melder, at arbejdet kalder, mens der bliver gjort klar til frokost.

Det er nu mere franskmanden i carporten, der kalder, og jeg er udmærket klar over, at de næste par timer ikke kommer til at føles som arbejde. Jeg har nemlig allerede kørt i den i et par dage, hvorfor jeg ved, at den gemmer potentiale.

LÆS OGSÅ | Første tur: Polestar 2 BST Edition 270 for fuld smadder på Ascari

Jeg ved også, hvor stort et arbejde Peugeot Sport-teamet har gjort, for at denne variant skal føles som meget mere end Årets Firmabil 2021. Sporvidden er øget med 2,4 cm foran og 1,2 cm bagved, bremseskiverne foran er vokset til 380 mm, mens undervognens opsætning er unik for 508 PSE.

Der er ikke meget firmabil tilbage i undervognen på PSE-udgaven. Den er både stiv, adaptiv og meget tæt på jorden. Det samme er kørepositionen, da selv sportsstolene er ‘sænket’ og står på bilens bund. På 20” store alufælge og med et virvar af finner, gæller og anden aggressiv aerodynamik ligner den en firmabil på steroider – præcist som den er.

Det største arbejde for Peugeot Sport, der bygger franskmændenes Le Mans biler, har dog ligget i opsætningen af hybridsystemet. Her er grundopbygningen, energiopsamlingen og kraftfordelingen mellem benzin- og elmotor nemlig den samme, som Peugeot Sport anvender i deres Le Mans racer.

Den samlede systemydelse er 360 hk, hvilket gør Peugeot 508 PSE til den mest kraftfulde produktionsbil i mærkets historie. Kræfterne udgøres af 200 hk fra benzinmotoren på forakslen samt 223 hk fra elmotoren på bagakslen. Der er ingen fysisk forbindelse mellem de to, men de arbejder intelligent sammen og giver firehjulstræk, når der er behov for det.

Forelskelsen

Systemet er ladt op, benzinmotoren er i driftstemperatur og jeg åbner for sluserne i sekundet, jeg møder de første kringelveje i Svendborgs bagland. Og wow. Fra kørepositionen tæt ved jorden mærker jeg, hvordan franskmanden bider sig fast i asfalten.

LÆS OGSÅ | Duel: Sport på to måder med ID.5 GTX og Mustang Mach-E GT

Firehjulstrækket virker intelligent, som den trækker og skubber mig ud af de snævre sving. Der er en helt naturlig agilitet i måden, 508 PSE lader sig kaste rundt, og selvom den er en tung fætter, minder bilens balance i hurtige retningsskifte mere om en lille, legesyg GTI.

Styretøjet er klart til den lette side og uden den telepati med forhjulene, man kunne håbe på; men man lades aldrig i stikken. Som en terrier efter en tennisbold følger franskmandens snude trofast med ind i de skarpe sving på en yderst tillidsvækkende facon – hver gang.

På de mere lineære stykker, der ligger imellem de fynske svingkombinationer, overrasker accelerationen mig oprigtigt. Benzin- og elmotor leverer alt det, de har, i sekundet man vil have det. Selvom accelerationen fra 0 til 100 km/t på 5,2 sekunder er hurtigt, får kraftleverancen mellemaccelerationerne til at føles endnu hurtigere.

Det fortsætter!

Jeg er opdraget til at stoppe, mens legen er god, og efter et par timers underholdning forklædt som arbejde, vender jeg tilbage og får min frokost. Efter en sildemad er det hjemad mod hovedstaden igen, og det bliver langs en mere konform E20-motorvej end de sprøde veje, jeg fandt til formiddag.

LÆS OGSÅ | Test: GT 63 S E Performance er det stærkeste monster fra Mercedes-AMG

På nærmest skizofren facon påtager Peugeot 508 PSE sig rollen som sportslig grand tourer præcist så overbevisende, som den påtog sig hot hatch-rollen tidligere. Her falder den til ro og giver et imponerende niveau af komfort trods sportsundervogn og 20” sutter.

Styretøjet, der, som nævnt, er til den slappe side på sjove veje, bliver først rigtig tungt ved motorvejshastigheder med en uanet mængde af retningsstabilitet til følge. Det er mig reelt imponerende, at man har skabt et chassis og en undervogn, der præsterer to yderligheder som frisk landevejskørsel og rolig motorvejskørsel så godt.

Filmen knækker ikke i kabinen

Dynamikken gør mig blød i knæene; det er nu tydeligt etableret. Kabinen er der egentlig heller ikke en finger at sætte på, da den besidder præcist de fede firmabilstakter, som en almindelig Peugeot 508 gør – bare tilsat en hulens masse sportstrim. Store, fede sportssæder samt neongrønne detaljer og syninger gør kabinen distinkt sportslig.

LÆS OGSÅ | Test: Brian-bil på den fede måde med Ford Focus ST

Firmabilstakterne fortsætter i pladsforholdene, der er uændret sammenlignet med Peugeot 508. I stedet for at lade batteriet æde værdifuld plads i bagagerummet, er det placeret i en ellers uudnyttet zone under bagsæderne. Peugeot 508 er ikke den stationcar med bedst bagsæde plads, men det kan PSE-udgaven jo ikke gøre ved.

Langt fra Le Mans

Så hvad er det, Peugeot 508 PSE gør galt? Tjo, for det første er den ikke en udpræget vellykket plug-in hybridbil. Så godt som systemet fungerer, når det får et par på madkassen, lige så dårligt fungerer det, når gerne vil køre normalt.

Der er klumper i strømmen, og når batteriet er fladt, er systemet noget klodset i sin veksling mellem strøm- og benzindrift. Det tvinges man til at vende sig til, da batteriet som oftest er fladt. El- og benzinmotor er nemlig tydeligt sat op til at yde maksimalt i samspil, og når man tvinger bilen til ren eldrift, er de 51 km, den er opgivet til, et decideret fantasital.

Så fantastisk undervognen er på kringlede landeveje og lineære motorveje, lige så hård og utilgivende er den, når man møder storbyens brønddæksler og vejhuller. Dækprofilen på de 20” store fælge lader alle i kabinen mærke om mønten, man kører over, er plat eller krone.

LÆS OGSÅ | Test: BMW 545e er den fedeste plug-in hybrid

Og nå ja… Så er der prisen. Peugeot 508 PSE starter nemlig i 723.990 kr. Det er over 10.000 kr. dyrere end en BMW 530e Touring med M-Sport Plus-pakke.

Således blev den kraftigste, hurtigste og fedeste personbil fra Peugeot pillet fra hinanden i ét afsluttende afsnit. Og det piner mig. For Peugeot 508 PSE er helt fantastisk, selvom den også er helt håbløs.

Af Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.