november 15, 2022

Første tur: Polestar 2 BST Edition 270 for fuld smadder på Ascari

Öhlins, Pirelli og Brembo har alle haft fingre med i spillet i skabelsen af den sportsligt optimerede Polestar 2 BST. Vi tester den på racerbanen Ascari.

TEKST: Jacob Dalby
FOTO: PR

Fordelen ved at være chef er, at du kan få det, som du vil have det. Hos Polestar er det Thomas Ingenlath, der bestemmer, og Thomas kan godt lide sportslige biler. Det kan hans chefingeniør og testkører, Joakim Rydholm, heldigvis også, så de to kunne for et par år siden hurtigt blive enige om at bygge noget særligt.

LÆS OGSÅ | 2022 oversigt: Se alle elbiler i Danmark samt rækkevidde og pris

Udgangspunktet er en Polestar 2 Performance, så kalder de Polestar 2 Experimental. Der bliver ikke pillet ved drivlinje og kræfter men Joakim tager fælgene, bremserne og fronten fra en Polestar 1 og øger sporvidden en smule. Der bliver også monteret tårnstivere for og bag og vupti; Polestar 2 Experimental er født.

Experimental står klar på Goodwood Festival of Speed i 2021 og interessen er, ifølge Polestar selv, ret massiv. ‘The Beast’, som den også bliver kaldt, er ombejlet og får tilpas med opmærksomhed til, at Ingenlath vil have The Beast i produktion – men kun i ganske få eksemplarer.

SE OGSÅ | Video: Polestar 3 – sådan er den

Blot et år efter står den klar: Polestar 2 BST Edition 270. BST er en forkortelse for ‘Beast’ og Edition 270 står naturligvis for de 270 eksemplarer, den er bygget i. 15 styks af de 270 ender i Danmark – og det er faktisk stadig muligt at få fingrene i et eksemplar.

Kærlighed til Performance

Polestar 2 BST handler for Polestar om at vise sin kærlighed til performance. Selv mener de, at det ligger i deres DNA – og efter at have været bag rattet af både BST men også Polestar 1 må jeg indrømme, at der nok er noget om snakken.

Drivlinjen i BST den samme som i Polestar 2 Performance. Den har naturligvis fået den digitale performanceopdatering, så at de to elektriske motorer yder 476 hk og 680 Nm. Speederresponsen er dog gjort en smule hurtigere.

Til gengæld er der gjort en hel del ud af de mekaniske opdateringer i tæt samarbejde med Öhlins, Pirelli og Brembo.

Öhlins står for undervognen, med specialudviklede 2-vejs dæmpere, der kan justeres mekanisk. De forreste justeres under “motor”hjelmen og de bagerste på selve dæmperne. Undervognen er desuden sænket 25 mm og har fået 20% stivere fjedre. Derudover er der monteret tårnstiver, som er med til at holde det hele på plads og sørger for, at bilen vrider sig mindre.

Ændringerne på undervognen i sig selv er til at tage og føle på og allerede efter de første 100 meter på vej mod banen (mere om det senere), er det tydeligt, at det her ikke er en almindelig Polestar 2.

Pirelli har stået for dækkene, der også er specialfremstillede til Polestar 2 BST – og som skal passe på de 21” store fælge, som også er unikke til Polestar 2 BST med stor inspiration fra Polestar 1. Bremserne fra Brembo er de samme 4-stemplede som på Polestar 2 Performance.

Kosmetisk er det småting og hvis du ser en Polestar 2 BST summe forbi vil du sjældent spotte den som noget særligt – medmindre der tilvælges den karakteriske sorte stribe henover bilen til en merpris på 8.000 kr.

Ellers spotter du BST på de store 21” fælge, den reviderede forkofanger og indfarvede sideskørter i bilens farve. Herudover er der intet der afslører, at der er tale om en limiteret variant.

Dagen i BST

For at få det fulde udbytte af BST og forstå, hvor meget (eller hvor lidt) ændringerne betyder, kræves selvfølgelig en bane. Men vejen til banen er heldigvis ikke hvilken som helst. Det er A-397 fra Marbella til Ronda. En smuk og helt utroligt snoet vej 800 meter op ad bjerget til den legendariske bane, Ascari.

Men faktisk er der ingen tvivl om, så snart vi har kørt 100 meter på offentlig vej, at det her ikke er en almindelige Polestar 2. En hoptimist på instrumentbordet ville have haft overordentligt travlt på den lettere ujævne asfalt i Marbella by. Undervognen støder ikke, men det er helt tydeligt, at BST er hårdere sat op.

Op ad A-397 bliver det kun endnu tydeligere, at der er tale om en sportsligt optimeret variant. BST ligger helt fladt og føles solidt plantet. Blandt andet takket være vægten fra batterierne men ikke mindst de brede dæk, tårnstiveren og selvfølgelig undervognen, der sikrer, at alle fire fødder har fat i underlaget – heletiden. Der er ingen slinger i valsen her.

LÆS OGSÅ | Test: Power for pengene i Polestar 2

Den stivere opsætning smitter samtidig af på styretøjet, der er præcist og det er nemt at vurdere vægtningen og ratudslag i forhold til, hvordan du vil placere snuden igennem svingene. Men problemet med offentlig vej er for det første de irriterende fartgrænser men ikke mindst modkørende. Så inden Ronda drejer vi til højre ud af en lang landevej inden vi igen kan dreje til højre ind på Ascari.

Fri leg

Ascari er for det første et mekka for ultrarige, der har sine egne eksotiske og sportsligt orienterede biler opmagasineret på baneanlægget. Men Ascari er også meget mere end det. Ascari er sat sammen af legendariske sving fra forskellige, kendte racerbaner og en meget teknisk bane at finde rundt på. Den er som skabt til at udfordre fysikkens love i automobilens verden.

Rundt på banen er der fri leg men i pitten vogter Joakim, som jeg nævnte tidligere. Joakim skal guide os i opsætningen af undervognen – fra blød, som man normalt vil bruge i regn og på sne, til helt hård på dage som i dag, hvor den spanske sol danser og termometeret står på 25 grader.

Vi går først fra standardindstillingen, som vi kørte til banen i, til den blødeste indstilling. Det er en helt anden oplevelse end på offentlig vej, for på banen kan Polestar 2 BST presses til sit yderste. I den blødeste opsætning er BST lidt over det hele. Der er lidt understyring her og lidt overstyring der, men uden nogensinde at være svær at kontrollere. Styringen er stadig præcis og det er nemt at mærke, hvor meget man kan presse på inden grebet i hjulene forsvinder.

SE OGSÅ | Video: Den bedste elbil – Tesla eller Polestar?

Inde i pitten fortæller jeg Joakim om mine oplevelser og han kvitterer blot med et: “Just as I thought. We put it in hardcore mode now.” Et hold Polestar-folk omringer bilen, skruer og regerer og jeg får grønt lys til at køre ud på banen igen. Og det er her, det først bliver imponerende.

Med den helt hårde opsætning kommer BST til live og grebet i både forhjul og baghjul føles som at sidde bag rattet af en anden type bil. Undervognen bliver meget kontant og hvor curbs’ene før kunne slå BST en smule ud af kurs bliver der nu kvitteret med et hårdt og kontant afsæt – men dæmpningen er stadig pænt kontrolleret og hjulene når aldrig at slippe asfalten. Det betyder, at vi kan beholde fuld kontrol selv ved maksimalt pres.

Men der er ingen tvivl om, at BST ikke er en racerbil. Det er en relativt tung elbil, der er sportsligt optimeret og som kan skabe underholdning for de største elbils nørder med hang til performance på en bane.

Til nørderne

BST er for de ganske få, der går ekstraordinært op i performance i sin elbil. Den er til Polestar-entusiaster, der synes, det er spændende, at prøve de forskellige opsætninger af undervognen af. Men den er også til dig, der bare godt kan lide at eje noget særligt.

LÆS OGSÅ | Verdens smukkeste: Polestar 1

Med en limiteret produktion på 270 er BST noget særligt allerede dér – men den er mere end bare limiteret. BST er et statement, der beviser Polestars kærlighed til Performance.

Polestar 2 BST Edition 270 koster 639.000 kr. – og det er med alle ekstraudstyrspakkerne monteret. Eneste mulighed for ekstraudstyr er den sorte stribe henover bilen til 8.000 kr. og en særlig lak til 40.000 kr.

Bilbasen var inviteret af Polestar Danmark


SPECIFIKATIONER

Polestar 2 BST Edition 270 

Motor: Elmotor (foran og bagved)
Ydelse: 476 hk/680 Nm
0-100 km/t: 4,4 sekunder
Tophastighed: 205 km/t
Forbrug: 19,4 kWh/100 kilometer
Batterikapacitet: 78 kWh
Rækkevidde: 462 kilometer
Ladekapacitet: Op til 155 kW
Mål (L/B/H): 461/199/145 cm
Køreklar vægt: 2.113 kilo
Trækvægt: 1.500 kilo
Bagagerumsvolumen: 405 liter

Pris: 639.000 kr. (Polestar 2 fås fra 395.100 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Ikke oplyst
Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst


Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Jacob Dalby

Med baggrund i motorsporten fylder biler med sportslige egenskaber det meste af Jacobs bevidsthed – både nye og brugte giver smil på læben.

Det siges i øvrigt, at Jacob kunne køre før han kunne gå, så interessen for biler startede tidligt. Interessen udviklede sig til passion og siden har arbejdet som motorjournalist på blandt andet Bil Magasinet fyldt det meste af de vågne timer.

Forbrugerstof og vejledning er også blandt Jacobs kernekompetencer og han er ikke ked af at fortælle dig, hvilken bil du skal købe næste gang.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS