Video: Kæmpe prisfald på elbiler i luksusklassen
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
TEKST & FOTO Jacob Dalby
Hvor er det befriende endelig igen at have nøglerne til en stor, fed benzinmotor med otte cylindre. Det sker efterhånden sjældent, at en ny bil kommer med den slags, men i ugens testbil kan det ikke være anderledes.
Det er den nye Porsche Panamera. Og for lige at genopfriske hukommelsen, så er Panamera den her 4-personers basse på lidt over fem meter i længden.
Motoren ligger ude foran under den lange snude, og her, i Panamera Turbo E-Hybrid, yder den 680 hk, går fra 0-100 km/t på 3,2 sekunder og stopper først ved 315 km/t. Og så har den endda et bagagerum, der er stort nok.
LÆS OGSÅ | Den næste Porsche Cayenne er fuldt elektrisk
Med introduktionen af den nye udgår Panamera Sport Turismo, stationcarudgaven, desværre. Det var ellers, hvis du spørger mig, den fedeste.
Panamera har ikke mange konkurrenter. Skal man vælge en, er det muligvis den firedørs-udgave af Mercedes-AMG GT.
Designet på den nye Panamera differentierer sig ikke meget fra den gamle. Den er vokset en smule i længde og bredde og så er den generelt skåret lidt skarpere. Personligt synes jeg, den ser hammer godt ud.
Mest markant er de nye forlygter, der er blevet mere firkantede, og en gennemgående lysstribe bagpå. ‘Porsche’ er rykket ned under lysstriben. Meget andet er der ikke at se udenpå.
Motorprogrammet spænder fra indstigningsvarianten med V6 og 353, men den billigste er faktisk Panamera 4 E-Hybrid, der takket være de danske afgifter får en rabat på grund af plug-in teknologien. Det betyder mere udstyr, over 100 hestekræfter ekstra samt firehjulstræk til billigere penge. Den billigste Panamera koster 1.719.990 kr.
Derudover er der Panamera GTS, der kører med V8 uden elektrificering og 500 hk. Og så er der Turbo og Turbo S, der begge har V8 med plug-in hybrid teknologi og en ydelse på henholdsvis 680 og 782 hk.
Testbilen er Porsche Panamera Turbo E-Hybrid. Den starter helt lydløst med elektrisk kørsel. Den har et batteri på knap 26 kWh brutto, der kan lades op med stik, med en opgivet elektrisk rækkevidde på 92 km. Jeg formåede at køre 80 km på en fuld opladning, og selvom det ikke er 92, er det en rækkevidde, der rent faktisk kan bruges til noget i det daglige.
Skal du bede om flere kræfter, vækkes den 4-liters V8’er til live. Ikke med en vild og voldsom lyd, men der er ingen tvivl om, at der er otte cylindre til rådighed. Lyden bliver dog markant bedre, når du trykker på den lille knap med to udstødninger, der åbner et par spjæld for bedre gennemstrømning.
Den samlede ydelse lyder på 680 hk og intet mindre end 930 Nm. Den bruger 3,2 sekunder til 100 km/t med Sport Chrono-pakken og så bliver den bare ved og ved og ved til 315 km/t. Det er ikke accelerationen fra stilstand, der er vildest, det er måden den sætter fra land med 100 km/t – det føles vitterligt som om, den aldrig stopper igen. På eldrift alene er topfarten 140 km/t.
Overgangen mellem el- og benzindrift foregår i øvrigt fuldstændig gnidningsfrit. Kører du eksempelvis på motorvejen, og skal uden om lidt hurtigt, starter V8’eren let og uprovokeret op. Ingen hakken eller ryk – bare en let rumlen fra de otte cylindre.
Fordelene ved E-Hybrid varianterne er flere end blot lokal emissionsfri kørsel. Med E-Hybrid har du også mulighed for at tilvælge undervognen kaldet Active Ride. Ikke adaptiv, men aktiv. Og det er en ret vild oplevelse.
For jeg skal da love for, at den er aktiv. Hvert hjul har sin egen elektriske hydraulikpumpe, der gør, at hvert hjul på millisekunder kan tilpasses underlaget. Den bruger strøm fra bilens store batteri og derfor fås den kun til E-Hybrid varianterne.
Selvom underlaget bølger, er det kun hjulene, der går op og ned – selve karosseriet, som du sidder i, er helt stabilt. (Kan du huske Mercedes-reklamen med hønen, der bliver holdt af videnskabsfolk? Selvom de rykker kroppen, står hovedet helt stille.)
I køreprogrammerne Sport og Sport Plus sørger undervognen for, at bilen ligger så fladt som overhovedet muligt og undgår krængning. Heldigvis går det ikke synderligt ud over komforten, og undervognen håndterer fint ujævnheder.
I Comfort opfører undervognen sig helt anderledes. Her “læner” Panamera sig ind i svinget og forsøger at modstå tyngdekraften og holde bilen i vatter. På den måde rutsjer man ikke fra side til side i sædet. Men du skal styre roligt, for ellers tror bilen, at du er ude på at køre sportsligt.
Undervognen gør Panamera utrolig agil. På lange motorvejsstræk og lige landeveje er der en klar luksuriøs fornemmelse over, hvordan den svæver over underlaget. Men når vejen bugter sig, strammer det hele op, og Panamera får en langt mere sportslig følelse over sig.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Den dyreste bil i Skandinavien
Selv ved lidt hårdere acceleration og nedbremsning er undervognen aktiv. Når du accelerer hæver bagenden sig en smule, for at bagenden ikke skal sætte sig, og når du bremser, sænker den sig, så at bagenden ikke ryger i vejret. Alt sammen for at holde kabinen i ro.
Det er dog ingen hemmelighed, at Panamera vejer rætti’ meget, og det kan selvfølgelig mærkes. Men til trods føles Panamera stadig legesyg – de fleste kræfter sendes til baghjulene, så den logrer fint med halen, hvis du beder den om det.
Sidst men ikke mindst, har undervognen et lille party trick. Når du åbner døren, hæver hele bilen sig lynhurtigt for, at du nemmere kan komme ind og ud. Nogen føler, at de med ét bliver meget ældre, når den gør det – jeg synes det er fedt. Og det gør min søn på tre år i hvert fald også.
Indenfor er der større ændringer end udenpå – her er der masser af ny elektronik. Til de digitale instrumenter er der nu en 12,6 tommer stor skærm og infotainmentskærmen i midten er nu på 12,3 tommer.
I skærmen er der ny grafik og layout. Jeg brugte nok ikke helt tid nok på at tilpasse systemet til mine præferencer og jeg har en oplevelse af, at det er lidt kringlet. Jeg er dog ret sikker på, at du hurtigt vænner dig til det, hvis du giver dig tid til at indstille det, som du foretrækker.
Under skærmen i midten, nede på midterkonsollen, er der et sort panel med touch til de vigtigste og mest brugte funktioner. Det er rart, at funktionerne ikke er gemt væk i den store skærm. Med den haptiske feedback synes jeg faktisk også, det fungerer udmærket.
Hvis du vil have en skærm mere, kan du tilkøbe en skærm i passagersiden også. Det er ekstraudstyr til 23.500 kr. På den kan passageren følge med i blandt andet navigation og musik. Mit bedste bud er dog, at skærmen sjældent vil blive brugt. Spar derfor hellere pengene.
Sæderne støtter godt og man sidder dejligt lavt og omfavnet. Kabinen giver en klar følelse af, at det hele er skruet virkelig godt sammen og med en særlig præcision. Der er intet, der knirker, og alt føles fast.
Den nye Panamera er en nænsom videreudvikling af den gamle. Der er ingen revolutioner at se og kun få detaljer viser, at der her er tale om den nye.
Til gengæld er motorprogrammet opgraderet og særligt E-Hybrid modellerne er blevet mere aktuelle med det større batteri og længere elektriske rækkevidde.
Panamera er selvfølgelig lidt af en dyr sag, men følelsen af bilen er også helt klart luksus. Bilen er velbygget fra yderst til inderst og uanset hvad du rører ved, giver det en tilfredsstillende følelse.
Det samme gælder køreoplevelsen, der også er yderst tilfredsstillende. Med den aktive undervogn bliver Panamera til en tusindkunstner. Særligt i varianten til test, Turbo E-Hybrid, der både er en komfortabel flyder men med ét kan ændre karakter til en agil og lynurtig sportsvogn.
Uanset hvad giver det kun mening at vælge E-Hybrid modellerne – på grund af den lavere afgift. Og så får du med E-Hybrid mulighed for at tilvælge den aktive undervogn. Den koster godt nok 127.000 kr., men pengene er godt givet ud.
Alternativt skal du bare vælge Turbo S E-Hybrid til 3.379.900 kr. – her er den aktive undervogn standard.
SPECIFIKATIONER
Porsche Panamera Turbo E-Hybrid
Sport Chrono-pakke
Motor: Benzin, V8, 3.996 ccm
Ydelse: 680 hk / 930 Nm
0-100 km/t: 3,2 sekunder
Tophastighed: 315 km/t
Forbrug: 21,8 km/l
Mål (L/B/H): 505/194/142 cm
Køreklar vægt: 2.435 kilo
Trækvægt: 0 kilo
Bagagerumsvolumen: 421 – 1.255 liter
Pris: 2.889.900 kr. (Panamera fås fra 1.719.900 kr.)
Privatleasing 12 mdr., 15.000 km/år (engangsydelse/mnd. ydelse): N/A
Beskatningsgrundlag, firmabil: 2.699.900 kr.
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.