Video: Vi tester Citroën Ë-C3 – Danmarks billigste elbil
179.990 kr. koster den nye elektriske Ë-C3. Det betyder, at der lige nu ikke findes en billigere nye elbil. Men får man også en god elbil til den lave pris?
Til denne ugens fund har vi kastet blikket over sundet for at se, hvad vores nabolande kan byde på af vilde brugte biler. For findes der noget dyrere, eller vildere, end den Ferrari F40, der er til salg på Bilbasen? Dét gør der i den grad.
Vores svenske søsterside Bytbil har den, i skrivende stund, dyreste bil i Skandinavien til salg. En Aston Martin Valkyrie AMR Pro – altså, en ekstra hårdkogt udgave af den mest hårdkogte model, Aston Martin nogensinde har lagt navn til. Hvem gider også have en standard Valkyrie?
AMR Pro-udgaven er udelukkende bygget til banebrug, og det vil du hurtigt forstå hvorfor…
Ideen bag Valkyrie starter eftersigende over en middag mellem fire kæmpestore kanoner. Til bords sidder den legendariske F1-designer, Adrian Newey, chefen for Formel 1-teamet Red Bull Racing, Christian Horner, chefen for Aston Martin, Andy Palmer, samt den daværende chef for Aston Martin’s marketing og kommunikation, Simon Sproule. Høje herrer med et seriøst tag på bilindustriens øverste hylde.
Adrian Newey udtrykker et ønske om at bygge den ultimative bil til vejene. Han vil prøve noget andet end det, han kender fra racerbanerne. Christian Horner vil gøre alt i verdenen for at holde på Newey og sikrer sig, at han ikke skifter til en af de store konkurrenter fra Ferrari eller Mercedes. Dette muliggør et samarbejde med Aston Martin, som er mere end klar på at give Newey fuld kontrol og det sidste ord.
Newey lægger det klart fra start, at der ikke bliver sparet på noget. Den nye model bliver kvalmende dyr, skal veje så lidt som muligt, og hvert eneste trick i bogen vil blive brugt.
Valkyrie AMR Pro må, som tidligere nævnt, ikke køres på vejen. Den er kun til søndagssjov for dem, der har såvel pengene som nerverne til at slippe den løs på racerbanen. For dem, der har pengene men ikke nerverne, så fås Valkyrie også i en version med nummerplader, som man kan hente morgenbrød i.
En af forskellene på en standard Valkyrie og en AMR Pro er størrelsen. AMR Pro er med dens optimerede aerodynamik både længere og bredere. Nærmere specifikt er den 266 mm længere og 115 mm bredere end en standard Valkyrie. Ja, selv akselafstanden er vokset med 380 mm.
Begge udgaver deler den skrigende 6,5 liters V12’er med 1.160 hestekræfter. For en sjælden gangs skyld, så er der ingen fancy eller kompliceret hybridteknologi i motoren, men en rendyrket V12’er, der skriger hele vejen op til 11.000 omdrejninger.
Den eneste batteriteknologi, der er at finde, er en lille ekstra motor som hjælper føreren i gang op til 40 km/t, inden man får et spark i ryggen af den aggressive V12’er. Denne feature er Aston Martins diskrete måde at hjælpe ejerne mere, end det er et miljømæssigt initiativ. Med elektrisk starthjælp slider ejerne mindre på den absurd dyre kobling af kulfiber, når de skal ud af garagen, og slipper derfor for et bekosteligt servicebesøg.
Valkyrie-modellen er udstyret med én vinduesvisker, og hvor meget udvikling kan der gå i en vinduesvisker, tænker du nok? Nu skal du bare høre: Vinduesviskeren alene tager over 1 år at udvikle og er bygget og leveret af samme firma, som leverer dele til NASA.
Motor: V12, 6500 ccm, Benzin
Ydelse: 1160 hk / 740 nm
0-100 km/t: 2,5 sek.
Tophastighed: 321 km/t
Forbrug: N/A
Mål (L/B/H): 500/200/101 cm
Vægt: 1.030 kg
Det må være de to ord som beskriver Valkyrie AMR Pro modellen bedst: vægtbesparelser og aerodynamik.
Sammenlignet med den gadelovlige Valkyrie har AMR Pro udgaven dobbelt så meget downforce, grundet den ekstra aero-pakke. Denne downforce gør en lateral acceleration på mere end 3G mulig, hvilket er omtrent det samme, som Kevin Magnussen oplever, når han giver fuld gas i sin Formel 1-racer.
Når det kommer til materialer, så brugte Aston Martin så meget titanium i produktionen af Valkyrie, at den engelske regering på et tidspunkt måtte spørge, hvad der foregik. De enorme mængder titanium påvirkede nemlig prisniveauet for titanium på globalt plan. Sidst noget lignende skete var da det amerikanske flyvevåben udviklede SR-71 Blackbird.
Aston Martin har skåret ned, så selv de mindste detaljer har fået en slankekur. Sædet vejer mindre end døren. Døren vejer mindre end fælgen. Fælgen vejer mindre end dækket. Og sådan kan man fortsætte. AMR Pro udgaven ender med at veje 300 kg mindre end den allerede hardcore standard-udgave. For at opnå dette, gør Aston Martin endda brug af teknologi og metoder, som er forbudt at bruge i Formel 1.
Oprindeligt planlægger Aston Martin kun at producere 15 eksemplarer af Valkyrie. Det bliver opjusteret til 24, så 59, og til sidst ender produktionen på 150 gadelovlige Valkyrie. Dertil kommer 85 eksemplarer af cabriolet-udgaven og 40 af denne hardcore AMR Pro-version.
Aston Martin indser hurtigt, at selv med en nypris på over 20 millioner kroner for standardudgaven (27 millioner kroner for en AMR Pro), er der alligevel rigeligt med købere til denne store satsning. Disse priser er selvfølgelig inden ekstraudstyr og særlige tilvalg. Selv til en startpris på over 20 millioner kroner, har man nemlig ikke frit farvevalg.
Hvis man kigger på tallene, giver det god mening, at Aston Martin vælger at producere 10 gange så mange Valkyrie som først planlagt. Ifølge beregninger fra Bloomberg tjener Aston Martin nemlig lige så meget ved salget af én Valkyrie som ved 21 Aston Martin Vantage.
Eftersom Valkyrie modellen allerede har et par år på bagen, tilbyder Aston Martin, at kunderne kan få forlænget fabriksgarantien. Her er to servicepakker med en servicekontrakt på tre år, som er betingede af, hvor meget bilen har været brugt. Disse koster enten 2,4 eller 3 millioner kroner. Altså, cirka det samme som gennemsnitsprisen på en villa i Danmark.
Blandt verdens allerrigeste er der stor prestige i at få fingrene i disse eksklusive biler, som produceres i begrænsede antal. Det betyder, at de ofte kan sælges med millionfortjeneste, inden de overhovedet er færdigproduceret. Det er også tilfældet med ugens fund. Den forlader fabrikken i 2023 og kan nu blive din for 79 millioner svenske kroner, svarende til 51 millioner danske. Det er 24 millioner kroner mere end basisprisen for AMR Pro-udgaven.
Hvis du er blevet fristet, eller blot vil drømme lidt videre, så kan du se flere billeder af den hos vores svenske kollegaer lige her.
179.990 kr. koster den nye elektriske Ë-C3. Det betyder, at der lige nu ikke findes en billigere nye elbil. Men får man også en god elbil til den lave pris?
Alle biler har fede detaljer. Men Renault Scenic E-Tech Electric har flere end de fleste biler, og her viser vi nogle af de bedste.
Priserne på brugte elbiler bliver konstant sat ned, og fordi forhandlerne vil af med lageret inden 2025, er der vilde tilbud på biler, som stort set er som nye. Spar blandt andet 130.000 kr. på BMW i5.
Elektrisk Ford Puma Gen-E kommer med en rækkevidde op til 376 kilometer fra et lille batteri, og den har 168 hestekræfter. En frisk lille elbil, der ikke må koste meget mere end 200.000 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.