april 23, 2024

Første tur: Den elektriske Porsche Macan er lige så fed, som du håber på

Fra benzin til strøm. Porsche Macan starter en ny karriere som elbil, og meget tyder på, at Porsche får succes med valget.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Bilbasen var inviteret til Frankrig af Porsche

Porsche Macan fylder 10 år i år. 10 år med en SUV, der er kendt for præcision og køreegenskaber bedre end i nogen anden SUV – og for fantastiske motorer. Med den helt nye Macan trækkes de fantastiske motorer ud af ligningen, for Macan er nu altid og hele tiden 100 procent elektrisk.

Som elbil kan Macan ikke imponere med benzinmotorens karakterfulde opførsel, omdrejningsombygning eller unikke lydbillede. Elmotorer er, på godt og ondt, oftest karakterløse og effektive. De varierer i opbygning, men i sidste ende er det meget lidt, der føles forskelligt ved dem.

Det er et valg med karakter, Porsche har lavet. I modsætning til Taycan, som ikke havde en forgænger, overtager den elektriske Macan efter en benzinbil. En benzinbil, der er meget populær rundt i verden, og Porsche lukker ikke helt ned på den konto – i hvert fald ikke endnu. I eksempelvis USA kan man fortsat købe den originale Macan med benzinmotor. I Europa er Macan nu altid en elbil.

På veje af forskellig karakter i Sydfrankrig har jeg lejlighed til at prøve den nye strømførende Macan. Både i den foreløbige basismodel, Macan S, og i den foreløbige topmodel, Macan Turbo. Er Macan en unik karakter eller bare endnu en elbil?

Den runde elegance

Først vil jeg gratulere Porsche med et design, der rammer smukt mellem den originale Macan og en mere moderne statur. På havnen i Antibes, hvor flåden af testbiler holder, er der farveeksplosion. Gul, grøn, sort, blå. Macan i fuldt flor, og mens billeder får den nye Macan til at se lidt undervældende ud fra nogle vinkler, er det i virkeligheden et virkelig elegant design, den kører med.

Macan er en af de mest strømlinede SUV-modeller på markedet, og det er naturligvis for at højne effektivitet og dermed rækkevidde. Det har også givet den et rundt og glat bagparti, der får bilen til at se enormt bred ud. Det er den også, men den ser endnu bredere ud, end målene antyder.

Macan 4 og Macan Turbo har forskelligheder i designet omkring front og bagende. Luftindtag og spoilere. Den slags. Jeg foretrækker det afdæmpede, der kommer med færre spoilere og mindre luftindtag, som Macan 4 står med.

Hvad der ikke nødvendigvis ses på billeder er Macans størrelse. 478 cm lang. Der er da også god plads til fire voksne, et udmærket bagagerum, og der er blevet plads til et frunk på 84 liter. Praktisk til kabler, sprinklerdunk og andet nødvendigt.

Det grundlæggende interiørdesign er varsomt fornyet og minder meget om det, Porsche introducerede i den faceliftede Cayenne. Men der er helt nye toner i forhold til infotainment, som er leveret af Android Automotive. Det er et eksklusivt sted, Android er kommet ind, og systemet fungerer bare, og opdateringer er ikke noget, man skal vente årevis på.

PPE for fremtiden

Der er skrevet spalte op og spalte ned om den elektriske platform, PPE, som Porsche har lavet i samarbejde med Audi. Premium Platform Electric er vejviseren for de kommende års elbiler, så ikke kun for Macan og Audi Q6 E-Tron, men også for blandt andet en elektrisk Cayenne.

Det korte af det lange er, at Macan bruger en 800 volt-teknologi, som også Taycan gør det. Men alt er nyt, mere kompakt og mere effektivt, og så skal Macan kunne lade med op til 270 kW også ved lavere temperaturer. En opladning fra 10 til 80 procent skulle lade sig gøre på 21 minutter.

Batteriet i Macan 4 og Macan Turbo er på 100 kWh, og cirka 95 kWh kan udnyttes. Batteriets 12 moduler er beskyttet af en bundplade af glasfiberforstærket materiale, og modulerne er pakket ind i en stabil alu-indpakning. Modulerne kan skiftes ud, hvis et af dem ikke længere virker.

I Macan 4 hedder rækkevidden op til 613 kilometer, mens den stærkere Macan Turbo stadig er sat til at kunne levere op til 591 kilometer. De to modeller har samme elmotor foran, men bagtil er motorerne forskellige. Porsche lover, for begge modeller, at de ikke kun er effektive, men også altid kan levere den fulde ydelse. 

Bare den lille, tak

I den 584 hk stærke Macan Turbo kører jeg af sted og ender i eftermiddagstrafik og på en selvbestaltet rute, som har mindre at byde på, end nogen bør udsætte Macan for. Forstæder med maksimalt 50 km/t, hvor der er fyldt med biler. Tilstoppede landeveje.

Der er små huller og enkelte stræk, hvor jeg kan lufte alle heste, som i kortere tid ad gangen formerer sig til 639 styk for igen at blive til 584 hk. 3,3 sekunder fra 0-100 km/t i en stor elektrisk SUV. Macan Turbo er overdrivelse og spurtstyrke, hvor det er svært at følge med som chauffør.

Det er en anden verden i Macan 4. Ikke kun fordi den maksimalt leverer 408 hk fra sine to elmotorer, men også fordi den koster 410.000 kr. mindre. Noget mere udstyr i Turbo-modellen. Men alligevel. Over 400.000 kr. 

Man kan altid lægge 100.-150.000 kr. til udstyr i Macan 4, for en Porsche er lavet til tilkøb, for det er den af de to, der giver mest mening. 5,2 sekunder fra 0-100 km/t kan selvfølgelig give problemer overfor en Tesla, men bag rattet af Macan 4 kan man alligevel nyde store kraftressourcer, hurtige mellemaccelerationer og en ydelse, som man meget nemmere kan udnytte.

Alt i udstyr

Testbilerne er pakket til med ekstraudstyr, og der er ingen bil her uden luftaffjedring, bagakselstyring, plus-styretøj og alt muligt andet. Man kan fylde på for 500.-600.000 kr., men man kommer langt med 100.000 kr.

Jeg ville elske at kunne fortælle, hvordan en standardbil kører. Det lader sig så ikke gøre, men med cirka 47.000 kr. til affjedring, aksel og styretøj, kører Macan 4 som en drøm. En levende, dejlig drøm, hvor man får det hele med. 

Porsche kan ikke trylle, og det er et faktum, at Macan 4 vejer over 2,3 tons. Det er ikke skjult, men kiloene virker til at arbejde med og ikke mod køreegenskaberne og komforten. På langt bedre veje, end jeg kørte i Macan Turbo, er Macan 4 lige præcis det, en SUV fra Porsche skal være. Præcis og neutral, stabil og hurtig. Selv på 22” hjul er den uproblematisk ud fra et komfortsynspunkt.

Savner jeg den sekscylindrede motor? Nej, for Macan er i sig selv en stor oplevelse, og faktisk er den kunstige lyd næsten naturlig, og jeg har slet ikke lyst til at slå den fra, som jeg ellers har i biler fra eksempelvis BMW.

Konkurrenter, ja. Den kommende iX3, der også er helt ny og helt anderledes. Polestar 3, måske. I hvert fald søstermodellen Audi Q6 E-Tron. Men en Porsche er og bliver et aktivt valg, hvor andet ikke bare lige er sammenligneligt, og Macan står i en unik position og ligner endnu et elektrisk hit fra Porsche.


SPECIFIKATIONER

Porsche Macan 4 

Motor: Elmotorer (for og bag)
Ydelse: 387 hk/650 Nm*
0-100 km/t: 5,2 sekunder
Tophastighed: 220 km/t
Forbrug: 17,9 kWh/100 km
Rækkevidde: 613 kilometer
Batteristørrelse: 100 kWh
Ladekapacitet: 270 kW
Mål: 478/194/162 cm
Køreklar vægt: 2.330 kilo
Trækvægt: 2.000 kilo
Bagagerumsvolumen: 540-1.348 liter + 84 liter foran

Pris: 769.900 kr. (Macan fås fra denne pris)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Ikke oplyst
Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst

*Op til 408 hk med launch control

Del artikel:

Brugte Porsche Macan til salg på Bilbasen

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS