Det kan godt være, at Kamiq ikke er den, der skiller sig mest ud. Men selvom den er konventionel, byder den på brugbare kvaliteter i hverdagen.
TEKST & FOTO Jacob Dalby
Man skal stå tidligt op, for at følge med konkurrencen for de små SUV’er. En bilklasse der tæller så mange spillere, at man må skille sig ud for ikke at blive glemt i mængden.
Hos Skoda hedder den mindste SUV Kamiq og den er lillesøster til de større Karoq og Kodiaq. Og Kamiq har netop fået et facelift, der skal være med til at holde den relevant blandt de utallige konkurrenter.

Fra egen koncern konkurrerer Kamiq mod VW T-Cross og Seat Arona. Derudover rummer slagmarken desuden Ford Puma, Peugeot 2008, Renault Captur og ikke mindst den populære Toyota Yaris Cross.
Kamiq er en af de modeller, der nemt bliver glemt i trængslen. Men nu skal et facelift sørge for, at modellen holder stand mod resten af feltet.
Hvad er nyt?
Udefra ses faceliftet på en bredere grill med en lidt anden form. LED-kørelysene øverst på fronten er blevet endnu smallere, ligesom de bredere hovedlygter også er gjort smallere. Kamiq kan nu også fås med adaptive matrix-LED-forlygter.





Bagpå er ændringerne sværere at spotte, for formen på baglygterne er der ikke ændret på. På bagenden er det kofanger og reflekser, der afslører den faceliftede model.
Interiøret har ikke modtaget større ændringer, men der er alligevel vigtige nyheder. Digital instrumentering med 8″ skærm og infotainment med 8,25″ touchscreen er nu standard i alle versioner af Kamiq.
Læs også: Ny etape for Skoda Kamiq og Scala
Materialer med mindre klimaaftryk er også rykket ind i Kamiq. Genanvendte materialer bruges til indtrækket, gulvmåtterne, og dørpanelerne er lavet af fibre fra blandt andet hampplanter.
Hvordan skiller Kamiq sig ud?
Skoda har et es i ærmet, der særligt betyder meget for børnefamilier: Plads! Holdt op mod de to sammenlignelige modeller fra samme bilkoncern, Seat Arona og Volkswagen T-Cross, er Kamiq en markant længere bil. Alligevel koster Kamiq mindre end de to.

Samtidig brillerer Skoda i at “udhule” karrosseriet for at give god plads, så man får rigtig meget brugbar plads i Kamiq. Bagagerummet på 400 liter (op til 1.395 liter, hvis man er en eller to i bilen) er både stort og gennemtænkt med Skoda-vanlige detaljer.

Der er så god plads i den tjekkiske SUV, at den uden problemer kan sammenlignes med større biler. Biler som principielt er helt sammenlignelige, for eksempel Hyundai Kona og Mazda CX-3, virker som forkrampede mikrobiler ved siden af Kamiq.
Hvordan kører den?
Motorprogrammet spænder fra den 3-cylindrede 1-liters TSI-motor med 95 hk, hvor man må leve med en 5-trins manuel gearkasse. For at få større spænd i gearingen skal man op i varianten af samme motor med 115 hk, og her har man også mulighed for at vælge en 7-trins automatisk dobbeltkoblingsgearkasse (DSG). Den er standard med modelprogrammets mest avancerede og stærkeste motor med 150 hk, 1,5 TSI. Ingen mild-hybrid, hybrid eller plug-in hybrid på programmet.
Testbilen er med 115 hk og 7-trins DSG. Det er langt fra en sprinter, men kræfterne passer fint til resten af bilens formåen.

Kamiq er nemlig hverken sat op til at være legesyg eller som vinder af lyskrydsdueller. Til gengæld er den komfortabel her på de standard 16” fælge. Den krænger ikke for meget og styringen er tilpas tung til at snuden placeres præcist.
Den er nem at overskue og betjene, selvom der måtte være diverse forstyrrelser fra andre personer i bilen og er i det hele taget nem og overskuelig at have med at gøre på farten. Apropos fart passer de 115 hk fint til størrelsen – pas derfor på med at vælge den mindste motorvariant med 95 hk, der nok bliver lige brystsvag nok.
Er der stadig plastik?
Det er der, men her i den faceliftede model er der mindre, og sammen med de nye materialer på instrumentbordet er her faktisk ret behageligt. I kabinen er det svært at argumentere for, at man skal vælge en T-Cross.






Ikke mindst takket være de fysiske knapper til indstilling af klimaanlægget, der med længder er federe at betjene end touchknapperne i en T-Cross. Den store 8,25” skærm er standard i alle udstyrsniveauer og fungerer intuitivt og hurtigt.
Den 8” digitale instrumentering er med faceliftet også standard og kan indstilles i flere forskellige skærmbilleder, der passer til dine præferencer.



Til gengæld er trådløst Apple Carplay først en del af pakken med ‘Selection’-udstyr. Lidt en skam at det ikke er standard i det billigste udstyrsniveau.
Kvadratisk, praktisk, go’
Designet er ikke rigtig iøjnefaldende, den styrer ikke super fedt, men den er komfortabel og der er masser af plads, hvilket gør den til en virkelig behagelig samarbejdspartner.

Det kan godt være, at Kamiq er konventionel og går i et med alt andet i gadebilledet, men som lille SUV byder den på mange af de kvaliteter, der gør den nem og komfortabel at leve med i det daglige.
SPECIFIKATIONER
Skoda Kamiq Selection
Motor: Benzin, R3, 999 ccm Ydelse: 115 hk / 200 Nm 0-100 km/t: 10,2 sekunder Tophastighed: 195 km/t Forbrug: 17,5 km/l Mål (L/B/H): 424/179/156 cm Køreklar vægt: 1.254 kilo Trækvægt: 1.200 kilo Bagagerumsvolumen: 400 liter Pris: 304.995 kr. (Kamiq fås fra 224.995 kr.) Privatleasing 12 mdr. (engangsydelse/mnd. ydelse): 9.995 kr. / 2.495 kr. Beskatningsgrundlag, firmabil: N/A