Internettet raser over det nye Jaguar
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
Af: Morten Bek / d. 28. januar 2019
Skoda bruger en smart metode, som skiller det tjekkiske bilmærke ud fra mængden. Med biler som Octavia og Superb har tjekkerne lavet biler, som målt i centimeter ligger mellem forskellige størrelser biler. Priserne ligger for det meste tæt på konkurrenterne i den mindre af de to klasser. Du får derfor mere plads for pengene end hos de andre bilforhandlere. Hvis først du har prøvet at sidde på bagsædet af Superb, så glemmer man aldrig, hvor imponerende benpladsen er.
Den nyeste model fra Skoda er Kamiq. Og selvom den i princippet er den første mini-SUV fra Skoda, så er der ikke meget mini over den. Holdt op mod de to sammenlignelige modeller fra samme bilkoncern, Seat Arona og Volkswagen T-Cross, er Kamiq en markant længere bil. Alligevel koster Kamiq mindre end T-Cross.
Vores testbil ligger midt i på prislisten, udstyret med en benzinmotor på 1 liter, trecylindret med 115 hk, automatisk dobbeltkoblingsgearkasse med 7 trin og Ambition-udstyr.
Kamiq er tæt på at være lige så lang som Volkswagen Golf, og da Skoda brillerer i at “udhule” karrosseriet for at give god plads, så får man rigtig meget brugbar plads i Kamiq. Fire voksne får ikke problemer med at sidde sammen i bilen over længere tid, uden at komme op at skændes.
Bagagerummet på 400 liter (op til 1.395 liter, hvis man er en eller to i bilen) er både stort og gennemtænkt. Fra midterste af de tre udstyrsniveauer, som testbilen kommer i, er der bl.a. lys i siden af bagagerummet, som kan tages ud og bruges som lommelygte. Smart og typisk Skoda.
Der er så god plads i den tjekkiske SUV, at den uden problemer kan sammenlignes med større biler. Biler som principielt er helt sammenlignelige, fx Hyundai Kona og Mazda CX-3, virker som forkrampede mikrobiler ved siden af Kamiq.
Skoda vægter typisk ikke dynamikken højt, når de skal justere køreegenskaberne i bilerne. Det lader man søstermærket Seat om. Kamiq er mere afslappet end Seat Arona, og det har både fordele og ulemper. Her er færre stød gennem undervognen op gennem bil og sæder, så affjedringskomforten er meget fornuftig, men styretøjet er upræcist omkring midterstillingen.
Testugen bød på masser af hård vind, og mens undervognen føles stabil, så giver styretøjet indtrykket af en vindfølsom bil. Styringen kan heller ikke levere varen, når undervognen folder sig ud med godt vejgreb og stabilitet i svingene. Så hellere tage den lidt mere med ro.
LÆS OGSÅ | Test: Ny BMW 1-serie kan mere end den gamle
115 hk er passende til Kamiq. Vi har endnu til gode at prøve basismodellen med 95 hk, men meget siger os, at benzinmotoren i testbilen med 115 hk er minimum til SUV’en. 1-liters motoren er klar med solide muskler fra lave omdrejninger, hvorefter kræfterne ret hurtigt ebber ud.
Vi jagter alligevel ikke høje omdrejninger, for et godt stykke før det røde felt begynder den trecylindrede motor at støje og vibrere. Igen, så hellere tage den lidt med ro og nyde komforten.
Tre af de vigtigste biler i klassen er Volkswagen T-Cross, Ford Puma og Hyundai Kona. Ford Puma har vi endnu til gode at prøve, mens både T-Cross og Kona er gode bud i klassen. I kraft af sin rummelighed kan Kamiq uden videre konkurrere med modeller som Nissan Qashqai — altså en bil i det, der i princippet hører til i klassen over.
Den billigste Kamiq er udstyret så sparsomt, at prisen på 194.995 kr. skal tages med stor skepsis. Til den pris får man hverken aircondition, fartpilot eller varme i sæderne. Udstyr som stort set alle biler i klassen har som standard.
Kamiq er en af de mest rummelige og komfortable i klassen, men de færreste vil undvære aircondition i en ny bil, så det kan ikke veje op for det manglende udstyr. Det fås i en pakke med læderrat og varme i sæderne til 15.000 kr., og så er man tæt på den langt bedre udstyrede Kamiq Ambition til priser fra 219.995 kr.
LÆS OGSÅ | Test: AMG C 43 Coupé og det billige medlemskab
Kamiq er helt ny og uden en direkte forgænger. Så vi skal tre år tilbage i tiden for at finde en lille SUV fra Skoda i form af den spændende Yeti. I Danmark er den næsten lige så svær at finde som den afskyelige snemand, som har lagt navn til bilen.
I mange lande var Yeti et stort hit. Hvorfor danskerne aldrig er faldet for det ekstremt fleksible interiør og de gode køreegenskaber, kan være svært at forstå. De første Yeti er ved at være 10 år gamle, og der er kun 38 eksemplarer til salg, da vi tjekker på Bilbasen.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Renault 5 E-Tech Electric kommer i foråret 2025 med retro-charme og rækkevidde op til 410 kilometer. En sammenligning med den første Zoe viser, hvor langt batteriteknologien er kommet.
Med den nye MMA-platform, som debuterer i den elektriske CLA, vil Mercedes ramme ekstremt høj effektivitet. En udgave med benzinmotor skal desuden byde på forbrug som en diesel.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.