Test: Ny Porsche Panamera med særdeles aktiv undervogn
Få ting afslører, at der er tale om den nye Panamera. Men under huden gemmer sig et større batteri i plug-in varianterne og en ret vild undervogn.
TEKST & FOTO Jacob Dalby
Det er sjovt, som prioriteterne ændrer sig, som tiden går. For bare fem år siden kunne jeg ikke komme på noget mere sexet end en lav, hård, to-dørs coupe, som kræver akrobatiske øvelser at komme ind og ud af.
LÆS OGSÅ | TEST: Skoda Kodiaq har oceaner af plads og fedt design, men den er presset af en anden Skoda
Klip til to små børn, dobbeltbarnevogn og uanede mængder udstyr til selv de helt små ture i bil. I dag er noget af det mest tilfredsstillende i en bil, for mig, plads. Det er decideret befriende, og en lille smule sexet, med et bagagerum, der rummer alt vores lo… helt uden problemer.
Det gør bagagerummet i Skoda Kodiaq. For filan, der er meget plads. I varianten med fem sæder (den fås også med syv) er der plads til 835 liter og foldes bagsæderne ned, rummer det 2.065 liter. 2.000! Slut med at skille barnevognen ad.
Alle taler om elektrificering, men Kodiaq er fra 2017 (faceliftet i 2021) og her findes ikke snerten af elektrificering. Så skal man vælge den med ren benzin eller ren dieselmotor.
Varianten til test er den lille dieselmotor med 150 hk. Der er også en firehjulstrukket diesel med 200 hk og så er der to benzinmotorer: En 1,5-liters med 150 hk og en 2-liters med 190 hk. Alle motorvarianterne kommer med DSG-automatgear som standard.
Den billigste er den lille benziner med sin startpris på 494.995 kr. Mange penge tænker du måske. Og ja, det er mange penge. Men konkurrenterne er lige så dyre. Tag eksempelvis Peugeot 5008 med sin startpris på 484.990 kr.
Selvom det nærmest er tabu, er der ingen tvivl om, at dieselmotoren passer rigtig godt til Kodiaq. Der er noget befriende ved at sætte sig ind i en bil med fuld tank og et display, der viser +800 km rækkevidde. Momentet fra dieselmotoren er samtidig et godt match til den store bil – og de 150 hk er OK. Mange vil mene, at det er til den svage side og Kodiaq fortjener måske en større overarm. Men det er rigeligt til de fleste.
Dieselmotoren med 150 hk er godt 20.000 kr. dyrere og den halvårlige ejerafgift er 2.060 kr. mod 1.310 kr. i benzinvarianten. Til gengæld kører dieselmotoren op til 18,2 km/l, hvor benzinmotoren må nøjes med 14,1 km/l. Og så må dieselmotoren trække 2.000 kg hvor benzinmotoren må nøjes med 1.800 kg.
Den lille dieselmotor må altså være svaret – merprisen til trods.
Når nu prisen for en sprit ny Kodiaq er høj, kan det være fornuftigt at se i retning af de brugte. Der er i skrivende stund og 100 til salg på det danske brugtbilmarked.
En Kodiaq med 150 hk dieselmotor, der har kørt under 100.000 km., koster omkring 400.000 kr. Vil du have den faceliftede model starter den ved omkring de 420.000 kr.
LÆS OGSÅ | Hvor langt kan du køre sidelæns i en Skoda?
Facelift siger du? Jep, et meget lille et. En større grill er kommet til, og den har fået et knæk i hver side. Men herudover er det stort set umuligt at se forskel. Skoda-logoet er dog fjernet, så nu står der i stedet SKODA. Baglygterne har, som grillen, fået et hak i siden (og nyt indre design), men jeg er nødt til at finde billeder af den gamle for at se, at der er sket noget.
Det overvældende rummelige interiør har Skoda pillet endnu mindre ved. Et nyt rat med to eger er standard. Digitalinstrumenteringen er dog en virkelig opgradering. De gamle analoge instrumenter havde de fleste tal på hovedet, og hvide ringe omkransede indersiden af speedometer og omdrejningstæller, og det var en dårlig kombination.
I den nuværende og aldrende Kodiaq måtte vi se langt efter nogen form for elektrificering – men det er der lavet om på i den nye model, der bliver præsenteret til efteråret og starter produktion i andet kvartal af 2024.
Den nye Kodiaq kommer som plug-in hybrid med et batteri på 25,7 kWh. Det giver en opgivet elektrisk rækkevidde på 100 km. Samtidig kan batteriet lades op med 11 kW hjemme i carporten (ligesom de fleste elbiler) og op til 50 kW hurtigladning på farten.
Samtidig vokser Kodiaq i længden, så at bagagerummet bliver endnu større. I udgaven med fem sæder rummer bagagerummet 910 liter. Det er stadig ikke nok til at vælte Peugeot 5008 af pinden, der har plads til hele 1.060 liter.
SPECIFIKATIONER
Skoda Kodiaq 2,0 TDI
Motor: Diesel, 1.968 ccm, V4
Ydelse: 150 hk/ 360 Nm
0-100 km/t: 9,6 sekunder
Tophastighed: 204 km/t
Forbrug: 18,2 km/l
Mål (L/B/H): 470/209/168 cm
Køreklar vægt: 1.769 kilo
Trækvægt: 2.000 kilo
Bagagerumsvolumen: 835 liter
Pris: 515.995 kr. (Kodiaq fås fra 494.995 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 24.995 kr. / 6.099 kr.
Beskatningsgrundlag, firmabil: 456.847 kr.
Få ting afslører, at der er tale om den nye Panamera. Men under huden gemmer sig et større batteri i plug-in varianterne og en ret vild undervogn.
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.