Test: Nio ET5 har, hvad der skal til – men prisen spænder ben
Nio ET5 lægger sig solidt i slipstrømmen på storebror ET7 med en pris, der er mere spiselig – men er den spiselig nok?
TEKST OG FOTO: Morten Bek d. 16. oktober 2021
Tesla er på alle måder anderledes. Mens de amerikanske elbiler, som alle andre biler, har fire hjul og alt hvad der ellers er basalt for at en bil er en bil, så adskiller Teslas modeller sig fra alle konkurrenter på de fleste andre områder.
Antallet af hestekræfter mener amerikanerne ikke er sådan rigtig vigtigt at oplyse. Og heller ikke kapaciteten i batterierne. Men du kan i stedet få serveret accelerationstiden fra 0-100 km/t og rækkevidden.
Specifikationer
Tesla Model Y Dual Motor Long Range
Motor: To elmotorer (for + bag)
Ydelse: ikke oplyst
0-100 km/t: 5 sek.
Tophastighed: 217 km/t
Rækkevidde: 507 kilometer
Pris: 499.412 kr. (Model Y fås fra denne pris)
Designet er vindglat, bilernes interiør minimalistisk i en grad, så selv Volkswagens ID-modeller virker overbebyrdede med knapper. Og som eneste bilmærke har Tesla et netværk af ladestandere, så det, stort set, lader sig gøre at tage på langtur uden at rækkevidden bliver en bekymring. At danske bilkøbere synes, det er særdeles attraktive kendetegn, kan jeg virkelig godt forstå. Udbredelsen af især den prisbillige Model 3 er derfor nem at forklare.
LÆS OGSÅ | 2021 oversigt: Se alle elbiler i Danmark samt pris og rækkevidde
Med den nye Model Y kommer den fjerde model fra det amerikanske mærke med Elon Musk i spidsen. Og mens den mellemstore SUV støder på et stort antal konkurrenter lige fra Audi Q4 E-Tron over Ford Mustang Mach-E til MG Marvel R så var Model 3 unik på markedet, da den kom frem. Den føles faktisk stadig unik – mest på godt, men også lidt på ondt.
Konkurrentmassen forklarer det meget godt. En mellemstor crossover/SUV, hvor formålet er at bilen er en mere rummelig og tidstypisk model sedanen (som Model 3 er), og salgspotentialet er derfor meget stort. Karrosseritypen, størrelsen og den elektriske drivlinje – med Model Y rammer Tesla lige ned i et af de vigtigste segmenter lige nu.
Den vindglatte Model Y er 475 cm lang, og mens billederne godt kan snyde, så er Y’eren meget højere end Model 3. 18 cm højere, for at være præcis, og når du ser den på gaden, vil du slet ikke være i tvivl om dens SUV-identitet. For mig er designet for meget lig Model 3, og mens mærkeidentiteten dermed er helt i top, er det påfaldende (fantasiløst), hvor meget Model Y ligner en Model 3 med hævet tag.
LÆS OGSÅ | VIDEO: Audi E-Tron GT – den bedste elbil i verden?
Det gør den rummelig, det høje tag. Langt fra så luftig som den store X, men langt mere luftig og mindre intim end 3’eren, som desuden har et bagsæde, som ikke er komfortabelt. I Model Y sidder man i bagsædet mere naturligt og har rigtig god lofthøjde, så til fire voksne er pladsforholdene rigelige.
Bagagerummet er mere rummeligt end i en konkurrent som Hyundai Ioniq 5 og nogenlunde som i den rummelige Skoda Enyaq. På et senere tidspunkt vil Model Y kunne fås med syv sæder, men hvornår det sker, er ikke helt på plads.
I første omgang kommer Model Y blot i en enkelt version. Dual Motor (to elmotorer – en for og en bag) Long Range (stort batteri for lang rækkevidde) med firehjulstræk. Du kan bruge et par timer på at blive klog på antal hestekræfter og batteristørrelse, som jeg skrev i starten, og alligevel komme mere forvirret ud i den anden ende.
LÆS OGSÅ | TEST: Tre elmotorer giver Audi E-Tron S Sportback stort overskud
De to motorers samlede ydelse ligger i omegnen af 390 hk, men det er ikke et 100 procent officielt tal, så jeg holder mig til, at Model Y Long Range kan gå fra 0-100 km/t på 5 sekunder og har en topfart på 217 km/t. Leveringen til kunderne er så småt rullet i gang, og i starten af 2022 får Long Range følgeskab af den omkring 460 hk stærke Model Y Performance. 3,7 sekunder til 100 km/t, topfart 241 km/t.
Batteriet i Model Y Long Range giver en WLTP-rækkevidde på 507 kilometer, og den kan lades med op til 250 kW, som er langt mere end de fleste konkurrenter.
Fordi der ikke er en standardmodel med en enkelt elmotor og baghjulstræk, som det er tilfældet i Model 3-modelprogrammet, starter Model Y-prisen cirka 100.000 kr. over den lavere 3’er: 499.412 kr. Det er i udgangspunktet en pris, som gør den usammenlignelig med biler som Audi Q4 E-Tron og Kia EV6, men det er kun, hvis man ikke tager sig tid til at sammenligne priser og udstyr.
LÆS OGSÅ | DUEL: Er Polestar 2 elbilen, der kan vippe Tesla Model 3 af pinden?
Model Y Long Range er udstyret med glastag, lynopladning, et fremragende lydanlæg, el-justerbare sæder, elektrisk bagklap og fuld sikkerhedspakke, og de eneste tilvalg er metallak (9.500 kr.) og testbilens 20” alufælge (17.500 kr.), som erstatter 19” hjul.
Hvis du begiver dig ud i at konfigurere en Audi Q4 E-Tron eller en Skoda Enyaq til et tilsvarende niveau, så vil de biler – med færre hestekræfter og langsommere ladning – også ramme 500.000 kr. Så det vil være forkert at kalde Model Y en dyr bil. Men dermed ikke sagt, at en basismodel med baghjulstræk ikke ville pynte på modelprogrammet.
Model Y har en køreklar vægt omkring 2 tons, som i dag ikke er et hverken højt eller uhyrligt tal. Vi har med en stor og kraftfuld bil at gøre, og en sammenlignelig crossover med PHEV-drivlinje vil ligge i samme vægtklasse.
LÆS OGSÅ | Populære elbiler i elgtest: Ford Mustang Mach-E dumper
Et lavt tyngdepunkt gør Model Y stabil, og svingenskaberne er mindre påvirket af krængning end du vil opleve i en VW ID.4. Model Y har et tungt og, i sammenligning med konkurrenterne, direkte styretøj, som ikke direkte kan oversættes til agilitet eller dynamik. Den er meget højere end Model 3, og det skal kunne mærkes.
Støjniveauet er ganske imponerende. Det usædvanligt vindglatte karrosseri giver ingen vindstøj, så støjen i kabinen kommer mere fra dækkene. Med 20” hjul er undervognen stram som i en SUV fra BMW, men det er ikke på et niveau, som gør sig rigtig negativt bemærket på brosten, samlinger og bump.
Først lidt om kræfterne i Model Y Long Range. Jeg kommer direkte fra en Skoda Enyaq Sportline med 204 hk og baghjulstræk, og kræfterne i Model Y er selvfølgelig på et andet niveau. Maksimal acceleration i Skoda Enyaq giver en blød og behagelig fremdrift – i Model Y rykkes du hurtigt tilbage i sædet og har imponernede overhalingsevner til din disposition.
Det er langt fra samme vanvittige acceleration som i Model S eller Audi E-Tron RS GT, men for en familiebil er det nok til at være meget imponerende kræfter.
SE OGSÅ | VIDEO: Så meget sparer du med en elbil
Med en WLTP-rækkevidde på 507 kilometer er rækkeviddeangsten ikke stor. Mest af alt fordi Tesla har stor erfaring med batteriteknologi, og kWh-forbruget virker lavt, så selv motorvejsture med 120 km/t ikke giver sved på panden. Men også fordi Tesla har sit Supercharger-netværk, som bl.a. i Middelfart og Slagelse giver hurtig og ekstremt nemt tilgængelig opladning for Tesla-ejere.
Det giver en helt anden selvsikkerhed at køre elbil, når ladenetværket er tilgængeligt og stort – i modsætning til det mareridt man kan udsættes for ved eksempelvis Clevers få “lynladestandere”, som der er alt for langt i mellem.
Model Y er ikke et spring frem for Tesla, men den er stadig foran de fleste konkurrenter, når det gælder rækkevidde og lademuligheder.
Nio ET5 lægger sig solidt i slipstrømmen på storebror ET7 med en pris, der er mere spiselig – men er den spiselig nok?
Hvornår kan det egentlig betale sig at reparere på en gammel bil, man gerne vil sælge? Læs med her og find ud af det.
Føler du, at livet bag rattet af din Golf eller Focus er lidt langtrukkent? Vi har samlet tre bud på biler med over 250 hk, der kan gøre livet lidt sjovere, uden det koster spidsen af en F-35.
Det ser ud til, at Volvo EX90 bliver præcist den strømførte luksusssvensker, vi alle regner med. Vi har fået første kig på flagskibet.
EQS SUV 680 er den første elbil fra Mercedes-Maybach, og den 658 hk stærke SUV er smurt ind i luksus og overflod.
Volkswagen har premiere på sit nye elektriske flagskib – ID.7. Den store model kommer med ny elmotor med 286 hk og rækkevidde op til 700 km.
Lancia skal tilbage på landkortet, og det sker med en genstart. Ny designlinje, italiensk luksus – og i 2024 den første nye model. Konceptbilen Pu+Ra viser vejen.
Launch control. To ord du nok ikke havde forventet at høre i sammenhæng med en Volkswagen Lupo, men den er god nok. Ugens fund er et komplet sindssygt et af slagsen.