Fuld fart på familien: Kia EV9 GT har 509 hestekræfter og kunstige gearskift
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
Af: Simon Hallenslev / d. 17. februar 2021
Rally Sport. Rigtig Sej. Rustent Søm. RejeSalat. Forkortelsen ’RS’ kan betyde mange ting uden en forklaring heraf. For tjekkiske Skoda er forkortelsen en fejring af deres lange og succesfulde historie i rallysporten.
Den slags historie er letkøbt marketing, hvorfor forkortelsen smøres på modeller med blot et strejf af sport. Octavia var den første personbil fra Skoda til at få RS-logo på bagsmækken, og den blev hurtigt kendt for at være en hård og underholdende banan med praktikken i orden.
Men bananen er blevet blød med tiden. Det har min kollega Anders Berner allerede snakket om i sin video, som du finder sidst i artiklen. Derfor begiver jeg mig ud i en forklaring af, hvad RS-navnet praktisk køber dig. Jeg skal nok også forsøge at gøre rede for, om det holder eller ej.
Motor: R4, 1.395 cm, benzin + el
Ydelse: 245 hk
0-100 km/t: 7,3 sek.
Tophastighed: 225 km/t
Forbrug: 83,3 km/l
Rækkevidde på el: 62 km
Startpris: 389.995 kr.
(Octavia Combi iV starter fra 319.995 kr.)
Skoda Octavia iV Combi, altså den billigste husmandsudgave af Octavia stationcar som plug-in hybrid, starter ved 319.995 kr. Skoda Octavia iV RS Combi, den såkaldte sportsudgave, starter ved 389.995 kr. Det er immervæk 70.000 kr. til forskel, som bør kunne mærkes i de flestes husholdningsbudget.
Til den pris får du blandt andet 41 hk ekstra; Den almindelige iV har 204 hk mens iV RS kan bryste sig af 245 hk. I RS kommer også et elektronisk spærredifferentiale på forhjulene, der skal bistå til ekstra greb, når de 245 hk slippes løs. Men lidt hurtig hovedregning afslører, at man betaler 1.700 kr. pr. ekstra hk i RS’eren. Det virker voldsomt, så hvad får man ellers?
RS-merprisen får en pæn portion af sin berettigelse i kabinen, der ganske enkelt er dødhamrende lækker, selvom det kun er detaljer, der adskiller den fra husmands-varianten. Det første, man ser, er de store RS-cup sæder foran.
Jovist, de store sæder tager lidt af udsynet for bagsædepassagererne. Men når først man har snoet bagdelen i sædet, skænker man næppe passagererne bag sig en tanke. Ikke nok med at sæderne ser fede ud, så sidder man helt fænomenalt i dem. Det er en vigtig pointe, fordi jeg faktisk oplevede at sidde dårligt i standardsæderne i Octavia iV, da jeg testede den mod VW Golf 8 eHybrid.
LÆS OGSÅ | DUEL: Golf eHybrid vs. Octavia iV – er VW foran Skoda som plug-in?
Glem stof og pianolak. I Octavia RS er der læder og alcantara über alles, som tilmed er afsluttet med frække røde syninger. Rattet i RS er tre-eget med nupret læder for bedre greb og er også en kende tykkere end det, du finder i den almindelige Octavia iV.
De plastmaterialer, der i Octavia iV ville have været pianolak, er i Octavia RS beklædt med en kulfiber-folie. En lille detalje, der gør en stor forskel. RS’eren er også den eneste Octavia, der får ambiente-belysning i kabinen som standard. Et let dæmpet rødt lys, der matcher de røde syninger, ser bare lækkert ud.
Det er ikke fordi, at Octavia RS er en helt anden bil udadtil, når man sammenligner med den almindelige version. Men Skoda har ændret de helt rigtige små detaljer, der får Octavia til at se betragteligt mere bøffet ud. Og det gælder også hvis man ser bort fra denne knaldrøde lakering, der utvivlsomt gør en forskel.
Octavia RS har fået ny for- og bagkofanger. Forkofangeren har fået et nyt og væsentligt større luftindtag under grillen og en kant, der flugter med den designlinje, der løber op langs bilen. Også bagkofangeren er blevet beriget med to luftindtag (uden egentlig funktion) samt to store afgangsrør.
Som standard er der en del trim på bilens eksteriør, der er farvet sort som standard på RS. Det er listen rundt om kølergrillen, vindueslisterne, listerne om luftindtagene og sidespejlene, der er sorte. Herudover står RS på nogle mere sporty 18-tommer alufælge samt på en lidt lavere undervogn. Alt dette er små detaljer, der er med til at få Octavia RS til at se mere sprød ud.
Kabinen er lækker og sporty, mens bilen udadtil er klistret ind i fede RS-detaljer. Selvom det som udgangspunkt er fedt nok, så gør det jo ikke bilen som helhed sportslig. Det er her, kæden springer af for min gode kollega Anders Berner – og også gør det for mig.
Forklaringen skal findes i historien. Den første Octavia RS blev i 2001 bygget i et begrænset antal for at sikre Skodas deltagelse i WRC (World Rally Championship). Den blev lynhurtigt en legende, og Skoda kunne med ro i sindet skrue gevaldigt op for produktionen, da anden generation skulle produceres.
SE OGSÅ | VIDEO: Den bedste og VÆRSTE Skoda gennem tiden
En Skoda Octavia RS har aldrig været hurtig-hurtig. Men de har alle dage været hårde, kontante og underholdende, uden at gå på kompromis med praktikken. Den nye Skoda Octavia RS er kvik og den har praktikken i orden. Den er bare desværre hverken hård, kontant eller specielt underholdende — ikke engang med alt motor, gearkasse og undervogn i sport-modus.
Hermed ikke sagt, at Skoda Octavia RS ikke længere er en god bil. For det er den virkelig. Den er velkørende, praktisk og i mine øjne superflot at se på indvendigt som udvendigt. RS-forkortelsen har bare betydet mere end det, og det er derfor, man får en lunken fornemmelse, trods bilen er ’røvgod’, som Berner siger det i videoen herunder. Det er en fed Octavia. Det er bare ikke en fed RS’er.
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.