Spar op til 110.000 kr. på elektrisk Jeep Avenger
Jeep Avenger blev årets bil i Europa sidste år, og alligevel har danskerne aldrig rigtigt taget den til sig. Det kan et ordentligt prishug måske ændre på.
Af: Morten Bek / d. 19. december 2020
“Endelig sker det”, kan jeg høre nogen sige. “Skoda er klar med Octavia som plug-in hybrid”. Nej, jeg har faktisk slet ikke hørt nogen sige lige præcis de ord, men jeg er sikker på, der sidder en mere eller mindre talstærk skare af danskere (med god afstand, vel at mærke) og glæder sig til den første elektrificerede Octavia.
I snart to et halvt årti har Octavia ligget lunt og godt mellem to klasser. Golf-klassen på den ene side, Mondeo-afdelingen på den anden side. Den er et massivt hit, fordi den byder på mere plads end bilerne i Golf-klassen, men ikke priser så høje som i den større klasse. Den fornuftige tjekkiske model er sågar garant for lav afskrivning, og det er noget fornuftige købere, private som leasingselskaber, sætter pris på.
SE OGSÅ | Så langt kører en plug-in hybrid i virkeligheden
Derfor ser mange frem til den del-elektriske Octavia. En af markedets mest fornuftige biler, som nu kan køre op til 60 km på el alene. Det er en nyhed, der fortjener opmærksomhed. Og det er grunden til, at jeg bruger nogle timer sammen med Octavia som plug-in hybrid. En første tur for at se, om fornuften er i behold.
Motor: R4, 1.395 ccm, benzin + el
Ydelse: 204 hk
0-100 km/t: 7,8 sek.
Tophastighed: 220 km/t
Forbrug: 90,9 km/l
Startpris: 339.995 kr.
(Octavia iV Combi fås fra 319.995 kr.)
Motor: R4, 1.395 ccm, benzin + el
Ydelse: 245 hk
0-100 km/t: 7,3 sek.
Tophastighed: 225 km/t
Forbrug: 83,3 km/l
Startpris: 389.996 kr.
Det er der, fordi der ikke bare er én udgave af Octavia plug-in hybrid. Udover at den både fås som hatchback og stationcar (den som Skoda kalder Combi), så fås den i to styrker. En almindelig, som bærer de elektriske Skoda’ers titel iV, og den første elektrificerede RS nogensinde fra Skoda. Den hedder, naturligvis, RS iV. Jeg vil kalde Octavia iV for fornuftsvarianten og Octavia RS iV for den ufornuftige fornuftsudgave.
LÆS OGSÅ | DUEL: Audi A6 og BMW 5-serie som plug-in følger med strømmen
Den almindelige Octavia iV, som er den hvide bil, kommer med samme drivlinje som blandt andet Seat Leon eHybrid og VW Golf eHybrid. Den er sammensat af en 1,4-liters benzinmotor med 150 hk, en elektrisk motor med 116 hk og en automatisk dobbeltkoblingsgearkasse – det giver i sidste ende en samlet ydelse på 204 hk og op til 350 Nm. 0-100 km/t på 7,7 sekunder (læg 0,1 sek. til for Combi) og en topfart på 220 km/t. Med andre ord en hurtig fornuftig Skoda.
Batteriet er på 13 kWh, kan lades op med 3,7 kW på lidt over 3 1/2 time, og WLTP-rækkevidden på el ligger på mellem 52-69 km. Du kan vælge mellem den pænt udstyrede standardmodel eller en endnu bedre udstyret Plus-version.
SE OGSÅ | Hvad kører lægen i? Anders og Ebbe tester fordomme
Octavia RS iV har samme batteristørrelse, men den brænder elektronerne af lidt hurtigere, så den har en officiel elektrisk rækkevidde på 50-64 km. Men RS iV er først og fremmest stærkere. Den leverer 245 hk og op til 400 Nm i systemydelse, så 41 hk og 50 Nm mere. Ikke fordi benzinmotoren eller elmotoren er stærkere end i iV, men fordi software sørger for, at benzin- og el-drift kombinerer deres bedst mulige ydelse på et mere dynamisk, men ikke nær så økonomisk tidspunkt.
Octavia RS iV er kun marginalt hurtigere end Octavia iV; 0-100 km/t på 7,3 sekunder og topfart 225 hk. Til gengæld ser den meget hurtigere ud med sine store hjul, svulmende kofangere og skørter og en mere bister grill.
RS-modellerne fra Skoda er de stærkeste og mest dynamiske, tjekkerne kan stille med. På den konto skiller Octavia RS iV sig som sådan ikke ud. Som sådan, for Octavia RS vil også kunne fås med almindelig benzindrift (245 hk) eller som diesel (200 hk), og RS iV-udgaven adskiller sig fra de to ved ikke at have blandt andet sænket undervogn og ved at veje mange kilo mere. Derfor vil plug-in varianten være mere sportslig af design end køreegenskaberne.
SE OGSÅ | Sådan sidder du rigtigt (og sikkert) bag rattet
Men den røde stationcar ser da skarp ud, eller er det bare mig? Testbilen er monteret med 19” alufælge, mens 18” er standard, og jeg er fan af, at stort set alle kromdetaljer, inklusive logoerne på bagsmækken, er erstattet af sorte detaljer. Den dybrøde lakering hedder Velvet Red, og den får Octavia til at stråle selv på en regnvejrsdag. Også i kabinen stråler den med store sportssæder med integrerede nakkestøtter (merpris cirka 30.000 kr. inkl. Alcantara-betræk mv.), et lækkert læderrat med tre eger og instrumentpaneler i materialer, som ligner ruskind og kulfiber.
Octavia RS iV Combi er hurtigt ude af starthullerne, og et lille tryk på speederen får den til at spænde musklerne. Selv i regnen og med en alt andet end blid start er der begrænset hjulspind. Dækkene står bravt imod i sving, hvor farten er høj. Den lille benzinmotor virker ikke overanstrengt, når den kaldes på hårdt arbejde, men direkte sportslig vil jeg ikke kalde drivlinjen.
LÆS OGSÅ | DUEL: Plug-in hybrider fra Peugeot og Toyota er tidens hotteste
Den hvide stationcar, Octavia iV Plus, ser bare mere uskyldig og fornuftig ud. Langt pænere design end tidligere Octavia-modeller, så det er så bestemt en flot stationcar. Kabinen virker også her rigtig indbydende, men også mere afdæmpet. I stedet for noget der ligner ruskind og kulfiber, er der gråt stof og skinnende blanke paneler.
Den 204 hk stærke udgave lægger også prompte fra land, og sammenkoblingen mellem el- og benzindrift er også her hurtig og gnidningsfri. I mellemaccelerationer er der en forskel mellem RS og ikke-RS, men forskellen føles ikke umiddelbart stor.
Er du til afdæmpet design eller til prangende design? Den første tur i Octavia iV med 204 hk og Octavia RS iV med 245 hk afslører, at det især er designet, sæderne, materialerne omkring førerpladsen, der gør forskellen.
SE OGSÅ | Spar penge med fornuftig og glidende kørsel
Begge plug-in varianter af Octavia er forholdsvis hurtige biler, hvor kraftoverskuddet er solidt – og absolut mest imponerende, når man husker at lade batteriet op. Køreegenskaberne er lidt mere kontante i RS iV, uden at komforten på nogen måde forsvinder- Og som det ser ud lige nu, vil merprisen i forhold til den almindelige iV være under 50.000 kr. (Skoda er ved at regne priserne med de ændrede afgifter).
Et ekstra punch fra motorrummet og et design med et klart mere dynamisk snit koster dermed ikke en bondegård hos Skoda. Men kan eller vil man undvære, så vil den almindelige Octavia iV være næsten lige så hurtig – og mere fornuftig, fordi den kan køre længere på en opladning.
Jeep Avenger blev årets bil i Europa sidste år, og alligevel har danskerne aldrig rigtigt taget den til sig. Det kan et ordentligt prishug måske ændre på.
Den kompakte elbil Kia EV3 overgik otte andre elbiler i finalen til Årets Bil i Danmark 2025. Den koreanske elbil roses for lave priser, god rækkevidde og sit design.
Så elegant og dynamisk den ser ud, den nye Audi Q5 Sportback. Men desværre er den fine Audi dømt til en tilværelse i skyggen i Danmark.
Den kompakte crossover er knap til at kende med sit nye friske fjæs, og indvendigt gør Google underværker for funktionaliteten. Vi kører 2024-udgaven af Renault Captur.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.