Nu er der færre end 10 elbiler til hver ladestander i Danmark
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
Af: Morten Bek / d. 17. oktober 2020
Tag to af de mest populære biltyper og læg dem sammen i en, og du får plug-in hybrid i SUV-indpakning. Ingen kan være i tvivl om, at både plug-in hybrider og SUV’er for tiden går som varmt brød, så en SUV som kan køre på både el og benzin er så trendy, som det bliver lige nu.
LÆS OGSÅ | STORTEST: Den nye Audi A3 møder ærkerivalerne BMW 1-serie og Mercede-Benz A-Klasse
Regeringen har for nylig foreslået ændringer af registreringsafgiften, som kan få store konsekvenser for priserne på blandt andet plug-in hybrider. Peugeot har regnet sig frem til, at den billigste udgave af deres del-elektriske 3008 vil stige fra 330.000 kr. til næsten 450.000 kr. Så sætter man en effektiv stopper for salget.
I denne test møder netop en elektrificeret Peugeot 3008 en japansk konkurrent i duel: Den nye Toyota RAV4 Plug-in Hybrid. Lige nu og her kan vi ikke gøre så meget andet end at kigge på bilerne ud fra de priser, der er gældende, og det er faktisk ikke engang så simpelt. Den opladelige RAV4 er nemlig udsolgt i 2020, og Toyota vil på ingen måde gisne om prisen på 2021-modellen.
Motor: R4, plug-in hybrid, 1.598 ccm
Ydelse: 300 hk / 520 Nm
0-100 km/t: 5,9 sek.
Tophastighed: 240 km/t
Forbrug: 76,9 km/l
Rækkevidde på el: 63 km
Startpris: 469.990 kr.
Motor: R4, plug-in hybrid, 2.487 ccm
Ydelse: 306 hk
0-100 km/t: 6,0 sek.
Tophastighed: 180 km/t
Forbrug: 100 km/l
Rækkevidde på el: 75 km
Startpris: Udsolgt 2020. Pris 2021: ukendt
I forhold til Ford Kuga PHEV, som er danskernes plug-in-favorit lige for tiden, så er vi i en anden liga – og det gælder pris såvel som ydelse. Kuga PHEV har en systemydelse på 225 hk og forhjulstræk. Peugeot 3008 Hybrid4 har en systemydelse på 300 hk og firehjulstræk (den fås i en forhjulstrukken basisudgave med 225 hk). Toyota RAV4 Plug-in Hybrid lægger 6 hk mere til og rammer en systemydelse på 306 hk. Det her er tunge SUV-modeller i 2 tons-klassen, som kan gå fra 0-100 km/t på omkring 6 sekunder.
Peugeot og Toyota griber opgaven forskelligt an. Peugeot bruger en 1,6-liters benzinmotor med turbo og en traditionel automatgearkasse i 3008 Hybrid4, mens Toyota sværger til en stor 2,5-liters sugemotor og en trinløs CVT-gearkasse.
LÆS OGSÅ | 10 irriterende ting i nye biler
I begge tilfælde er der en elmotor til forakslen og en elmotor til bagakslen, som er den, der er med til at lave firehjulstrækket. Der er altså ingen mekanisk forbindelse mellem for og bag for at give firehjulstræk. Alt efter hvilken køreindstilling man vælger, står hybridsystemerne selv for at fordele kræfterne mellem de to hjulsæt.
Batteristørrelsen er uundgåelig at snakke om, når det gælder PHEV’er. Batterierne fortæller noget om rækkevidden, men dog ikke alt, for batterier på nogenlunde samme størrelse giver ikke nødvendigvis samme rækkevidde. 3008 Hybrid4 og RAV4 Plug-in Hybrid har så forskellige batteristørrelser, at man skulle tro, den officielle rækkevidde ville være meget forskellig fra den ene til den anden. Med et batteri på 13,2 kWh lover Peugeot cirka 63 km på strøm, mens Toyota med et batteri på 18,1 kWh lover 75 km.
Hvor langt du kan komme i en plug-in hybrid på el afhænger af flere faktorer. Om man kører i byen, på landevej eller på motorvej, om man kører med firehjulstræk, og om man accelererer blidt eller hårdt. Ved motorvejskørsel på el vil du ikke komme langt i en plug-in hybrid, og det gælder også de to testede modeller.
LÆS OGSÅ | Se kortet: Her er der størst risiko for at blive blitzet
Mens 3008 Hybrid4 på instrumentdisplayet viser en elektrisk rækkevidde på ikke meget mere end 40 km med fuldt opladet batteri, så viser RAV4 Plug-in Hybrid omkring 70 km. Kører man rundt i byen og på landeveje med lave fartgrænser, er begge tal sandsynligvis opnåede som reelle strækninger på el, men ved blandet kørsel skal man skære alt mellem 20 og 50% fra det tal.
Toyota har sin lange erfaring med hybrider og dermed batterier at læne sig op ad. Det virker da også til, at strømforbruget er lavere ved elektrisk kørsel i RAV4 Plug-in Hybrid, end det er i 3008 Hybrid4. Det næsten 50% større batteri er i hvert fald en enorm fordel for den japanske SUV.
Når der er strøm på batteriet, så er køreoplevelsen en ganske anden, end når 3008 og RAV4 er nødt til at bruge benzinmotoren til fremdrift. Når batteriet er tomt, så kører RAV4 på el langt oftere end 3008. Om det så er i byen eller når man cruiser på landevejen – i 3008 kører benzinmotoren stort set konstant, mens den i RAV4 meget ofte slås fra.
SE OGSÅ | Sommerferien er reddet: Guide til de små autocampere
Det her er hurtige biler. Med 300 hk i 3008 Hybrid4 og 306 hk i RAV4 Plug-in Hybrid er spurtstyrken stor, og overhalinger er en leg. Men det foregår lidt i ryk, før bilerne får aktiveret alle motorer og hele ydelsen – det føles som en pludselig eksplosion. Især i 3008 hvor det burde føles som at ride på en bølge af smidigt moment. Det gør det kun, når der er mere end bare bundniveauet af strøm tilgængeligt på batteriet. I RAV4 Plug-in Hybrid er man indlagt til høje omdrejninger og et forhøjet støjniveau, men fordi den er så kraftfuld, falder omdrejningerne hurtigt til ro igen – og man er hurtigt oppe i fart.
Elmotorer og store batterier påvirker køreegenskaberne, fordi de vejer rigtig meget. Hvis jeg skal være hård, så kører ingen af SUV’erne rigtig godt. Høje biler med høj vægt er en opskrift på en dårlig oplevelse.
LÆS OGSÅ | 10 irriterende trends i nye biler
Værst står det til i 3008 Hybrid4, som er for stiv i undervognen. På trods af det, krænger den alligevel noget i skarpe sving. Det værste er dog så absolut styretøjet, som er direkte ringe. Det er unuanceret og giver ingen feedback, og der skal hele tiden korrigeres i forhold til at ligge jævnt på vejen.
I RAV4 Plug-in Hybrid er vægten bedre skjult. Den krænger også, men har et langt mere behageligt og jævnt styretøj og en bedre affjedringskomfort. Som langtursbil er den klart bedst af de to.
Her er forskellene lige så store. Måden at tænke indretning på er virkelig forskellig. 3008 har det lille rat og det højtsiddende i-Cockpit med digital instrumentering. Den føles virkelig moderne i kabinen, og materialerne er lækre. Men funktionaliteten lider i den grad af, at man skal bruge infotainmentsystemet til blandt andet klimaanlægget. Der er tilfredsstillende plads i kabine og bagagerum, og der er udstyr som LED-forlygter, 19” alufælge, adaptiv fartpilot og nøglefri betjening som standard.
LÆS OGSÅ | Første tur: VW T-Roc uden tag er ikke at tage den for langt
I RAV4 er pladsforholdene overdådige, og både bagsæde og bagagerum har plads som i en større SUV. Den er mere rustikt indrettet, men det er positivt ment; den virker mere solid end 3008, og det hele virker til at kunne holde til at blive brugt i mange år. Den delvist digitale instrumentering virker pjattet, og infotainmentsystemets grafik virker gammeldags. Det opvejes til dels af et stort head-up-display. På udstyr adskiller RAV4 Plug-in Hybrid sig ikke nævneværdigt fra 3008 Hybrid. Head-up-display, varme i rat og bagsæde samt JBL-lydanlæg gør dog, at den står lidt bedre – og så fås den i tre udstyrs-versioner, hvor 3008 Hybrid4 kun fås som GT.
Det er en svær sammenligning, fordi der lige nu kun er priser på 3008 Hybrid4. RAV4 Plug-in Hybrid er solgt og leveret til nogle danske kunder, men den kan altså ikke bestilles igen, før vi når ind i 2021 – hvor prisen selvfølgelig vil være på plads. De kunder som har nået at købe RAV4 Plug-in Hybrid har fået den, i basisudgaven H3 Premium, til cirka 460.000 kr.
LÆS OGSÅ | ooo
3008 Hybrid4 GT koster 470.000 kr., og mens det ikke virker urimeligt i forhold til 300 hk, firehjulstræk og et godt udstyrsniveau, så virker det meget dyrt, når basisudgaven med 225 hk fås til 320.000 kr. Hvis så rækkevidden var bedre og de 300 hk mere tilgængelige, ville en merpris på 150.000 kr. måske kunne forsvares, men da virkeligheden er en anden, giver 3008 som plug-in-hybrid med 300 hk ikke åbenlys mening.
Der er fundamentale forskelle på Peugeot 3008 Hybrid4 og Toyota RAV4 Plug-in Hybrid, men af de to trendy modeller er det japaneren, der er den klart mest overbevisende.
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
Det kører generelt ikke særlig godt for kinesiske bilmærker i Danmark. 2024 var et fint år for nogle få kinesiske mærker, men starten på 2025 ser ikke godt ud.
Du behøver ikke en fed bonus og et hjørnekontor for at køre direktørbil. Vi finder 3 elegante slæder, der engang var forbeholdt erhvervseliten, men som nu kan blive dine for en slik.
Knaldtilbud og importerede biler fra Europa har gjort elbilerne billigere at købe. Nu viser tal fra 2024, at elbilerne også er blevet billigere at eje målt på totalomkostninger.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.