Internettet raser over det nye Jaguar
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
TEKST & FOTO Jacob Dalby
1.300 km rækkevidde står der i displayet, da jeg fylder tanken helt op. Det er altså svært ikke at få et lille smil på læben ved tanken om, at man kan komme fra København til Skagen – og tilbage igen – uden at tanke.
Det her, mine damer og herrer, er noget så sjældent som en ny, stor stationcar og så endda med en dieselmotor. For selvom Skoda og de fleste andre bilmærker dedikerer fremtiden til elbiler, er der stadig behov for de gode, gamle dieselmotorer.
Dieselmotoren er monteret i den nye Skoda Superb Combi, der er fjerde generation og som stadig kommer med et stort motorprogram – inklusiv en plug-in hybrid med omkring 100 km elektrisk rækkevidde.
I den nyeste aftapning af Skoda Superb er der nu endnu mere plads til bagage og bagsædepassagerer end nogensinde før. Superb er nemlig vokset en smule. Med sine knap fem meter og Skodas evne til at udhule biler, er det svært at finde lignende forhold hos konkurrenterne.
Bagagerummet er nu på 690 liter, som nogle konkurrenter også kommer i nærheden af, men i Superb er der trods det store bagagerum samtidig overdådig plads på bagsæderne. En luksus, der ikke findes lige i klassen.
Motorprogrammet er samtidig stort med hele fem motorvarianter. Benzinmotorerne står både for det billigste og dyreste valg. Indstigningsvarianten er den lille 1,5-liters med 150 hk og den dyreste motor på programmet er den 2-liters benziner med 265 hk og firehjulstræk.
På benzin er der også plug-in hybriden med 204 hk. Den kan samtidig lades op, så omkring 100 km kan klares helt elektrisk.
LÆS OGSÅ | Skoda Enyaq er Årets Brugtbil 2024
På programmet er der også en dieselmotor på 2 liter, som yder enten 150 eller 193 hk. Takket være den effektive dieselteknologi tilbyder de begge fine forbrugstal. Særligt den mindst kraftige, som testbilen er udstyret med, ruller langt på en tankfuld med 20 km/l.
Med sine knap fem meter i længden er Skoda Superb lidt af en basse, men de 150 hk fra dieselmotoren i testbilen virker langt fra til at være for lidt – tværtimod.
Der er masser af bundtræk takket være momentet på 360 Nm allerede fra 1.600 omdrejninger. Og ved motorvejshastigheder, hvor Superb virkelig hører hjemme, snurrer motoren sagte med meget få omdrejninger.
Støjen i kabinen er derfor holdt på et minimum, da også dæk- og vindstøj holdes godt ude. Endnu et parameter, der gør Superb til en af de bedste langtursbiler i klassen.
Momentet i dieselmotoren er samtidig ideelt, hvis du skal have noget på krogen. Superb må med den lille dieselmotor trække op til to tons. Har du brug for mere, skal du op i den kraftigere dieselmotor med firehjulstræk, der må have 2,2 tons bagpå.
Det er let at forestille sig, at den store bil vil være en udfordring i byen. Virkeligheden er dog den, at det lette og ret præcise styretøj gør det nemt at komme rundt i selv små gader og parkering er hjulpet godt på vej af sensorer og bakkamera.
Til gengæld, som med de fleste Skoda-modeller, er der ikke optræk til den store underholdende oplevelse bag rattet. Vi er ikke i nærheden af en BMW 3-serie her. Men selv ved høje hastigheder er Superb nem at placere i gennem sving og den gør det med en overbevisende stabilitet.
Standardundervognen er ikke helt så medgivende, som man forventer det. Huller i vejen og stejle bump finder vej op gennem sæderne. Det er bedre med den adaptive undervogn, som er ekstraudstyr til 18.000 kr. Her kan støddæmperne indstilles i forskellige hårdheder.
Det er ikke genbrug fra forgængeren, vi taler om her. Det er derimod en stor del af tekstilerne, der er lavet af genanvendt polyester, og paraplyen i døren er tilmed lavet af genanvendte materialer.
Uanset mængden af genanvendte materialer, føles kabinen solid og godt skruet sammen. Det er ikke på niveau med de dyrere BMW og Audi-modeller, men det er heller ikke langt fra. Sammenlignet med den nært beslægtede VW Passat, er Superb på niveau – hvis ikke over.
Superb kommer standard med 10,25” digital instrumentering og en skærm til infotainment på 10”. Det er dog kun den mindste benzinmotor, der kan vælges med det billigste af to tilgængelige udstyrsniveauer.
Alle andre motorer er med Selection-udstyr som minimum og dermed en 13” stor skærm til infotainment. Den reagerer hurtigt, grafikken er klar og den er nem at finde rundt i.
Under skærmen er der tre drejeknapper, der kan programmeres til forskellige ting som klimafunktioner eller køreindstillinger. De to yderste kan indstille temperaturen i kabinen eller sædevarmen uden den mindste forstyrrelse. Det midterste styrer enten volumen, blæserhastighed eller køreprogrammet. Det er smart!
Helt generelt er der masser af fysiske knapper i kabinen i Superb og det er med til at gøre køreturen afslappet og med fokus på trafikken i stedet for du skal fedte rundt med touch, der er sværere at ramme.
Både dieselmotoren og fysiske knapper i kabinen kan hurtigt komme til at virke gammeldags. Men lad det samtidig være en reminder om, at de gamle dage faktisk ikke var så ringe endda.
Skoda Superb kommer uden sidestykke, når vi ser på plads til prisen. Det skal være gigantiske genstande du skal fragte, før bagagerummet ikke er stort nok. Pladsen på bagsæderne er ligeledes klasseledende.
Og så lige en personlig note på VW Passat versus Skoda Superb. De to biler er under huden tæt på identiske, men Superben har ikke bare designet med sig – betjeningen af funktioner i kabinen er langt federe med de mange fysiske knapper.
Læg dertil, at Superb er billigere og det bør ikke længere være det store hovedbrud at beslutte, hvilken af de to du skal vælge.
SPECIFIKATIONER
Skoda Superb Combi 2.0 TDI 150
Selection
Motor: Diesel, R4, 1.968 ccm
Ydelse: 150 hk / 360 Nm
0-100 km/t: 9,3 sekunder
Tophastighed: 222 km/t
Forbrug: 20,1 km/l
Mål (L/B/H): 490/185/152 cm
Køreklar vægt: 1.676 kilo
Trækvægt: 2.000 kilo
Bagagerumsvolumen: 490 liter
Pris: 504.995 kr. (Superb Combi fås fra 429.995 kr.)
Privatleasing 36 mdr., 15.000 km/år (engangsydelse/mnd. ydelse): 24.995 kr. / 6.215 kr.
Beskatningsgrundlag, firmabil: 439.485 kr.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Renault 5 E-Tech Electric kommer i foråret 2025 med retro-charme og rækkevidde op til 410 kilometer. En sammenligning med den første Zoe viser, hvor langt batteriteknologien er kommet.
Med den nye MMA-platform, som debuterer i den elektriske CLA, vil Mercedes ramme ekstremt høj effektivitet. En udgave med benzinmotor skal desuden byde på forbrug som en diesel.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.