januar 4, 2025

Test: Volkswagen ID.3 GTX Performance+ folder sig ud på de lange ture – men kald den ikke en GTI

Den mest dynamiske udgave af ID.3 er den nye GTX Performance+. Den har været længe undervejs, og den løser sin opgave i god stil. Men nogen GTI er den ikke.

TEKST OG FOTO Morten Bek

Den første Golf kom til verden i 1974 for at være med til at redde det konkurstruede Volkswagen. I 2020 kom den elektriske ID.3 ud som bilen, der skulle tage over efter Golf – og som bilen, der for alvor skulle slette sporene efter Dieselskandalen.

Det tog cirka to år fra Golf-premieren, til den første Golf GTI blev afsløret. Efter sigende var det en lille gruppe ansatte, der barslede med den hurtige Golf efter arbejdsdagen. Ledelsen var med på at give den gas, da de så “baggårdsprojektet.” 

Det er en god historie. Det har taget fire år for Volkswagen at lave en hurtig udgave af ID.3, og til den nye GTX-model hører ingen sød historie om autonome medarbejdere. ID.3 GTX er udviklet i en tid, hvor Volkswagen ikke har plads til sjove sideprojekter, som måske kan blive til noget. Måske ikke.

Kald den ikke GTI

Den hurtigste Golf hedder i dag R og har firehjulstræk. Men den mest sportslige Golf hedder stadig GTI og har forhjulstræk. Og hvad skal man så mene om GTX-titlen? GTX lyder futuristisk og meget nutidigt med X i navnet, men det stammer faktisk fra Scirroco GTX fra 1980’erne. Og ikke fra ID.4 GTX og ID.5 GTX.

Fordi GTX-navnet ikke har samme klang og øjeblikkelige virkning på folk som GTI, kan man lægge i det, hvad man har lyst til. Kig eksempelvis på ID. Buzz GTX. Den udstråler ikke ligefrem kurverige oplevelser på de små landeveje.

ID.3 GTX har ellers rigtig fine ingredienser til at være en GTI blandt elbiler. Men kun blandt elbiler. For den vejer vederstyggeligt meget mere end Golf GTI, så ingen teknologi-tricks vil være nok til at trylle den om til en let hatchback, der smyger sig med lette trin gennem svingene.

Nej. Baghjulstrækket, den adaptive undervogn med multi-justerbare støddæmpere, elmotoren med 326 sunde hestekræfter og det store batteri på 79 kWh skal man glæde sig over på de store veje. Der skal man bruge den fine komfort, det seriøse kraftoverskud og den glimrende balance.

Der var to. Nu er der en

For nogle måneder siden kom prisen på ID.3 GTX. Den findes i to varianter, GTX og GTX Performance. GTX er standardvaren med 286 hestekræfter og ikke-adaptiv undervogn. GTX Performance er den, jeg lige har talt om med 326 hestekræfter.

Prisforskellen var til den grinagtige side: 20.000 kr. Når prisen er 369.995 kr. for en ID.3, så kan den lige så godt være 389.995 kr., som er det ID.3 GTX Performance koster. Konsekvensen kom hurtigt, så i dag sælges kun ID.3 GTX Performance i Danmark.

Den kommer med et + på navnet; ID.3 GTX Performance+, fordi man får et års opladning hos Clever med i købet. Man får også pludselig yderligere tre års garanti på bilen, hvilket heldigvis gælder alle elbiler fra Volkswagen, så man nu (virkelig tiltrængt) får fem års garanti.

389.995 kr. er alt andet end småpenge for en kompakt elbil. Der er da trods alt skruet godt op for standardudstyret med adaptive LED-forlygter, head-up-display og Harman Kardon-lyd. Drys den røde lakering, panoramaglastag og en stor assistentpakke over ID.3 GTX Performance+, og regningen lyder på 411.680 kr.

En langtursmaskine med rigelig rækkevidde

Men på flere måder gør prisen ikke så ondt, som man skulle tro. ID.3 med GTX-emblem er et særligt valg, man tager. Det er slet ikke et valg, der kan sammenlignes med at vælge en Tesla Model 3 eller Volkswagens egen ID.5.

Folk som har købt en Golf GTI eller en Scirocco eller noget andet, der ikke er en leverpostejsmad på fire hjul, betaler ekstra. Man får noget ekstra, og man får noget andet. I tilfældet ID.3 GTX Performance+ er det altså komfort, kraftoverskud, balance – og lang rækkevidde.

ID.3 GTX Performance+ er mere dynamisk end de større GTX-modeller med firehjulstræk, og affjedringen kan justeres i fine små trin fra så blød, at den slår i gennem til sæderne i store huller, til så hård, at kun en ingeniør fra udviklingsteamet kan synes, det er sjovt.

Et sted lidt over Comfort-indstillingen, et par tryk til højre, ligger den gyldne middelvej med en lækker affjedring, der sluger alt. Den giver maksimal stabilitet på motorvej og landevej, og det store batteri gør, at man kan køre, køre og køre.

Den hurtige ID.3 med baghjulstræk står limet til vejen, selv når man giver gas. Den er ikke ude på ballade. Men drejningsmomentet på 545 Nm er usædvanligt i så “lille” en model, og er der noget dynamisk ved bilen, så er det dens bølge af ustoppelige kræfter.

I de trangeste sving, hvor man i en Golf GTI kan bremse sent og stadig bære høj fart gennem svinget, er ID.3 GTX Performance+ for tung og uskarp. Den er, trods alt, ingen GTI.


DEN ENDELIGE DOM

Det er en rigtig god idé, når Volkswagen har besluttet, at den hurtigste og mest dynamiske udgave af ID.3 ikke skal hedde GTI. Tyskerne har nemlig endnu ikke fundet opskriften på en elbil, der er direkte sportslig som en Golf GTI.

ID.3 GTX Performance+ er en dyr model. Men den er på sin egen måde noget særligt. Og den har godt med udstyr, rigtig godt kraftoverskud, en virkelig langturs-lækker affjedring og et batteri, der giver en anseelig rækkevidde.


SPECIFIKATIONER

Volkswagen ID.3 GTX Performance 

Motor: Elmotor (bag)
Ydelse: 326 hk/545 Nm
0-100 km/t: 5,7 sekunder
Tophastighed: 200 km/t
Forbrug: 14,9 kWh/100 km
Rækkevidde: 591 kilometer
Batteristørrelse: 79 kWh
Ladekapacitet: 185 kW
Mål (L/B/H): 426/181/156 cm
Køreklar vægt: 2.042 kilo
Trækvægt: 0 kilo
Bagagerumsvolumen: 385-1.267 liter

Pris: 389.995 kr. (ID.3 GTX Performance+ fås fra denne pris)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 10.000/5.295 kr. (ID.3 GTX Performance+ fås fra denne pris)*
Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst

*Priser gælder for privatleasing med 48 måneder kontrakt med 15.000 kilometer årligt inkluderet. Med 10.000 kilometer årligt er den månedlige ydelse 4.995 kr.

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS