Internettet raser over det nye Jaguar
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
TEKST & FOTO Simon Hallenslev
Betragtes de udefra, er der næppe to konkurrenter, der adskiller sig så meget, som Hyundai Ioniq 6 og VW ID.7 gør. Hyundai Ioniq 6 står som en utvetydig aerodynamisk bedrift med en nærmest futuristisk strømlining, der alligevel kombineres med retro-greb i form af de tydelige LED-pixels i for- og baglygter.
VW ID.7 står som den diametrale modsætning. Et klokkeklart VW-produkt, diskret og nedtonet, præcist som man forventer det af et elektrisk Passat-alternativ. LED-linjen, der forbinder forlygterne, illustrerer med al tydelighed, at der er tale om endnu en stor familiebil fra den elektriske ID-familie.
Det store spørgsmål er, hvor forskellige de er under overfladen, i kabinen og bag rattet? Det forsøger jeg at svare på, når jeg sætter VW ID.7 op imod Hyundai Ioniq 6.
Det første, man bider mærke i, når man kommer bag rattet på Hyundai Ioniq 6, er kørepositionen, der er befriende anti-SUV og tæt ved jorden. Det tager ikke mange minutter at finde sin optimale køreposition og endnu mindre at overskue kabinens betjeningsmuligheder.
Her er tydelige trykknapper på rattet, som man ved, hvad laver, to 12,3” skærme og et dedikeret panel til klimaanlægget. Sidstnævnte er ganske vist udstyret med touch-knapper, der kan være svære at ramme under kørsel, men i det mindste skal man ikke op på skærmen for at justere temperaturen.
Det skal man i VW ID.7, der dog er blevet noget nemmere at betjene efter en opdatering af infotainmentsystemet. Nu ligger en fast bjælke i skærmens bund med temperaturkontrol. Rattet kan ikke af gode grunde ikke opdateres elektronisk, hvorfor man får træls touch-knapper.
Indrømmet, så har jeg aldrig været fan af det infotainment, Hyundai disker op med i Ioniq 5 og 6. Det står uændret siden lanceringen af Ioniq 5 i 2021 i skærmopløsning, layout og og brugervenlighed, og bliver derfor nu kørt midt over af VWs nye 15” skærm og tidssvarende system. VWs velspillende standard lydanlæg udspiller også den forbløffende flade lyd, Ioniq 6 præsterer.
VW ID.7 kører med højere opløsning samt med flere farver og flere funktioner, der ligger fast, så fingeren ved, hvor den skal vandre hen. Til gengæld får man en mindre skærm til digital instrumentering, men her er de oplysninger, man skal bruge.
Begge kabiner virker solidt skruet sammen men dog med vidt forskellig materialekvalitet. I Ioniq 6 er der flere store paneler af billig plast, eksempelvis på dørsiderne, der bliver lidt skrattede. Stort set alle flader afgør, at ID.7 føles lækrere og dyrere, fordi de er bløde og blottet for store plastpaneler.
I hverken af de to duellanter kommer man til at mangle benplads. Begge kører med en akselafstand på knapt 3 meter, hvilket sikrer god plads til langlemmede på både for- og bagsæde. Forsæderne er svære at sammenligne, da ID.7 er udstyret med de lækre, men også bekostelige, ErgoActive sæder. De medfølger i en Interiørpakke til 34.995 kr.
I begge biler kan en passager på 1,80 sidde komfortabelt bag en chauffør af samme længde. Bliver man meget længere, kommer frisuren hurtigst i karambolage med tagbeklædningen i Hyundai Ioniq 6. Til gengæld er bagdøren i Ioniq 6 betragteligt større end den, man får i VW ID.7, hvilket er guf for folk med autostole.
Når det kommer til bagagerum, har Hyundai helt hovedløst udstyret Ioniq 6 med en snæver sedan-åbning. Så ikke alene er der 86 liter mindre at gøre godt med i Ioniq 6: Åbningen gør det også umuligt at fragte store barnevogne. Med en kapacitet på 532 liter og stor åbning kan man omvendt parallelparkere sin Buggaboo uden meget omtanke i ID.7.
Skal man konkludere én ting ved synet af Hyundai Ioniq 6, så er det, at den er aerodynamisk: Og det har flere fordele end blot et lavt strømforbrug. På motorvejen er Ioniq 6 nemlig tyst som en kirkemus. Tag dertil, at undervognens yndlingssted er motorvejen, og så har man en bil, der er oprigtigt behagelig på langture.
Det er VW ID.7 faktisk også, selvom der er noget mere vind- og vejstøj. Den tyske klemme på koreanske Ioniq 6 er i stedet styretøjet, der er tungere vægtet. Det giver ikke kun en bedre retningsstabilitet på motorvejen, men i det hele taget en køreoplevelse, der har mere tyngde og bedre balance. Det lidt for lette styretøj i Ioniq 6 køber sig en smule genopstandelse ved at være lettere at håndtere i storbyen.
Ingen af de to duellanter kan rigtigt beskrives som smidige og gør sig bedst til på lineære landeveje og motorveje. De kan ikke bøje fysikkens love og slippe udenom hverken heftig vægt samt totallængde. Undervognene er egentlig fint blottet for krængning, men decideret dynamiske bliver de aldrig.
Den testede Ioniq 6 gør et bedre stykke arbejde over skarpe ujævnheder ved lav hastighed, men er også udstyret med mindre fælge. De stød, man kan opleve i ID.7, er lige så udtalt i Ioniq 6 på større fælge. Ingen af dem er ukomfortable, men man slipper ikke for at mærke lidt til de vinterhærgede veje.
Hyundai Ioniq 6 kører med et 77,4 kWh batteri og en elmotor med 229 hk på bagakslen. Det giver en opgivet rækkevidde på 614 km, hvilket, under favorable vejrforhold, ikke er helt skævt jævnfør min kollegas forbrugstest af Ioniq 6. Når strømmen skal på igen, lynlader koreaneren med kvikke 240 kW takket være Hyundais 800V-arkitektur.
VW ID.7 kører med et 82 kWh batteri og en elmotor med 286 hk på bagakslen. Det giver en opgivet rækkevidde på 618 km, som vi ikke har haft mulighed for at forbrugsteste. Under de vinterkolde testomgivelser virker tyskeren ikke bemærkelsesværdigt mere strømsulten end Ioniq 6. VW ID.7 lader med 175 kW på DC.
Begge duellanter er befriende beherskede i forhold til deres kræfter. De er kvikke uden at være hjernerystende hurtigt, som mange andre elbiler ender med at blive. Hyundai Ioniq 6 tager turen fra 0 til 100 km/t på 7,5 sekunder, mens ID.7 bruger et sekund mindre. Mere har man ikke brug for.
Denne dueltest blev sat i stand før Hyundai pressede priserne på sine tre elbiler. På det tidspunkt var Ioniq 6 allerede noget billigere – i dag er den meget billigere. De evige prisudsving, som priskrigen på elbiler medfører, gør det umådeligt svært at følge med som forbruger.
LÆS OGSÅ | Hyundai presser priserne på sine elbiler
Hyundai Ioniq 6 Essential med 77,4 kWh batteri starter i dag i 359.995 kr. Essential er indgangsvarianten, men det betyder ikke, at den er skrabet. Man får nemlig udstyr som 2-zonet klimaanlæg, varme i forsæder og rat, adaptiv fartpilot og alskens sikkerhedssystemer fra blindvinkel-sensor, til motorvejsassistent.
VW ID.7 Pro er 72.000 kr. dyrere og starter i 431.995 kr. uden ting som ratvarme, blind vinkel-sensor og adaptiv fartpilot med funktion til køkørsel, som Ioniq 6 har som standard.
Rykker man et udstyrsniveau op, får begge duellanter tilføjet udstyr, der er værd at overveje. Hyundai Ioniq 6 Advanced starter i 384.995 kr. og får udstyr som eljusterbare forsæder, head-up display, varme i bagsæder og LED-matrix forlygter.
VW ID.7 Style til 471.995 kr. får et 360 graders kamera, som Ioniq 6 Advanced ikke gør, en ekstra zone på klimaanlægget til bagsædet og alt den sikkerhedsassistance, man kan drømme om. Man får også matrix-LED-forlygter, elektrisk bagklap og de superfede ErgoActive-forsæder med 14-vejs elektrisk justering. Men merprisen i forhold til Ioniq 6 Advanced er altså også 85.000 kr.
Det bliver i virkeligheden en ret antiklimatisk konklusion. VW ID.7 er den mest lækre bil – men man får så sandelig også lov til at betale for forspringet.
Køreoplevelsen er bedre balanceret og præget af en tillidsvækkende tyngde, som VW er garant for på tværs af deres elektriske modeller. Kabinen er sammensat af mere lækre materialer og en skærm, der er Hyundais svært overlegen. Der er højere til loftet på bagsædet og et mere praktisk bagagerum. Og du får lov til at betale mellem 72.-85.000 kr. mere for det.
Hyundai Ioniq 6 er ingen dårlig bil. Tager man de nye og skarpe priser i betragtning, så er den absolut værd at overveje mod ID.7. For omkring 75.000 kr. er mange penge at spare, når man stadigvæk får en komfortabel, tyst og velbygget bil. Betjeningen er også mindre teknisk, hvis ikke man er til touch-skærme, og så er kabinepladsen eminent for alle, der ikke skal have barnevogn med bagi. Tag dertil, at Hyundai giver fem års garanti mod to år hos VW, og så har man en noget skarpere handel i Ioniq 6.
Som store og strømlinede familiebiler på strøm er der ingen af duellanterne, der skyder ved siden af. VW ID.7 slår Hyundai Ioniq 6 på langt de fleste punkter, undtagen på økonomien, som alle ved er det vigtigste, når Hr. og Fru Danmark skal købe bil.
SPECIFIKATIONER
Motor: Elektrisk (bag)
Batteri: 77,4 kWh (74 kWh netto)
Ydelse: 229 hk / 350 Nm
0-100 km/t: 7,4 sek.
Tophastighed: 185 km/t
Forbrug: 14,3 kWh/100 km
Rækkevidde: 614 km
Ladekapacitet: 240 kW
Mål (L/B/H): 486/188/150 cm
Køreklar vægt: 1.985 kg
Trækvægt: 1.500 kg
Bagagerumsvolumen: 401 liter + 45 liter frunk
Pris: 384.995 kr. (Ioniq 6 fås fra 334.995 kr.)
SPECIFIKATIONER
Motor: Elektrisk (bag)
Batteri: 82 kWh (77 kWh netto)
Ydelse: 286 hk / 550 Nm
0-100 km/t: 6,5 sekunder
Tophastighed: 180 km/t
Rækkevidde: 618 km
Ladekapacitet: 175 kW
Forbrug: 14,2 kWh/100 km
Mål (L/B/H): 496/186/153 cm
Køreklar vægt: 2.172 kg
Trækvægt: 1.200 kg
Bagagerumsvolumen: 532 liter
Startpris: 471.995 kr. (ID.7 starter fra 431.995 kr.)
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Renault 5 E-Tech Electric kommer i foråret 2025 med retro-charme og rækkevidde op til 410 kilometer. En sammenligning med den første Zoe viser, hvor langt batteriteknologien er kommet.
Med den nye MMA-platform, som debuterer i den elektriske CLA, vil Mercedes ramme ekstremt høj effektivitet. En udgave med benzinmotor skal desuden byde på forbrug som en diesel.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.