Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
TEKST OG FOTO: Morten Bek / d. 6. november 2021
Alle går den samme vej. Måske det føles farligt eller forkert at gå en anden vej, eller måske alle de andre har ret i, at det er den rigtige vej? Jeg har ikke gang i noget stort her. Ikke noget med store tanker om livet, men noget ganske simpelt: Mange danskere går den samme vej, vælger en Audi Q5 eller en Volvo XC60, når der skal ny firmabil i garagen. Det er fair nok, for det er SUV- og crossover-bølgen, som bare ruller videre og bliver større og større.
Motor: 2-liters benzinmotor
Ydelse: 250 hk / 205 Nm
0-100 km/t: Ikke oplyst
Tophastighed: 180 km/t
Forbrug: 12,8 km/l
Mål (L/B/H): 494/191/154 cm
Bagagerumsvolumen: 560 liter
Pris: 750.361 kr.
(Volvo V90 CC fås fra 680.021 kr.)
Men jeg forstår ikke helt, hvorfor så få svømmer mod strømmen. I stedet for en den-har-alle-andre-Q5 kan man vælge den mere lækre og mere komfortable A4 Allroad – eller måske endda den fantastiske A6 Allroad – og i stedet for overalt-står-XC60’eren kan man vælge V60 Cross Country.
Det kan faktisk lade sig gøre at vælge den store V90 Cross Country over en XC60, i hvert fald hvis jeg går efter prislisten og sammenligner de to Volvo-modeller med en god gammeldags forbrændingsmotor.
LÆS OGSÅ | Årets Bil 2022: Finalisterne er fundet, se dem her
Skulle man være fristet af benzin i tanken, er der cirka 10.000 kr. mellem XC60 B5 AWD og V90 Cross Country B5 AWD med 250 hk og mild-hybrid-system. Diesel? B5 AWD-varianten af V90 Cross Country med 235 hk og mild-hybrid-system er 35.000 kr. billigere end XC60’eren.
Skulle man være fristet af benzin i tanken, er der cirka 10.000 kr. mellem XC60 B5 AWD og V90 Cross Country B5 AWD med 250 hk og mild-hybrid-system. Diesel? B5 AWD-versionen af V90 Cross Country med 235 hk og mild-hybrid-system er 35.000 kr. billigere end XC60’eren.
Musklerne sidder i plasten
Jeg må tjekke omdrejningstælleren en ekstra gang, da jeg har kørt et par kilometer i testbilen: en faceliftet V90 Cross Country B5 AWD i den flotte kulør Pebble Grey. Motoren har en karakteristisk, men ikke gennemtrængende lyd, som siger mig diesel, men omdrejningstællerens røde felt begynder langt over de dieseltypiske 5.000 o/min. Så det er altså en benzinmotor, der driver den firehjulstrukne svensker.
LÆS OGSÅ | TEST: Volvo V90 T6 Recharge – en herlig hybridbil, du bør vente på
Volvo har bare to benzinmotorer til hele sit modelprogram. En 3-cylindret 1,5’er til brug i nogle varianter af XC40, en 4-cylindret 2-liters til alle de andre, større modeller. 2-liters benzinmotorens toneleje er noget, jeg lægger mere mærke til end lyden fra 2-liters dieselmotoren fra Audi, som, skal det siges, også hører til de mest cremede 4-cylindrede dieselmotorer.
Det er en ingen større anklage af Volvos evner, for V90 Cross Country må for min skyld gerne have lidt (hørbar) karakter til at følge sit ret så muskuløse design.
En XC60 har også et stærkt og lækkert design, men for mig er V90 Cross Country stærkere og federe endnu. Og den får den ikke-plast-indpakkede V90 til at virke skrøbelig og kedelig. Der er noget ved løftede stationcars med planker og lag af plast, som jeg må overgive mig til. Jeg synes også, at Allroad-modellerne fra Audi er fantastiske, og jeg kan heller ikke stå for Mercedes-Benz’ All-Terrain-modeller. Model i flertal, for med C-Klasse All-Terrain på vej er der to af dem.
LÆS OGSÅ | TEST: Ny Porsche 911 GT3 får os til at savne på forhånd
Benzinmotoren har, som designet, kraftige muskler. V90 Cross Country har ikke adgang til samme brede motorprogram som den almindelige V90. Så udover testbilens B5-benzin med 250 hk og 14 ekstra hk fra mild-hybrid-systemet er der to dieselvarianter. B4 med 197 hk (+14) og B5 med 235 hk (+14). Så V90’erens og XC60’erens vigtige plug-in hybrid-varianter, T6 Recharge og T8 Recharge, findes ikke tilsvarende for V90 Cross Country.
Stor bil, lækker bil
Med 250 hk og let elektrisk hjælp, som bygger bro og giver et start-stop-system som sætter ind ved relativt høj fart og utrolig smidigt starter motoren igen, finder jeg ikke behov for flere kræfter i den store stationcar. Forbruget er allerede højt på dataarket, og bilerne fra Volvo har det med at bruge rigeligt med brændstof i forhold til eksempelvis biler fra BMW.
LÆS OGSÅ | TEST: Volvo XC60 har fået et facelift – i samme gode stil
Motoren egner sig egentlig fremragende til bilen, og du kan sætte hele 2.400 kg på krogen. Men for brændstofregningens skyld ville jeg vælge den anden og lidt billigere B5, hvor tankindholdet i stedet er diesel.
Jeg har aldrig fundet mig helt tilpas med køreegenskaberne i V90. Den besidder ikke den tyngde og komfort, som jeg finder i en BMW 5-serie eller, mere endnu, i Mercedes-Benz C-Klasse. Og det er slet ikke fordi, bilen så brillerer rent dynamisk. Et diffust styretøj giver en helt naturlig grænse.
Men som Cross Country er V90 bedre. Også på et niveau, som ligger over XC60. I mere frihøjde er der indbygget mere vandring i undervognen, og presseafdelingen hos Volvo har vovet at udstyre testbilen med 20”. (18″ er standard). Det kunne give bøvl, men der er fin balance og ro i affjedringen, og komforten lider ikke.
LÆS OGSÅ | Årets Brugtbil 2021: Hyundai i30 vinder foran stærkt finalefelt
Den ekstra frihøjde kunne også give bøvl. Krængning eller ubalance (søgang) i hurtige kurver. Jeg ved ikke, hvordan Volvo gør det, men de formår at forbedre affjedringen i forhold til V90 og alligevel bevare stabiliteten.
Styretøjet bliver ikke anderledes, og jeg har affundet mig med, at det er hurtigt og samtidig løst ved lav fart. Men det passer mig også bedre i en V90 med Cross Country-smag end i en uden.
Tak til Google
Jeg sidder ikke helt så højt som i XC60, men det er tæt på. Det er til gengæld tydeligt i materialevalg og også i det visuelle udtryk, at V90 Cross Country hører til i en mere agtværdig ende af Volvo-skalaen. Den er lækkert indrettet. Og jeg er så vild med det grå betræk i uldblanding (Slate Grey Wool blend med 30% uld og 70% genbrugspolyester), som for mig er mere indbydende og behageligt end noget læderindtræk, jeg kan komme i tanke om. Til cirka 27.000 kr. er det et must for mig.
SE OGSÅ | TEST: Tesla Model Y slår hårdt ud efter konkurrenterne
Noget af det bedste ved faceliftet sidder i midterkonsollen. Det nye infotainmentsystem fra Google med Android-styresystem. Det er på så godt som alle måder det gamle Volvo Sensus-system overlegent. Google Maps er det indbyggede navigationssystem, og jeg ville alligevel ikke bruge andet.
Det er dog et klart minus, at selve skærmen (9,3” touchscreen) har været en del af Volvo-universet siden 2015. Den er bygget ind i en stor ramme, og den er ikke bare lille efter dagens standard, men også underdimensioneret i forhold til menuerne i det nye Android-baserede system. Valg af temperatur i klimaanlægget sker gennem skærmen, og tallene er meget små, så de er svære at ramme.
SE OGSÅ | TEST: 5 grunde til at Hyundai Ioniq 5 er den bedste elbil til folket
Jeg er overbevist om, at Volvo kommer med en kæmpe opgradering i afløseren til XC90, som kommer på markedet i 2022. Men den opgradering flytter ikke ind i de øvrige modeller, så den lille skærm bliver i V90 Cross Country – og i XC60.
For mig er der ingen Volvo mere attraktiv eller mere komplet end den rummelige og flotte V90 Cross Country. XC60 er med i opløbet, men den løftede stationcar tager prisen. Det ville være en bonus, i hvert fald i forhold til modellens udbredelse, hvis den kunne fås som plug-in hybrid, men det hele kan jo ikke være perfekt.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.