Video: Vi tester Citroën Ë-C3 – Danmarks billigste elbil
179.990 kr. koster den nye elektriske Ë-C3. Det betyder, at der lige nu ikke findes en billigere nye elbil. Men får man også en god elbil til den lave pris?
Af: Morten Bek / d. 12. april 2020
Pejlemærket. Standarden. Klasselederen. Volkswagen Golf har været en uafbrudt succes siden 1974, hvor den var med til at redde et Volkswagen i dyb krise, og den har gang på gang sat standarden for klassen. Den tyske hatchback er i dag næsten klasseløs og har et image som bilen, der kan køres af alle – og bilen som passer ind alle steder. Om det så er hos direktøren, sælgeren eller skolelæreren.
SE OGSÅ: Priserne på biler falder – gør en god handel NU
Der er mange gode grunde til, at Golf er populær og god til at holde pengene hjemme. Golf har i syv generationer leveret genkendeligt design, fornem rummelighed, højt sikkerhedsniveau, fremragende komfort, teknologiske innovationer og fine køreegenskaber til klassen, som den selv har lagt navn til: Golf-klassen. Men som førende i en klasse skal man altid være et skridt foran, for konkurrenterne står i kø for at gøre alt bedre. Og konkurrenter til Golf er der mange flere af end i 1974, lige fra Audi over Hyundai til Skoda.
Motor: R4 benzin, 1.498 ccm
Ydelse: 130 hk / 200 Nm
0-100 km/t: 9,2 sek.
Tophastighed: 214 km/t
Forbrug: 18,5 km/l
Startpris: 278.997 kr.
Der er enorme forventninger og spænding, når en ny Golf ser dagens lys. Nu er lyset så faldet på den 8. generation Golf, og vi tester den for at se, om den igen er foran konkurrenterne. Testbilen er en “danskervenlig” model med benzinmotor med 130 hk, manuel gearkasse og mellemste udstyr, Life.
Golf Life. Det er nyt. Noget af det, man først lægger mærke til, hvis man kender lidt til Volkswagen, er hvordan de tre udstyrsvarianter, vi har kendt i årtier, har fået nye navne. Trendline, Comfortline og Highline skal man vænne sig af med – den nye kommer som navnløs basismodel (Golf Golf lyder jo ikke så smart), Life og Style.
Med eksteriørdesignet er der sket mindre end med navnene på udstyrsvarianterne – vil vi sige. Selvom Golf er og bliver en af de meget vigtige modeller på det danske marked, kigger ingen efter den grå Golf, når vi kører forbi. 16” alufælge uden særlige kendetegn og den mørke og “flade” lakering får den til at være ligegyldig for forbipasserende, som ikke lægger mærke til, at 8’eren har fladere forlygter end 7’eren (LED er nu standard), små vingepaneler i forkofangeren, Golf-navnet midt på bagklappen og det opdaterede VW-logo på sort baggrund. Det er et komplet redesign, men i vanlig VW-stil er der på stort set ingen måde risikeret noget for at skade ikonet Golf.
Det skulle da lige være i kabinen, hvor vi ser mere revolution end ved noget tidligere Golf-generationsskifte. Forventningen har alle dage været, at knapperne i en Golf sidder, hvor knapperne hører hjemme. Funktionalitet og ergonomi stemmer. Men nu er der stort set ingen knapper. Det kræver en forklaring, for der er et utal af funktioner. Forskellen er, at Golf har berøringsfølsomme flader i stedet for knapper.
LÆS OGSÅ: Range Rover Velaer er smuk – og billigere end før
Til venstre for rattet, over luftdysen, sidder styringen af ikke bare lygterne, men også elbagruden og afdugning af forruden. Langt fra klimaanlægget, så det skal man vænne sig til. Det er dog intet mod selve klimaanlægget og sædevarmen, som er fuldt integreret i den store touchscreen. For at justere sædevarmen, skal man trykke på skærmen for at komme ind i en menu, mens temperaturen, altså klimaanlægget, betjenes både her og ved hjælp af en berøringsfølsom liste lige under skærmen. Listen er ikke udstyret med belysning, så i mørket kan du lige så vel komme til at skrue op for lyden på radioen som varmen. Det er, som det lyder – et tilbageskridt.
Materialekvalitet er et adelsmærke for VW og især Golf. Nogle flader og steder er mere lækre end før, og meget virker dyrt og lækkert, men den billige plast er krøbet længere op i kabinen end tidligere, så man nu kan se den med det blotte øje.
Det er et stort plus, at man får rigtig meget plads i kabine og bagagerum i forhold til bilens størrelse, og at standardudstyret på mange måder er omfattende her i Life-udgaven (LED-forlygter, klimaanlæg med tre zoner, ratvarme i tre trin, digital instrumentering), og at sikkerheden er tilgodeset med adaptiv fartpilot og bil-til-infrastruktur-kommunikation (som kan oplyse om uheld på vejen, glatte veje og meget mere med hjælp fra andre biler) som standard.
Golf den 8. kører med den multijusterbare MQB-platform, som i 2012 havde premiere i Golf den 7. Den bruges nu i så mange biler i hele VW-koncernen, at vi på forhånd opgiver at remse dem om, men bare kommer med eksempler: Skoda Superb, VW Arteon, Seat Tarraco, Audi A3.
SE OGSÅ: Derfor skal du ikke vælge en høj bil
Det er en fremragende platform, som giver plads til masser af udvidelser i forhold til elektrificering, teknologi og sikkerhedsudstyr. Motorprogrammet for den nye Golf kommer for første gang med mild-hybrid-varianter, og Golf vil kunne fås med motorer fra 110 til langt over 300 hk. Golf GTE, Golf GTI, Golf R? De er alle på vej, og det samme er en stationcar, den såkaldte Variant.
Testbilen kører med en topmoderne 1,5-liters benzinmotor med 130 hk, manuel gearkasse og cylinderfrakobling. Når den ser sit snit til det, og det gør den meget tid, kan den nøjes med at køre på to af de fire cylindre og derved spare brændstof. Det betyder ikke, at brændstofforbruget falder med 50 procent, men det betyder, at selv en Golf med 130 hk nemt kan køre 22 km/l, hvis man kører meget på landevej. Det er en støjsvag og ganske kraftig motor, og den vil være rigelig for de fleste mennesker. Men koblingsvandringen er lang, og gearkassen er hverken præcis eller smidig, så en automatisk dobbeltkoblingsgearkasse vil uden tvivl passe bedre.
Golf 8 er mere køreaktiv end Golf 7, så den minder mere om generation 5, som virkelig løftede barren. Styretøjet er virkelig godt afstemt og vejgrebet uovertruffent, så vi ser på alle måder frem til at prøve stærkere udgaver af Golf. For eksempel den nye GTI.
LÆS OGSÅ: Hvilke bilejere klapper, når flyet lander?
Affjedringskomforten er, delvist, et svagt punkt. Alle Golf med en ydelse under 150 hk kommer med en forholdsvis simpel og billigere bagaksel end dem med 150 hk og derover – de har fuldt uafhængige hjulophæng. Om det er med til at gøre affjedringen stiv over skarpe ujævnheder, primært ved lav fart, skal vi endnu ikke kunne sige, men for en bil i denne klasse med 16” hjul er komforten ikke noget særligt. Ved høj fart stemmer opsætningen bedre, uden at Golf rammer helt plet.
Uden en direkte konkurrent til at holde den nye Golf op mod, er vi ikke klar til at erklære den nye Golf for klassens bedste bil. Den testede modelvariant viser, at der er forbedringspotentiale, hvorfor vi arbejder på en sammenligningstest mod en eller flere konkurrenter.
Der er nok at vælge mellem. Hyundai i30 er på vej med et facelift, Kia Ceed er dynamisk og skarp, BMW 1-serie har med forhjulstræk fundet nye dyder, og Ford Focus giver smæk for skillingen. De er bare nogle få muligheder, når det kommer til konkurrenter.
Golf 8 fås fra 245.000 kr. med 1-liters benzinmotor med tre cylindre og 110 hk. Kun dén kommer i skrivende stund med det navnløse basisudstyr. Det giver dog mere mening at opgradere til den testede 1,5 Life, som står til 279.000 kr. Den har en mere fleksibel motor, og så kommer den med alufælge og automatisk klimaanlæg med tre zoner. Vil man have automatisk gearkasse, skal man lige nu vælge 1,5’eren med 150 hk og mild-hybrid-system til priser fra 343.000 kr. eller 2-liters diesel med 150 hk til priser fra 353.000 kr. Efterhånden som motorprogrammet udvides, bliver kommer Golf med automatgear til lavere priser.
LÆS OGSÅ: Corona-konsekvens? Derfor styrtdykker benzinpriserne.
Søger man efter brugte Golf på bilbasen.dk, eksempelvis ved at vælge VW Golf-serie, kommer der i skrivende stund flere end 2.000 biler frem. Den tyske models popularitet er indlysende, og udvalget er meget stort. Det hjælper at afgrænse søgningen under “Flere søgemuligheder” eller ved at søge efter en bestemt motorvariant.
En søgning på VW Golf 1,5 giver mere overskuelige 331 hits, og således finder vi eksempelvis en Golf 1,5 TSI 130 Comfortline fra slutningen af 2017 til 210.000 kr. (med 38.000 km på tælleren). Med den store udbredelse og et solidt image holder en Golf en høj værdi, og værditabet på den nævnte Golf har eksempelvis været på overskuelige 60.000 kr. på to et halvt år.
179.990 kr. koster den nye elektriske Ë-C3. Det betyder, at der lige nu ikke findes en billigere nye elbil. Men får man også en god elbil til den lave pris?
Alle biler har fede detaljer. Men Renault Scenic E-Tech Electric har flere end de fleste biler, og her viser vi nogle af de bedste.
Priserne på brugte elbiler bliver konstant sat ned, og fordi forhandlerne vil af med lageret inden 2025, er der vilde tilbud på biler, som stort set er som nye. Spar blandt andet 130.000 kr. på BMW i5.
Elektrisk Ford Puma Gen-E kommer med en rækkevidde op til 376 kilometer fra et lille batteri, og den har 168 hestekræfter. En frisk lille elbil, der ikke må koste meget mere end 200.000 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.