Internettet raser over det nye Jaguar
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
TEKST & FOTO Simon Hallenslev
Skal der være én model, der får folket til at forelske sig på ny i den gode gamle stationcar, så er det VW ID.7 Tourer. Om det er som firma- eller familiebil, så kører den elektriske herregårdsvogn bukserne af VW Passat, der før har domineret i netop de discipliner.
I virkeligheden kører den bukserne af alt andet, som VW lægger navn til i dag, og placerer sig tættere på mere bekostelige konkurrenter, end den gør på en elektrisk slægtning som VW ID.4. Læs hvorfor når jeg tester VW ID.7 Tourer lige her.
Efter lidt startvanskeligheder med særligt systemdrillerier er de elektriske modeller fra VW vokset med opgaven. Takket være velvalgte opdateringer, der for ID.4 betyder ny infotainmentskærm og flere kræfter, er den nu dér, hvor en VW plejer at være: i toppen af salgsstatistikkerne med høj brugervenlighed, god plads og en pæn pris.
Når VW ID.7 Tourer ikke tåler sammenligning med ID.4, er det således ikke et udtryk for manglende evner, men i stedet et drøjt spark opad for den elektriske stationcar. Det kommer i særdeleshed til udtryk i kabinen, hvor ID.7 Tourer er lidt af et multitalent.
Først og fremmest er der en gennemgående følelse af kram, når man sætter sig ind i kabinen. Indretningsmæssigt er det rene linjer, der dominerer, hvilket sikrer en luftig og elegant kabine. Materialemæssigt adskiller ID.7 sig fra ID.4 på kvaliteten med flere bløde områder, mere tyngde og et større fravær af billig plast.
VW er ikke oppe og bide skeer med BMW i5 Touring, men den er også klasseledende, når det kommer til kvalitet. Testbilen her gør dog et bravt forsøg på at hale den bayerske baghjulstrækker ind med ‘Interiørpakke Plus’, der giver ventilation og massage i forsæderne samt et velspillende Harman Kardon-lydanlæg.
Infotainmentskærmen måler voksne 15” med høj opløsning og trykfølsomhed, mens systemet er indrettet med let adgang til klimaanlæg og assistentsystemer. Bag rattet har VW skrottet den klodsede plade til digital instrumentering og integreret et lille display diskret i kabinens rene linjer. Den eneste torn i øjet bliver touch-knapperne på rattet, der er blevet et fast VW-kritikpunkt.
VW ID.7 Tourer har faktisk en klemme på de dyre drenge, når det kommer til pladsen. Mens BMW i5 Touring er lidt lækrere og hele 10 cm længere, så er den bygget på en platform, der også understøtter fossile drivlinjer. Det sætter nogle opbygningsmæssige krav, der ganske enkelt betyder, at den ikke kan være med på de pladsforhold, som ID.7 Tourer disker op med. Det illustreres med tørre tal, da BMWs bagagerum pakker 570 liter mod 605 liter i VW.
På bagsædet gør VW ID.7 Tourer det, som Passat har gjort siden 70’erne: Byder hele familien komfortabelt velkommen. Det gør den så godt, at den skaber røre i egne rækker. Man sidder nemlig bedre på bagsædet her, end man gør i den dyrere Audi A6 e-tron, der er lige på trapperne. Gulvet er lavere, og bagsædet er bedre vinklet, så lårene har støtte i siddepuden. I A6 e-tron svæver lårene til sammenligning et stykke over.
VW ID.7 Tourer er ikke den letteste bil at smøre ind i farverige tillægsord, når det kommer til køreegenskaber. Den er grundlæggende lidt konform på den der sikre og stabile måde, som VW gør det bedst. Bag rattet er det intet, man skal omstille sig til eller tage forbehold for. Testbilen er udstyret med en ‘Eksteriørpakke Plus’, der betyder adaptiv undervogn, styretøj med progressiv udveksling og ekstra støjisolering, hvilket selvfølgelig gør en del for køreoplevelsen.
Den adaptive undervogn koster fra 14.995 kr. og op til 47.995 kr. alt efter varianten. Nærmest uanset hvad vil jeg mene, at den er pengene værd, fordi den er komfortabel og velafstemt til en grad, der gør en luftundervogn ligegyldig. Der er ikke det, der kan tage stabiliteten fra VW ID.7 Tourer.
På snoede landeveje er ID.7 ingen hot hatch, men med et lavt tyngdepunkt og 286 hk på baghjulene er den ej heller kedelig. Der er med andre ord ingen betænkning ved at kalde ID.7 for velkørende, og det bliver kun bedre, når den hives ud på motorvejen.
Styretøj og undervogn arbejder sammen om en retningsstabilitet, der forvandler den store stationcar til et godstog på skinner. Præcist som Passat er det en bil, som man rent faktisk har lyst til at køre langt i. Ikke kun fordi den er en komfortabel familie-cruiser, men også fordi den ligger pænt omkring 17-18 kWh/100 km med 110 km/t. Så snuser man næsten til 500 km mellem opladninger, hvis man har is i maven.
De 20” store fælge, som testbilen står på, kaster en smule støj af sig ved motorvejskørsel. Det er dog ikke nok til, at man bliver ør i hovedet, og så er det mest udtalt på bagsædet. Her har dine teenagebørn høretelefoner på alligevel.
… men den er ikke dyr. VW ID.7 Tourer Style S, som holder til test her, koster fra 506.995 kr. Hertil skal lægges 14.995 kr. for den førnævnte eksteriørpakke, der giver adaptiv undervogn, og så har man en stationcar til 521.990 kr. Det er mange penge, når man ved, at Hr. og Fru Danmark i højere grad orienterer sig mod en bil som VW ID.4, der starter i 314.995 kr.
Nu er det bare efterhånden etableret, at VW ID.7 Tourer sparker opad. Til sammenligning starter BMW i5 Touring i 590.000 kr. og med blot et ekstra kryds eller to på udstyrslisten til elektrisk justerbare forsæder eller Harman Kardon-lydanlæg, stikker den pænt forbi 600.000 kr. Det samme gør Audi A6 e-tron Avant med en startpris på 604.990 kr. før ekstraudstyr.
LÆS OGSÅ | Første tur: Audi E-Tron GT når nye højder
Er en besparelse på 100.000 kr. nok til at vælge VW ID.7 Tourer over klassens dyre drenge? Med den stil, som VW lægger for dagen, er jeg ikke bleg for at sige ja. Særligt fordi, at VW ID.7 Tourer Style S med det store batteri på 86 kWh er opgivet til 680 km på en opladning. Det er 100 km mere end herregårdsvognene fra Audi og BMW med basis-batterier.
Det historiske ophav i Passat betyder også, at VW ID.7 Tourer skal have firmabilspotentiale – og det har den! I udstyrsvarianten Pro med 77 kWh batteri og 600 km i rækkevidde fås D.7 Tourer fra 419.995 kr. i beskatningsværdi, mens den testede Style S med større batteri og mere i udstyr løber op i 469.994 kr. VW ID.7 Tourer forbliver under den gyldne grænse på 500.000 kr., selv i heftigt udstyrede varianter, mens i5 Touring og A6 e-tron starter i henholdsvis 515.002 kr. og 529.592 kr. i beskatningsværdi.
VW ID.7 Tourer er ikke bare en værdig elektrisk arvtager for Passat. Den er det bedste, som VW lægger navn til i øjeblikket og bliver på den måde et bevis på, hvad bilbyggerne i Wolfsburg faktisk er i stand til. De har fået tilpas fat i elektrificeringen til, at de nu kan bygge en gennemført stationcar, der har lidt til folket og lidt ekstra.
Her er en elektrisk stationcar med god plads, flot rækkevidde, en velbygget kabine og høj komfort. Det er kvaliteter, der gør, at den sparker opad, uden at den mister det diskrete og folkelige islæt, en stationcar fra Volkswagen skal have. Hovedet på sømmet.
Volkswagen ID.7 Tourer 86 kWh Style S
Motor: Elmotor (bag)
Ydelse: 286 hk / 545 Nm
0-100 km/t: 6,7 sekunder
Tophastighed: 180 km/t
Forbrug: 14,2 kWh/100 km
Rækkevidde: 680 kilometer
Batteristørrelse: 86 kWh
Ladekapacitet: 200 kW
Mål (L/B/H): 496/186/155 cm
Køreklar vægt: 2.227 kilo
Trækvægt: 1.200 kilo
Bagagerumsvolumen: 605-1.714 liter
Pris: 506.995 kr. (ID.7 Tourer fås fra 446.995 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 15.000/5.795 kr. (Billigere udstyrsvariant oplyses ikke)
Beskatningsgrundlag, firmabil: 469.994 kr. (ID.7 Tourer fås fra 419.995 kr.)
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Renault 5 E-Tech Electric kommer i foråret 2025 med retro-charme og rækkevidde op til 410 kilometer. En sammenligning med den første Zoe viser, hvor langt batteriteknologien er kommet.
Med den nye MMA-platform, som debuterer i den elektriske CLA, vil Mercedes ramme ekstremt høj effektivitet. En udgave med benzinmotor skal desuden byde på forbrug som en diesel.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.