juni 13, 2024

Test: Ny VW Passat har mere end 50 års erfaring

Den tidligere så populære VW Passat har haft det svært de seneste år. Nu er der landet en ny model og den viser gode takter. Vi tester, om det er nok.

TEKST & FOTO Jacob Dalby

Der er ingen anden bilmodel, hvor jeg føler mig mere som civilbetjent, end i en sort VW Passat. Og det skal, for mit vedkommende, forstås særligt positivt. Var jeg ikke faldet på hovedet ind i faget som motorjournalist, var jeg nemlig med stor sandsynlighed blevet civilbetjent.

Hvorom alt er: Den første generation VW Passat blev introduceret i 1973 og netop nu har niende generation, af den tidligere så populære bilmodel, ramt de danske veje.

VW Passat har i tidernes morgen været helt utrolig populær i en lang årrække – ikke mindst som firmabil. I 2012 vandt den endda titlen som Årets Businessbil.

Året forinden, i 2011, var det sågar den tredje mest solgte bil i Danmark kun overgået af to meget billigere biler: Chevrolet Spark og Toyota Aygo. Fra 2016 til 2019 sværmede den om 10. pladsen over de mest solgte biler i Danmark.

En kollega, der tidligere har solgt Passat i Danmark, fortæller endda, at der en overgang var over et års ventetid for at få fingrene i en model.

De seneste år er der desværre ikke langet mange VW Passat over disken. Konkurrencen er blevet hårdere og nu er elbilen VW ID.7 Tourer ankommet og har endda nappet titlen som Årets Businessbil 2024.

NÅR! Den nye Passat

Først skal vi lige have noget på det rene. Den er ikke ret køn, er den? Faktisk synes jeg, at den er ret kedelig. I mine øjne mangler den simpelthen karakter sammenlignet med Passat i gamle dage. Nyeste generation kan meget nemt forveksles med en Golf Variant.

Passat fås i øvrigt kun som stationcar i niende generation, og så deler den de fleste dele med den nye Skoda Superb Combi (som ser noget skarpere ud). Det er altså ikke længere kun platformen, de to modeller har tilfælles, men nu også flere karosseridele. Tag bare den fine Skoda-detalje med paraply i førerdøren – dén har Passat også fået.

De fine materialer er tilbage

Generelt er indtrykket af kabinen positivt. Materialerne er bløde og føles til at være af fin kvalitet – særligt de steder, hvor dine hænder og øjne befinder sig oftest. Samtidig virker det hele meget gedigent og samlekvaliteten er der ikke en finger at sætte på. Her har VW virkelig oppet sig.

Desværre er der gået på kompromis et sted, der ingen mening giver for mig. Knappen du trykker på, hver eneste gang du skal starte bilen, virker sløset og billig. Men det er i småtingsafdelingen.

Til gengæld er der en 12,9 tommer stor skærm som standard, ligesom instrumenteringen også er digital. Vil du have den endnu større infotainmentskærm, på 15 tommer, koster det 16.000 kr. ekstra. Hertil får du også head-up display.

Det giver dog mere mening at gå et skridt op i udstyrsniveau til Elegance for 30.000 kr. ekstra. Her medfølger både den store skærm, head-up display og LED Matrix-forlygter. Matrix-forlygterne alene koster 35.000 kr. ekstra til det laveste udstyrsniveau, Business.

Menuopbygningen på infotainmentskærmen er som vi kender den fra ID-modellerne og fungerer rigtig fint. Strukturen er sat godt op og det er både nemt og intuitivt at betjene.

ChatGPT har sågar fundet vej til systemet og skal være med til at forbedre stemmestyringen i bilen. Indtil nu virker det dog ikke bedre end hos andre bilmærker, men måske udvikler teknologien sig – det har den det jo med.

Desværre er der ingen rigtige knapper til betjening af de mest basale funktioner som lyd og temperatur (som der er i Skoda Superb), og touch-knapperne er bare ikke rigtig fede at betjene. Heldigvis er der kommet rigtige knapper tilbage på rattet i Passat – mange tak for det.

Forsæderne er tilmed virkelig fine og massage er standard i alle varianter. Funktionen fungerer ret fint og er ikke forbundet med nogen form for irriterende lyd, som man kan opleve det hos andre mærker.

Slutteligt er Passat vokset – både når det gælder dimensioner og akselafstand. Det betyder mere plads på bagsæderne og i bagagerummet, der nu rummer 690 liter. Bagsædepassagerer i VW Passat har altså nu samme fornemme pladsforhold, som man altid har haft det i Skoda Superb.

Den indre civilbetjent lever

Passat har fra tidernes morgen særligt skulle præstere på længere ture og mestendels på længere motorvejsstræk – og det gør den stadig. Undervognen er komfortabelt sat op og komforten er i det hele taget rigtig fin.

Tager du Passat med ud til lidt mere snoede veje, er styringen tilmed godt vægtet. Fronten er nem at placere præcist med lidt frisk hastighed og bagenden følger rigtig godt med rundt og med fint greb i asfalten.

Vælger du den kringlede rute hjem fra job, kan den altså sagtens tages i friskt tempo – lidt som var du civilbetjent.

Følelsen som civilbetjent er særlig fremtrædende, når jeg holder i et T-kryds og skal lidt hurtigt afsted. Det er nemt at fordele kræfter og styreudslag. Og når jeg gør det, føler jeg mig altid lidt som civilbetjent på vej til eftersætning.

150 hk er ikke helt nok

VW Passat kommer med en palette af motorvarianter og testbilen er med den mindste motor på programmet: en 4-cylindret benzinmotor med 150 hk. De fine køreegenskaber taget i betragtning mangler jeg lidt ekstra kræfter for at slutte cirklen.

Den 4-cylindrede benziner i testbilen sprudler ikke ligefrem af kraftoverskud. Særligt ikke fordi DSG-gearkassen er programmeret til at køre længst muligt på literen og derfor skifter op, så snart det er muligt.

Skal du lave en hurtig overhaling er der altså lidt af en forsinkelse, fordi gearkassen først skal geare nogle gear ned. Når først du er oppe i hastighed, summer motoren dog kun mildt, støjniveauet er generelt lavt og følelsen af solidt håndværk står først for.

Motorprogrammet rummer i alt tre benzinvarianter og to dieselvarianter. Udover den mindste benziner med 150 hk fås også to plug-in hybrid varianter med 204 og 272 hk og med en elektrisk rækkevidde på hele 130 km.

Derudover er der to dieselvarianter med enten 150 hk og forhjulstræk eller 195 hk og firehjulstræk. Alle motorvarianter er udstyret med DSG-gearkasse.

Hvorfor Passat, når du kan få ID.7?

Om du skal vælge elbilen ID.7 frem for den konventionelle Passat afhænger af dit kørselsbehov. Kører du mange, lange ture hver dag og har du ikke mulighed for at lade elbil på bopælen, er det fordelagtigt med en Passat, der hurtigt kan tankes op med benzin eller diesel.

Prisen for Passat er en smule dyrere med sin startpris på 470.000 kr. mod 447.000 kr. for ID.7 Tourer. Samtidig er der mere standardudstyr i ID.7 med blandt andet 19-tommer fælge (Passat kører med 16-tommer), den store skærm på 15-tommer som standard, opvarmet forrude og nøglefri adgang.

Beskatningspriserne er dog omvendt. Her er Passat billigst med 399.995 kr. mod 409.995 kr. for ID.7 Touring.

Og så er der lige den sidste overvejelse: Burde du i virkeligheden ikke bare vælge Skoda Superb? Kan du komme ud over mærkesnobberiet, kan du blive kørende i Skoda Superb Combi for 430.000 kr.


SPECIFIKATIONER

VW Passat Variant 1,5 eTSI DSG

Motor: Benzin, R4, 1.498 ccm
Ydelse: 150 hk / 250 Nm
0-100 km/t: 9,2 sekunder
Tophastighed: 222 km/t
Forbrug: 18,2 km/l
Mål (L/B/H): 492/185/152 cm
Køreklar vægt: 1.627 kilo
Trækvægt: 1.600 kilo
Bagagerumsvolumen: 690 liter

Pris: 469.995 kr. (Passat Variant fås fra denne pris)
Privatleasing 36 mdr. (engangsydelse/mnd. ydelse): 25.000 kr. / 5.499 kr.
Beskatningsgrundlag, firmabil: 399.993 kr.

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Brugte VW Passat til salg på Bilbasen

Andre fandt dette interessant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Jacob Dalby

Med baggrund i motorsporten fylder biler med sportslige egenskaber det meste af Jacobs bevidsthed – både nye og brugte giver smil på læben.

Det siges i øvrigt, at Jacob kunne køre før han kunne gå, så interessen for biler startede tidligt. Interessen udviklede sig til passion og siden har arbejdet som motorjournalist på blandt andet Bil Magasinet fyldt det meste af de vågne timer.

Forbrugerstof og vejledning er også blandt Jacobs kernekompetencer og han er ikke ked af at fortælle dig, hvilken bil du skal købe næste gang.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS