marts 14, 2024

Mere saft og kraft: VW ID.7 Tourer GTX med 340 hk

Få uger efter premieren på VW ID.7 Tourer, dukker den elektriske stationcar allerede op som GTX-model. Den har samme drivlinje som ID.4 GTX og ID.5 GTX, men rækkevidden bliver længere.

TEKST Morten Bek FOTO PR

ID.3 GTX er ikke den eneste GTX-nyhed fra Volkswagen i denne uge. Også den store elektriske stationcar, ID.7 Tourer, er netop præsenteret i GTX-udførelse, og i forhold til hvor lang ventetiden har været på det stærkeste ID.3-medlem, er det gået meget hurtigt med ID.7 Tourer-topmodellen. GTX-varianten kommer kun tre uger efter verdenspremieren på standardudgaven af ID.7 som stationcar.

Volkswagen viser endnu ingen billeder af ID.7 hatchback som GTX, så det er stationcarudgaven, der løber med opmærksomheden lige nu. Men den kommer, og det vil ikke vare længe, og også en anden GTX-nyhed er på vej. I næste uge er der verdenspremiere på ID. Buzz GTX.

Hvad gemmer der sig så i ID.7 Tourer GTX? Mens ID.3 GTX kører med en enkelt elmotor (og dermed baghjulstræk) og har fokus på køredynamik, følger den nye stationcar de eksisterende ID GTX-modeller, ID.4 GTX og ID.5 GTX. Opskriften er to elmotorer, firehjulstræk og 340 hk – og fokus på kraftoverskud og komfort mere end skarpe køreegenskaber.

ID.7 Tourer GTX har det store batteri på 86 kWh

Med to elmotorer, en ved hver aksel, er øget vejgreb en vigtig del af pakken i den nye ID.7 Tourer GTX og hatchback-modellen med samme opsætning. Den bageste elmotor er den samme, som driver baghjulstrukne udgaver af ID.7, så i sig selv kører den med en ydelse på 286 hk.

En svagere elmotor af en anden type er installeret foran med en ydelse på 109 hk, og lægger man de to tal sammen, siger den samlede ydelse 395 hk. Men de to elmotorer kører ikke jævnbyrdigt og med maksimal ydelse på samme tid, så derfor ender den maksimale ydelse på 340 hk.

De 340 hk finder man som sagt også i ID.4 GTX og ID.5 GTX, men ID.7 Tourer GTX (og den tilsvarende hatchback) har et es i ærmet. Den har det nye og større batteri, som senere i 2024 bliver en mulighed også i ID.7 med baghjulstræk. Kapaciteten er 91 kWh, hvoraf man har adgang til at lade op til 86 kWh, og det er en forøgelse på 9 kWh i forhold til ID.4 GTX og ID.5 GTX. Der er ingen ord om rækkevidde, men vi gætter på, at omkring 650 kilometer er realistisk. Maksimal ladekapacitet er 200 kW.

I forhold til den standardmodel fås ID.7 Tourer GTX i den særlige Kings Red-metalfarve, og også dens 20″ store Skagen-alufælge hører til som specifikt GTX-udstyr. Designet ude og inde har fået en mindre omgang med bl.a. ændrede kofangere, større luftindtag, pileformede LED-kørelys, diffuser – og indvendigt er der andre sæder, GTX-logoer og forskelle i materialerne.

Del artikel:

Brugte elbiler fra VW til salg på Bilbasen

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS