Kategorier
Test og anmeldelser

Test: VW T-Roc Cabriolet giver ingen mening – men det gør den så alligevel

Meget kan siges om Volkswagens eneste åbne bil, T-Roc Cabriolet. Noget af det positivt, andet ikke egnet for børn. Vi tester den faceliftede cabriolet med 1,5-liters motor.

TEKST OG FOTO Morten Bek

Før BMW, måske, får sat en kaleche på den nye 2-serie, er det meget, meget nemt at vælge en åben bil til fire personer, som koster 400.-500.000 kr. Hvis den nye cabriolet skal passe ned i den kasse, kan valget falde på Volkswagen T-Roc Cabriolet. Hvis den får en lunken modtagelse, så kan man bare være fri. Der er skåret helt ind til benet blandt kompakte cabrioleter, og segmentet er kun et par dårlige somre fra at være udslettet.

LÆS OGSÅ | VW ID. Buzz er fantastisk, finurlig og fuldelektrisk

Så køb den, mens tid er. Hvis du kan få dig selv til det. T-Roc Cabriolet er et kørende statement til alt, hvad der er galt i bilindustrien. En høj bil, en crossover, burde ikke være en cabriolet. Den kører helt udemærket, og den er ret godt afstivet i forhold til stabilitet i undervogn og karrosseri.

Du kan presse fire voksne ind i den, og selv om jeg ikke vil anbefale en tur for fire til Harzen, så er det imponerende. T-Roc Cabriolet er en lille bil, og plads til fire voksne, et par små kufferter og en sjat blød bagage er egentlig uventet.

Nej, det ser bare ikke naturligt ud
Det pynter, trods alt, med et facelift

Den burde ikke eksistere, T-Roc Cabriolet, fordi der burde være designmæssig retfærdighed til. De følgende ord er ikke mine, men kommentarer fra venner og familie, som møder den åbne Volkswagen: Den er deform, sikke en balje, et badekar på hjul, åben bil til ældre damer. Mine egne ord? T-Roc Cabriolet er et bizart stykke design. Den er lavet ud fra devisen “Kan det laves, kan det sælges.” Og for de mennesker, som bare må have en åben bil til fire personer, men ikke kan samle 700.000 kr. sammen til en Audi A5 Cabriolet, kan den sælges.

Det er ikke udelukkende fordi sommeren er over os, og det er et fedt tidspunkt at køre med kalechen nede, at jeg tester T-Roc Cabriolet. Det er i højere grad fordi, den har fået et facelift. Det hele har du hørt før i Bilbasens test af den faceliftede T-Roc med fast tag, og hvis ikke, så tjek linket herunder.

LÆS OGSÅ | Første tur/video: VW T-Roc som vi kender den – bare bedre

Designet står ikke til at redde, og det er ikke Volkswagens skyld. Det er hele konceptet med tredørs crossover med kaleche, der ikke fungerer. T-Roc Cabriolet har sine vinkler. De gode vinkler, hvor designet fungerer. Det er ærgerligt, at de vinkler er direkte forfra eller direkte bagfra og i frøperspektiv. Vinkler, hvor man ser den åbne T-Roc, som var den en almindelig T-Roc.

Frontdesignet er solidt og attraktivt, og det i højere grad nu end tidligere. LED-forlygter er endelig blevet standard, og når der står R-Line på T-Roc Cabriolet, er de adaptive. R-Line-udstyrsniveau kan jeg varmt anbefale, man holder sig fra. Det “sportslige” pynt udstiller det skæve design, og for  de 45.000 kr. ekstra over den veludstyrede Style får man kun andre hjul, sportssæder, større digital instrumentering, køreindstillinger og sportsundervogn.

Det bliver bedre, når den kører

Sportsundervogn og køreindstillinger. For hvis skyld strammer man undervognen i en stille og fredelig cabriolet op? Indrømmet, jeg har ikke prøvet den åbne VW uden R-Line-udstyr og sportsundervogn, og testbilen har 18” hjul, hvor R-Line som standard har 17”. Problemer giver faktisk hverken sportsundervogn eller 18” hjul.

T-Roc Cabriolet R-Line har en sportsundervogn uden sportens typiske overdrevne hårdhed, og affjedringen er fin for en kompakt cabriolet. Karrosseriet virker virkelig vridningsstabilt og stift, og det er medvirkende til balance i køreegenskaberne. Styretøjet er neutralt og godt på en VW’sk måde, hvor det bare ikke gør meget væsen af sig.

LÆS OGSÅ | ID.7 – den første elektriske sedan fra VW

Fra T-Roc 1,5 DSG til T-Roc Cabriolet 1,5 DSG er der cirka 170 kilo. Så meget er cabrioleten tungere, og det er en vægt, som den kultiverede benzinmotor nogle gange er på overarbejde for at aktivere. Der er 150 hk og 250 Nm, og det er nok, men især når du skal hurtigt ud fra en sidevej, kunne kræfterne være mere rigelige. Som en bil, hvor det handler om vind i håret, sol i hovedet, er motoren god nok.

Det er ikke kun de udmærkede køreegenskaber og den gode afstivning, der gør at kørslen i T-Roc Cabriolet er en langt større fornøjelse end designet lægger op til. Den el-betjente, som kan køres op og ned på 9-10 sekunder (dog kun op til en fart på 30 km/t), er fornemt isoleret mod støj, og den virker virkelig holdbar. Med vindskærmen monteret over bagsædet kan to personer sidde stort set i vindstille med kalechen nede – også ved motorvejsfart. Mere luft? Klap vindskærmen sammen og sænk ruderne.

Prisen fejler ikke noget

Der er ingen konkurrence i syne, så T-Roc Cabriolet kunne være en meget dårligere bil, end den er og stadig have en god chance på markedet. Hvis du kan klare dig med en trecylindret 1-liters motor med 110 hk og manuel gearkasse, og det er et stort hvis, er T-Roc Cabriolet veludstyret til en pris på 385.000 kr. Men du vil nok gerne have den større 1,5’er og DSG, og til 435.000 kr. som Style er prisen også helt fair.

Jeg ville ønske, der var andre biler i klassen, så T-Roc Cabriolet kunne diskvalificeres for sit design. Men det er der ikke, og derfor har den også en eksistensberettigelse. Når udvalget er så ringe, må man tage, hvad man kan få.


SPECIFIKATIONER

Volkswagen T-Roc Cabriolet 1,5 TSI DSG R-Line

Motor: R4, 1.498 cm3
Ydelse: 150 hk/250 Nm
0-100 km/t: 9,6 sekunder
Tophastighed: 205 km/t
Forbrug: 14,7 km/l
CO2: 155 gram/km
Mål (L/B/H):
427/181/153 cm
Køreklar vægt:
1.495 kilo
Bagagerumsvolumen:
390 liter

Pris:
479.905 kr. (T-Roc Cabriolet fås fra 384.995 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse):
Ikke oplyst
Beskatningsgrundlag, firmabil: 439.996 kr. (T-Roc Cabriolet fås fra 354.994 kr.)


Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.