Kategorier
Elektrisk Nyheder

ID.7 – den første elektriske sedan fra VW

VW ID.7 bliver så stor som en Mercedes EQE, får rækkevidde mellem 600-700 kilometer og kommer på markedet i efteråret 2023. En stationcar følger i 2024.

TEKST Morten B. Bek FOTO PR

Hemmeligheden bag den længst mulige rækkevidde i en elbil er så lav vindmodstand som muligt. Og hemmeligheden bag hemmeligheden er at gøre karrosseriet så lavt som muligt.

For nu at skære det helt ud i pap: SUV-karrosseri er dårligt for rækkevidden, lavt sedankarrosseri meget bedre. Men det kan være svært at forklare, at man skal droppe den dejligt høje bil med det trendy design til fordel for en “gammeldags” sedan.

LÆS OGSÅ | VW ID.3 og ID Buzz på vej som GTX med 299 hk

Måske den nye ID.7 fra Volkswagen kan være med til at forklare og ændre holdningen? Den helt nye sedan, en bil på næsten 5 meter, er strømlinet og elegant, og den fortsætter det gode arbejde med at udbrede lave modeller i elbilernes verden – som Audi, BMW, Mercedes-EQ og Tesla også gør det.

ID. Aero vil med stor sikkerhed komme på markedet i Europa som ID.7

Først i Kina, så i Europa

ID.7 er netop præsenteret i en udgave, der er meget tæt på produktionsmodellen. Der er et lille twist, og det er navnet: På bilen står der ID. Aero. Det skyldes, at bilen egentlig er den kinesiske variant af sedanen. Den kommer først til salg i Kina – omkring midten af 2023 – og den europæiske udgave, som produceres i Emden i Tyskland, ventes på markedet i efteråret 2023.

Det er muligt, sedanen i Kina skal hedde ID. Aero, men koncernchef Ralf Brandstätter har ved flere lejligheder talt om modellen som ID.7, og det vil med meget stor sandsynlighed blive det europæiske navn.

Med en længde på næsten 5 meter bliver ID.7 en konkurrent til bl.a. en kommende Audi A6 E-Tron, Mercedes EQE og Tesla Model S. Vi kan forvente en meget rummelig kabine – MEB-platformen, som også danner grundlag for bl.a. ID.4 og ID.3, kommer med virkelig god pladsudnyttelse.

Rækkevidde op til omkring 700 kilometer

I første omgang ventes ID.7 at komme på markedet i Kina med en batteristørrelse. Batteriet på 77 kWh (82 kWh brutto) kender vi fra både ID.3 og ID.4, og i kraft af den lave vindmodstand vil rækkevidde være mere end 600 kilometer – en forbedring på omkring 10 procent i forhold til den højere, meget kortere ID.3.

I Europa vil vi sandsynligvis se endnu en batterivariant. Et større batteri, som strækker rækkevidden helt op til 700 kilometer eller mere. Når det kommer til hestekræfter, kan vi forvente baghjulstræk og 204 hk – og firehjulstræk og 265/299 hk.

LÆS OGSÅ | VW ID.4 i ny variant med firehjulstræk og 265 hk

Der er endnu ingen billeder af interiøret, men der er stor sandsynlighed for, at det vil tage sig ud som det, der sad i konceptbilen ID. Vizzion fra 2019.

Sedanen bliver ikke eneste medlem af ID.7-familien. Et lille års tid efter premieren på sedanen kommer en stationcar – en Variant. Det er en tilføjelse, der kun får ros med herfra. Lavt og familievenligt karrosseri og overlegen rummelighed. ID.7 Variant kan blive den perfekte familiebil, hvis man er villig til at hoppe ud af sin SUV eller crossover.

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.