juli 9, 2024

Test: Tesla Model Y Long Range Baghjulstræk er den helt rigtige

Med en usynlig opdatering har Tesla gjort Model Y en motor fattigere og skabt en variant, der er den helt rigtige.

TEKST & FOTO Simon Hallenslev

Det er ikke dine øjne, der fejler noget. Bilen på billederne er et eksemplar af den nye Tesla Model Y-variant, som kombinerer den store batteripakke med træk på baghjulene. Tesla Model Y LR RWD, som den så mundret kaldes. Det er bare ikke til at se.

Udadtil er der intet, der adskiller den nye variant fra de snart 30.000 andre Tesla Model Y, der kører på vejene i Danmark. Til gengæld er der i kabinen… heller ikke sket noget. Opdateringen er udelukkende teknisk, og alligevel er der lidt at skrive om den. Tesla Model Y Long Range med baghjulstræk er nemlig den helt rigtige variant at vælge.

Fravær på forakslen

Tesla har taget sin Model Y Long Range og har fjernet en elmotor fra forakslen. Det er dét. På den måde falder forbruget fra 16,9 kWh/100 km til nu 15,5 kWh/100 km i Long Range med baghjulstræk. Rækkevidden øges dermed fra 533 km til 600 km. Batteriet, der står for størstedelen af bilens vægt, er uændret, og fraværet på forakslen sparer kun 20 kg.

Ud af i alt 1.959 kg gør 20 kg ingen dynamisk forskel, og det er ikke fordi, at forenden føles lettere, når man udsætter Model Y for sving på landevejen. Den minimale vægtforskel gør heller intet ved undervognen, der fortsat er mere kontant end en rummelig familie-SUV bør være. Selv mindre ujævnheder kan ruske godt op i kabinen, og det er fortsat amerikanerens store svaghed.

Det er kun, når man rigtigt trykker til den, at man aner manglen på elmotor ude foran. Baghjulene får al belastningen, når man skal katapulteres ud af friske sving uden hjælp fra forhjulene, der ellers ville hjælpe med at trække bilen ud. Man skal dog køre som et provisionslønnet pizzabud, før det mærkes, og et emsigt ESP-system eliminerer selv de mindste tegn på overstyring. Turen fra 0 til 100 km/t forlænges fra 5 sekunder til nu 5,9 sekunder, og det er så lidt, at det dårligt er mærkbart. Den er stadig rigeligt kvik.

Hvad man til gengæld bemærker forholdsvist hurtigt, er den fornyede nøjsomhed. De 15,5 kWh/100 km, som den er opgivet til, er ikke helt ved siden af, når man kører pænt, og jeg selv ligger et sted omkring 16-16,5 kWh/100 km i løbet af testugen. Det er et virkeligt fint forbrug, der i ledtog med det store batteri gør kør-selv-ferien i elbil langt mindre skræmmende.

Prisen passer

Tesla Model Y overtog titlen som verdens bedst sælgende bilmodel fra Toyota i 2023, og vi har derfor helt naturligt dækket den af flere omgange. Du kan læse en grundig test af min kollega Morten Bek her, mens undertegnede også har lagt navn til en nylig test af den højbenede danskerdarling.

Grunden til, at jeg henviser til disse tests, er fordi, at de resterende af Tesla Model Y’s kvaliteter er intakte. Den er stadig blandt de mest rummelige, har stadig et virkeligt velfungerende infotainmentsystem, fås stadig med en ekstensiv udstyrsliste og er stadig koblet op på et netværk af Superchargers, der gør opladning til en leg på langfart.

Alt dét taler stadig for Tesla Model Y. Det er prisen, der gør Long Range Baghjulstræk til den helt rigtige variant. Ved at spare elmotoren på forakslen, slipper man 40.000 kr. billigere. For kun 349.990 kr. får man således et lavere forbrug og en længere rækkevidde uden dynamiske ofringer. Man sparer 40.000 kr. og den eneste reelle ofring er en acceleration, der er 0,9 sekunder langsommere.

Det store spørgsmål bliver, om man i virkeligheden skal vente til Tesla Model Y Juniper-faceliftet, der forventes at lande i slutningen af året. Forventeligt med samme kvaliteter, som vi så det med Tesla Model 3 Highland. Introduktionsprisen vil dog med al sandsynlighed være højere end det, man kan gafle Model Y til i dag. Derudover mister man stilkene bag rattet, hvilket for nogen kan blive en dealbreaker.

Selvom Juniper-varianten bliver spændende, så skal man både væbne sig med tålmodighed og en større pengepung. Derfor kan den nuværende Tesla Model Y stadig give mening for mange og her særligt i denne nye Long Range Baghjulstræk-variant, der helt enkelt er en rigtig god handel.


Tesla Model Y Long Range Baghjulstræk

Motor: Elmotor (bag)
Ydelse: 340 hk / 450 Nm (anslået)
0-100 km/t: 5,9 sekunder
Tophastighed: 217 km/t
Forbrug: 15,5 kWh/100 kilometer
Batteristørrelse: 75 kWh
Ladekapacitet: 250 kW
Rækkevidde: 600 kilometer
Mål (L/B/H): 475/192/162 cm
Køreklar vægt: 1.959 kilo
Trækvægt: 2.054 kilo
Bagagerumsvolumen: Op til 2.158 liter
Pris: 349.990 (Model Y fås fra 329.990 kr.)

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Find brugte Tesla Model Y til salg på Bilbasen

Andre fandt dette interresant

BMW iX1 sniger sig ned på 395.000 kr.

Den elektriske iX1 – og søstermodellen iX2 – er faldet 25.000 kr. Med priser fra 395.000 kr. står elbilerne bedre i et marked med hård konkurrence, men der er stadig plads til forbedringer.

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS