Test og anmeldelser

Premiere: Her er en Cactus, du ikke stikker dig på

Af i Test og anmeldelser
Citroën C4 Cactus har mistet nogle af sine pigge i et facelift. Til gengæld er Citroën på banen med meget mere komfort fra nogle specielle støddæmpere.

Af: Ebbe Sommerlund  / d. 1. maj 2018 i Frankrig

Franskmændene har netop lanceret en faceliftet version af Årets Bil i Danmark 2015, nemlig Citroën C4 Cactus. Hvis man skal tro den franske producent, så er det goddag til bedre sæder, mindre støj og ikke mindst et revolutionerende affjedringssytem på bagakslen.

Hvis du synes, du har hørt det før, så frygt ej – det nye system er IKKE en revival af det berømte og berygtede hydropneumatiske system, der kunne få en Citroën til at ligne en gravhund, der tørrer røv på gulvtæppet. Ja, undskyld mit franske. Hvad det så er, skal jeg nok forklare senere.

Hvad er det bedste?

Faktisk er det bedste netop de ting, Citroën selv fremhæver. Lydniveauet er dejligt lavt, og komforten er rigtig god – klart bedre end fx Citroën C3 Aircross.

Det nye affjedringssystem er ret simpelt – det er faktisk blot en støddæmper med variabel dæmpning. Det giver en lang vandring, hvilket er godt for komforten. Men det giver faktisk også god kontrol – det er sofa-fornemmelse, men uden at styrepræcision går fløjten.

Lidt mere afdæmpet, men stadig umiskendeligt fransk

Citroën C4 Cactus er stadig let, hvilket er positivt. Den er letkørt, og selvom alle benzinmotorer blot har tre cylindre, så mangler du ikke kræfter.

Hvad er det værste?

Det kan være svært at se, hvorfor man ikke skulle vælge Citroën C3 Aircross, der er mere rummelig og mere praktisk. Og så synes, jeg det er synd, at designet er mere nedtonet end på første Cactus-aftapning. De karakteristiske Airbumps på dørene er svundet ind til næste ingenting og bagenden er blevet til en glat barnenumse. Det er synd.

LÆS OGSÅ: Av for pokker: Esben og Anders er onde ved en Citroën C3 Aircross

Den opfattelse deler langt fra alle, men de fleste vil nok synes, at klapruderne på bagsædet er en fesen løsning – det vil ungerne i hvert fald helt sikkert.

Hvordan kører den?

Komfortabel, men uden at styringen bliver upræcis. Bilen er slet ikke nogen sportsvogn, men selv pseudo-frankofile vil finde sig tilpas, fordi styringen er præcis. Er du til den kliniske tyske følelse, så vil du sikkert ikke bryde dig om Citroën C4 Cactus – den er stadig blød i forhold til en tysker.

Bortset fra nye sæder er interiøret næsten som før

Indtil videre har jeg kun prøvet benzinversionerne med 130 hk og manuelt gear samt 110 hk med automatgearkasse. Sidstnævnte er en regulær automatkasse med momentomformer, men den gør det fint.

Hvordan er kabinen?

En del af faceliftet er mulighed for nogle bløde ‘sofaforsæder’, der er lidt bredere og noget blødere end standardstolene.

INSPIRATION: Citroën C3 Aircross forvirrer og overrasker

De faldt i god jord hos flere af mine kolleger, og blødheden kan jeg også kun rose. Men jeg kan ikke finde mig til rette i de fleste biler fra PSA-koncernen. Sæderne er ganske enkelt ikke tilpasset en skandinav på 190 cm og 115 kg.

Det undrer også, C4 Cactus ikke kan lægge passager-sædet ned, som man kan i C3 Aircross.

Er prisen rigtig?

Faktisk er prisen ikke offentliggjort, mens jeg skriver dette. Men på de vigtige modeller er prisen som regel rigtig på en Citroën. Jeg skal nok følge op på dette punkt, men det er værd at holde øje med kampagner og ikke mindst leasingpriser, hvor Citroën har været aggressive det seneste år.

Konklusion

Generelt set virker opdateringen af Citroën C4 Cactus fornuftig. Mere komfort og mindre støj er mærkbare forandringer. Designet er en smagssag – jeg synes den gamle var mere modig, men den nye er bestemt ikke kedelig.

Det ærgrer mig lidt, at de bagerste sideruder kun kan vippes ud og ikke rulles ned, og så er sæderne bedst til gennemsnitsstørrelse.

Hvis du er mere forelsket i forgængeren, kan du søge efter eksemplarer til salg på Bilbasen.

Citroën C4 Cactus 130 Puretech
– pris og specifikationer

Motor: R3. Turbo. 1,2 (benzin)
Gearkasse: 6-trins manuel
Ydelse: 130 hk | 230 Nm
Acceleration: 9,1 sek.
Tophastighed: 207 km/t
Forbrug: 20,8 km/l
Bagagerum: 358/1.170 liter
Vægt: 1.120 kg
Påhæng: Pt ikke tilgængeligt
Sikkerhed: Fem stjerner i EuroNCAP
Garanti: 2 år

Testbilens pris: Pt ikke offentliggjort

Om forfatteren

Ebbe Sommerlund

Nye biler kan være fine, men Ebbe Sommerlund sværger til de brugte af slagsen. Han vil nødig kaldes ekspert, men hans enorme viden er ikke til at tage fejl af, hvorfor han også er den primære drivkraft bag Bilbasens brevkasse.

[gs-fb-comments]