juli 5, 2023

To fluer med et smæk: Mercedes CLE afløser de smukke udgaver af både C- og E-Klasse

Mercedes bruger med CLE en gammel manøvre. I stedet for at lave coupé- og cabrioletudgaver af C-Klasse og E-Klasse, slås de sammen til en modelserie.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Der vil stadig komme mange Mercedes-modeller i de kommende år med benzin og diesel som drivmiddel, men tyskerne er allerede i gang med at skære ned i sit enorme, ikke altid lukrative, modelprogram. Elbilerne bliver tildelt langt den største del af puljen med penge til udvikling.

Nogle af de første til at forsvinde var S-Klasse Coupé og Cabriolet, og når de nuværende generationer af A-Klasse, B-Klasse og alle de andre kompakte modeller med forhjulstræk skal pensioneres, vil langt fra alle få en afløser.

Turen er kommet til at sige farvel til coupé- og cabrioletudgaver af både C-Klasse og E-Klasse. Der er ikke økonomi i nye generationer af begge, og det har resulteret i den nye CLE. Den erstatter, som både Coupé og Cabriolet, altså hele to modelserier. Da den er 485 lang, er den langt større end den gamle C-Klasse Coupé/Cabriolet – ja, den er faktisk længere end den udgåede E-Klasse Coupé/Cabriolet.

Vi har set tricket flere gange tidligere hos Mercedes

Manøvren er ikke ny. Mercedes har gjort det før, det med at slå to fluer med et smæk. Da tyskerne for år tilbage havde CLK på programmet, lignede den en E-Klasse, men den var baseret på C-Klassen. Det bedste fra begge verdener – i hvert fald lavere produktionsomkostninger for Mercedes.

Da der i 2010 godt nok allerede var en C-Klasse Coupé, men ingen Cabriolet, kunne den nye generation E-Klasse Coupé/Cabriolet lige så godt blive en blanding af mekanik fra C-Klasse og E-Klasse. Men også den havde E-Klasse-design og ingen indslag fra C-Klassen.

Denne gang er der smagsnuancer fra flere steder i modelprogrammet. Proportionerne er slanke og mere i tråd med C-Klasse end E-Klasse, mens fronten har karaktertræk fra CLA. I den anden ende, bagtil, kunne lygtebåndet meget nemt være taget fra den seneste GLC. CLE er virkelig er blandingsprodukt. Med det in mente har den et klassisk, indbydende design.

Mercedes har valgt ikke at snobbe opad i kabinen. Den nye E-Klasse havde været et godt bud til design og layout, men valget er faldet på den mere simple og intime opsætning fra C-Klassen. Den fritstående instrumentering måler 12,3″, den vinklede touchscreen i midten 11,9″. Der er dog overtaget visse nytilføjelser og opdateringer til MBUX-styresystemet fra den nye E-Klasse.

I kraft af det forholdsvis lange karrosseri lover Mercedes “markant mere plads end i C-Klasse Coupé”. Det var tiltrængt, for nu at sige det mildt. Bagagerummet er 60 liter større end i den gamle C Coupé. Der er plads til tre golftasker. Den slags er af stor betydning for kunderne siger ikke vi, men Mercedes.

Prestigen kommer fra seks cylindre

CLE lanceres i november i Europa som Coupé, og før det lune vejr sætter ind i 2024, vil CLE Cabriolet komme på markedet. Mens Mercedes altså ikke snobber opad, hvad angår interiøret, så gør tyskerne det i motorrummet. Hvor det ikke længere er muligt at få en C-Klasse med flere end fire cylindre, kan CLE leveres med seks cylindre.

Antallet af cylindre er stadig et spørgsmål om prestige, og CLE 450 4Matic kommer med en 3-liters motor med seks cylindre på række, hvor ydelsen i sig selv må give prestige: 381 hk og 500 Nm. 4,4 sekunder fra 0-100 km/t er ikke ringe for noget, der ikke står AMG på.

AMG. Det er sandsynligt, at hverken CLE Coupé eller CLE Cabriolet nogensinde kommer i AMG-udgaver. Det har kendetegnet en række af bilens forgængere, og Mercedes fortæller i stedet, at der allerede arbejdes på en plug-in hybrid. Vi regner med, det bliver en benzinversion.

Der bliver masser af muligheder for kunder, som ser designet og ikke motoren som vigtigste element ved CLE. Med 204 hk kommer en 2-liters diesel i CLE 220 d, men mere interessante er de tre benzinudgaver, som også har en 2-liters motor.

I CLE 200 med baghjulstræk yder motoren 204 hk, og den samme ydelse gælder den firehjulstrukne CLE 200 4Matic. Med et ekstra skud kræfter yder 2-liters benzinmotoren i CLE 300 4Matic 258 hk. Alle CLE-motorer, inklusive 3-liters motoren i 450’eren, kommer med mild-hybridsystem, som kan tilføje op til 23 hk som ekstra boost, når der accelereres hårdt.

Alle medlemmer af CLE-familien har en 9-trins automatgearkasse, så her er ingen vald, der skal tages. Det er der til gengæld, når det kommer til undervognen. En såkaldt Comfort-undervogn med sækning er standard. Bestiller man den stivere sportsaffjedring, får man samtidig et mere direkte styretøj. Man kan også vælge den store pakke, Dynamic Body Control, med adaptive, justerbare støddæmpere. I det setup indgår også det mere direkte styretøj og aktivt med-/-modstyrende bagaksel, hvor udsvinget er maksimalt 2,5 grader.

CLE tager kampen op først og fremmest med BMW 4-serie Coupé og Cabriolet, men vi har en mistanke om, at bilerne fra Mercedes vil være dyrere end dem fra BMW. Om det er retfærdigt, finder vi ud af, når vi får lejlighed til at prøve den nye model.


Brugte biler fra Mercedes til salg på Bilbasen

Se flere brugte biler fra Mercedes til salg på Bilbasen lige her

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS