Test: Ny Porsche Panamera med særdeles aktiv undervogn
Få ting afslører, at der er tale om den nye Panamera. Men under huden gemmer sig et større batteri i plug-in varianterne og en ret vild undervogn.
Mercedes bruger med CLE en gammel manøvre. I stedet for at lave coupé- og cabrioletudgaver af C-Klasse og E-Klasse, slås de sammen til en modelserie.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Der vil stadig komme mange Mercedes-modeller i de kommende år med benzin og diesel som drivmiddel, men tyskerne er allerede i gang med at skære ned i sit enorme, ikke altid lukrative, modelprogram. Elbilerne bliver tildelt langt den største del af puljen med penge til udvikling.
Nogle af de første til at forsvinde var S-Klasse Coupé og Cabriolet, og når de nuværende generationer af A-Klasse, B-Klasse og alle de andre kompakte modeller med forhjulstræk skal pensioneres, vil langt fra alle få en afløser.
Turen er kommet til at sige farvel til coupé- og cabrioletudgaver af både C-Klasse og E-Klasse. Der er ikke økonomi i nye generationer af begge, og det har resulteret i den nye CLE. Den erstatter, som både Coupé og Cabriolet, altså hele to modelserier. Da den er 485 lang, er den langt større end den gamle C-Klasse Coupé/Cabriolet – ja, den er faktisk længere end den udgåede E-Klasse Coupé/Cabriolet.
Manøvren er ikke ny. Mercedes har gjort det før, det med at slå to fluer med et smæk. Da tyskerne for år tilbage havde CLK på programmet, lignede den en E-Klasse, men den var baseret på C-Klassen. Det bedste fra begge verdener – i hvert fald lavere produktionsomkostninger for Mercedes.
Da der i 2010 godt nok allerede var en C-Klasse Coupé, men ingen Cabriolet, kunne den nye generation E-Klasse Coupé/Cabriolet lige så godt blive en blanding af mekanik fra C-Klasse og E-Klasse. Men også den havde E-Klasse-design og ingen indslag fra C-Klassen.
Denne gang er der smagsnuancer fra flere steder i modelprogrammet. Proportionerne er slanke og mere i tråd med C-Klasse end E-Klasse, mens fronten har karaktertræk fra CLA. I den anden ende, bagtil, kunne lygtebåndet meget nemt være taget fra den seneste GLC. CLE er virkelig er blandingsprodukt. Med det in mente har den et klassisk, indbydende design.
Mercedes har valgt ikke at snobbe opad i kabinen. Den nye E-Klasse havde været et godt bud til design og layout, men valget er faldet på den mere simple og intime opsætning fra C-Klassen. Den fritstående instrumentering måler 12,3″, den vinklede touchscreen i midten 11,9″. Der er dog overtaget visse nytilføjelser og opdateringer til MBUX-styresystemet fra den nye E-Klasse.
I kraft af det forholdsvis lange karrosseri lover Mercedes “markant mere plads end i C-Klasse Coupé”. Det var tiltrængt, for nu at sige det mildt. Bagagerummet er 60 liter større end i den gamle C Coupé. Der er plads til tre golftasker. Den slags er af stor betydning for kunderne siger ikke vi, men Mercedes.
CLE lanceres i november i Europa som Coupé, og før det lune vejr sætter ind i 2024, vil CLE Cabriolet komme på markedet. Mens Mercedes altså ikke snobber opad, hvad angår interiøret, så gør tyskerne det i motorrummet. Hvor det ikke længere er muligt at få en C-Klasse med flere end fire cylindre, kan CLE leveres med seks cylindre.
Antallet af cylindre er stadig et spørgsmål om prestige, og CLE 450 4Matic kommer med en 3-liters motor med seks cylindre på række, hvor ydelsen i sig selv må give prestige: 381 hk og 500 Nm. 4,4 sekunder fra 0-100 km/t er ikke ringe for noget, der ikke står AMG på.
AMG. Det er sandsynligt, at hverken CLE Coupé eller CLE Cabriolet nogensinde kommer i AMG-udgaver. Det har kendetegnet en række af bilens forgængere, og Mercedes fortæller i stedet, at der allerede arbejdes på en plug-in hybrid. Vi regner med, det bliver en benzinversion.
Der bliver masser af muligheder for kunder, som ser designet og ikke motoren som vigtigste element ved CLE. Med 204 hk kommer en 2-liters diesel i CLE 220 d, men mere interessante er de tre benzinudgaver, som også har en 2-liters motor.
I CLE 200 med baghjulstræk yder motoren 204 hk, og den samme ydelse gælder den firehjulstrukne CLE 200 4Matic. Med et ekstra skud kræfter yder 2-liters benzinmotoren i CLE 300 4Matic 258 hk. Alle CLE-motorer, inklusive 3-liters motoren i 450’eren, kommer med mild-hybridsystem, som kan tilføje op til 23 hk som ekstra boost, når der accelereres hårdt.
LÆS OGSÅ | Der er gået coupé i den nye Mercedes GLC
Alle medlemmer af CLE-familien har en 9-trins automatgearkasse, så her er ingen vald, der skal tages. Det er der til gengæld, når det kommer til undervognen. En såkaldt Comfort-undervogn med sækning er standard. Bestiller man den stivere sportsaffjedring, får man samtidig et mere direkte styretøj. Man kan også vælge den store pakke, Dynamic Body Control, med adaptive, justerbare støddæmpere. I det setup indgår også det mere direkte styretøj og aktivt med-/-modstyrende bagaksel, hvor udsvinget er maksimalt 2,5 grader.
CLE tager kampen op først og fremmest med BMW 4-serie Coupé og Cabriolet, men vi har en mistanke om, at bilerne fra Mercedes vil være dyrere end dem fra BMW. Om det er retfærdigt, finder vi ud af, når vi får lejlighed til at prøve den nye model.
Brugte biler fra Mercedes til salg på Bilbasen
Se flere brugte biler fra Mercedes til salg på Bilbasen lige her
Få ting afslører, at der er tale om den nye Panamera. Men under huden gemmer sig et større batteri i plug-in varianterne og en ret vild undervogn.
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.