Tal fra 2024: Her bor Danmarks værste bilister
Hvor i Danmark bor de værste (eller mest uheldige) bilister? En ny undersøgelse viser, at de danske bilister får flere skader, og nogle områder er meget hårdere ramt end andre.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Tyrkiet ligger ikke først for, når man tænker på bilproducerende lande. Men der er faktisk omfattende bilproduktion i Tyrkiet. Store mærker som Citroën, Fiat, Hyundai og Renault producerer personbiler i Tyrkiet, og Fords succesfulde kassevogn Transit kommer også fra Tyrkiet.
Et selvstændigt tyrkisk mærke med internationale ambitioner er imidlertid noget nyt. I 2019 præsenterede Tyrkiets præsident Erdogan store planer for selvstændig tyrkisk bilproduktion – et helt nyt bilmærke for elbiler.
LÆS OGSÅ | Zeekr kan blive det næste kinesiske elbilsmærke i Danmark
Det nye bilmærke TOGG – kort for Türkiye’nin Otomobili Girişim Grubu – er et projekt skabt af store tyrkiske industriselskaber og støttet af den tyrkiske stat, og den planlagte fabrik i Gemlik/Bursa i det nordvestlige Tyrkiet, er nu så småt i gang med at producere biler.
TOGG er gået fra ingenting til at have en køreklar fabrik – og en køreklar bilmodel – på tre-fire år. Ambitionerne er store, og mens produktionen i det første år begrænser sig til 17.-18.000 biler, vil TOGG frem til 2030 producere mindst 1 million biler på sin nye fabrik.
LÆS OGSÅ | Hvad har BYD at byde på?
Den første TOGG-model er en SUV i C-segmentet, som endnu står uden navn. En kompakt til mellemstor SUV, som fås med en eller to elmotorer. Med en elmotor er ydelsen 200 hk – læg en mere i SUV’en, og den har 400 hk.
SUV’en fås med to batteristørrelser, som efter den gamle europæiske NEDC-norm giver rækkevidde på henholdsvis 300 og 500 kilometer. WLTP-normen vil sandsynligvis skrælle 15-25 procent af de tal.
Tyrkiske kunder står først for, når udleveringen af SUV’en starter i foråret 2023, men det er kun et spørgsmål om tid, før TOGG rykker udenfor tyrkiets grænser. I den tyske by Stuttgart, hvor Mercedes-Benz har hjemme, har TOGG allerede åbnet et selskab, som sandsynligvis skal være hovedkontor for aktiviteterne i Vesteuropa.
LÆS OGSÅ | Utroligt, hvad du kan finde på Bilbasen
Den tyrkiske bilproducent udvikler sine biler, så de lever op til vesteuropæiske krav. Den elektriske SUV er udviklet, så den kan klare at blive tæsket igennem hos Euro NCAP, den fælleseuropæiske organisation for vurdering af nye bilers sikkerhed.
TOGG arbejder på indtil videre yderligere fire bilmodeller: En sedan, en mindre SUV, en crossover-coupé og en MPV.
Hvor i Danmark bor de værste (eller mest uheldige) bilister? En ny undersøgelse viser, at de danske bilister får flere skader, og nogle områder er meget hårdere ramt end andre.
CX-80 er det nye flagskib fra Mazda til det europæiske marked. Den 5 meter lange SUV har syv sæder som standard og kommer til Danmark som plug-in hybrid med 327 hk til priser fra 562.000 kr.
Citroën C3 Aircross har fået vokseværk og er nu så stor som Nissan Qashqai. Den franske crossover med helt nyt design gemmer på både syv sæder og mulighed for el.
Qashqai er stadig Nissans vigtigste model i Europa, men Nissan tager chancen og giver den et markant og modigt frontdesign. Faceliftet bringer samtidig Google og bedre materialekvalitet ind i Qashqai.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.